کد خبر: 1034741
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
گفت‌وگوی «جوان» با همرزم جانباز سیدرمضان منتظری که چندی پیش به یاران شهیدش پیوست
بعد از شهادت دکتر چمران، حجت‌الاسلام منتظری همچنان در خط رزمندگی ماند. زمستان سال ۱۳۶۰ وقتی می‌خواست از جبهه به تهران برود، هدف ترور منافقین قرار گرفت که خواست خدا بر تداوم حیات زمینی ایشان بود
زهرا محمدزاده
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: ۲۷ آذر بود که خبر رسید یکی از جاماندگان قافله دفاع مقدس، رزمنده جانباز حجت‌الاسلام سیدرمضان منتظری به یاران شهیدش پیوسته است. جانباز منتظری از مبارزان انقلابی و رزمندگان پیشکسوتی بود که از حضور در جبهه کردستان گرفته تا همرزمی با شهید چمران، حماسه‌آفرینی‌های بسیاری در پرونده جهادی‌اش داشت. در گفت‌وگویی که با محمدتقی امیدوار مهاجر، عضو هیئت امنای مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد و از همرزمان مرحوم منتظری انجام دادیم، سعی کردیم شمایی کلی از زندگی جهادی و فعالیت‌های این جانباز دفاع مقدس را تقدیم حضورتان کنیم.

در خبر‌ها آمده بود که جانباز منتظری از مبارزان انقلابی بودند؟

بله ایشان از فعالان انقلابی بودند و می‌توانم بگویم در کنار دیگر جوانان انقلابی، نقش پررنگی در سرنگونی رژیم پهلوی داشتند. جانباز منتظری آن زمان‌ها یک جوان انقلابی پر شور بودند که هر کاری از دستشان برمی‌آمد برای پیشبرد انقلاب انجام می‌دادند. بعد از پیروزی انقلاب هم به حوزه علمیه رفتند و طلبگی را در پیش گرفتند. مرحوم منتظری در همه میدان‌ها در صف اول مبارزه قرار می‌گرفت. بعد از شروع غائله کردستان، حجت‌الاسلام منتظری از اولین نفراتی بود که مقابل تجزیه‌طلبان غرب کشور قرار گرفت. ایشان همراه شهید چمران به کردستان رفت و در غائله معروف پاوه حضور داشت. در همین واقعه هم مجروح شد.

در واقع اولین مجروحیت ایشان در اولین درگیری‌ها بعد از انقلاب رخ داد و تا پایان دفاع مقدس، مرحوم منتظری در جبهه حضور داشت و بار‌ها و بار‌ها مجروح شد. از همان کردستان هم آشنایی و همرزمی حجت‌الاسلام منتظری با شهید چمران رقم خورد و تا شهادت دکتر چمران ادامه پیدا کرد.

گویا ایشان در ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران هم حضور داشتند؟

حجت‌الاسلام منتظری یکی از نیرو‌های اولیه ستاد جنگ‌های نامنظم تحت فرماندهی شهید دکتر چمران بود. این ستاد اوایل دفاع مقدس کار‌های بزرگی در خوزستان انجام داد که شکست حصر سوسنگرد یکی از این خدمات است. آقای منتظری در عملیات شکست حصر و آزادسازی سوسنگرد به عنوان آرپی‌جی زن مشارکت فعالی داشت. آنجا هم مجروح شد. الان از مرحوم منتظری به عنوان یکی از پیشکسوتان مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد یاد می‌شود.

جانباز منتظری در چه عملیاتی شرکت کرده بود؟

بعد از شهادت دکتر چمران، حجت‌الاسلام منتظری همچنان در خط رزمندگی ماند. زمستان سال ۱۳۶۰ وقتی می‌خواست از جبهه به تهران برود، هدف ترور منافقین قرار گرفت که خواست خدا بر تداوم حیات زمینی ایشان بود. به رغم اصابت گلوله به شکمش، زنده ماند و بعد از بهبودی دوباره به جبهه برگشت. در عملیات‌هایی مثل الی بیت‌المقدس (فتح خرمشهر)، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، خیبر و مرصاد مشارکت کرد.

تصاویر نشان می‌دهد ایشان از جانبازان دفاع مقدس بودند، چه مجروحیت‌هایی داشتند؟

حجت‌الاسلام منتظری چندین بار در جبهه‌ها مجروح شد. پاوه و سوسنگرد و ترور منافقین را که عرض کردم. بعد از آن ایشان سه بار دیگر هم از ناحیه نخاع، پا، ریه، سینه و کمر هدف ترکش و موج انفجار قرار گرفت و بر اثر بمباران شیمیایی دشمن هم به شدت آسیب دید. ایشان در سال‌های پایانی عمرشان از عوارض جانبازی‌های متعددی که داشت خیلی اذیت شد. سالیان اخیر غالباً بیمار بود و مشقت‌های زیادی را پشت سرگذاشت. با این وجود همیشه در خط انقلاب و ولایت ماند و هیچ وقت میدان را خالی نکرد.

خبر درگذشت ایشان ۲۸ آذر آمد، عروجشان چه تاریخی بود؟

مرحوم منتظری صبح پنج‌شنبه بیست‌وهفتم آذر ۱۳۹۹ آسمانی شد. با مجروحیت‌هایی که داشت هر آن انتظار عروجش می‌رفت که عاقبت در آن روز به دوستان شهیدش پیوست. ما در مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد از فقدان این عزیز بسیار ناراحت شدیم. خدا رحمتشان کند، واقعاً عمری را در مسیر جهاد و خدمت گذراند و عاقبت هم عروجی شهادت‌گونه داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار