کد خبر: 1034453
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
در شرایطی که چند روز دیگر عمر سیاسی دونالد ترامپ در کاخ سفید به پایان می‌رسد، متحدان او در سرزمین‌های اشغالی هم حال و روز خوشی ندارند و اولین ترکش‌های این بحران سیاسی بیش از همه دامن بنیامین نتانیاهو را گرفته و زمزمه برکناری او از قدرت به گوش می‌رسد. بنی گانتس گفته که دادگاه‌های صهیونیستی سرنوشت نتانیاهو را تعیین خواهند کرد و نخست‌وزیر سابق این رژیم هم تأکید کرده که بعد از ترامپ نوبت نتانیاهو است که از کار برکنار شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خود را برای برگزاری چهارمین دور انتخابات پارلمانی و کسب اکثریت آرا آماده می‌کند، شماری از رهبران این رژیم سعی دارند تا قبل از انتخابات او را از دایره قدرت کنار بزنند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی (سما)، بنی گانتس، وزیر دادگستری موقت رژیم صهیونیستی که اخیراً با خروج از ائتلاف با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، کابینه تل‌آویو را به فروپاشی کشاند، روز شنبه تأکید کرد: «برای من مهم است که تأکید کنم سرنوشت بنیامین نتانیاهو متهم، در مقابل دادگاه مشخص خواهد شد؛ سرنوشت وی در مقابل ائتلاف آبی و سفید مشخص نخواهد شد بلکه در مقابل دادگاه و جامعه اسرائیلی تعیین خواهد شد.» پیش‌تر دادگاه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جلسه دادگاه برای بررسی پرونده فساد بنیامین نتانیاهو که قرار بود روز چهار شنبه آتی تشکیل شود به دلیل اعمال مقررات قرنطینه که از روز پنج شنبه برای مهار کرونا اجرایی شده، تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد. ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی جمعه شب در صفحه توئیتر خود نوشت که نتانیاهو نیز همانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا است و حال نوبت اسرائیلی‌ها است که نتانیاهو را از قدرت برکنار کنند. به گزارش روزنامه هاآرتص، او با مقایسه دونالد ترامپ و نتانیاهو نوشت: «هر دوی آن‌ها علیه قانون هستند و سیستم قضایی را به سخره گرفته‌اند. هر دوی آن‌ها از یک خودشیفتگی شدید رنج می‌برند، هر دوی آن‌ها به طرفداران خود اهانت می‌کنند، امریکایی‌ها با تحمل هزینه سنگین، او را بیرون کردند، اکنون نوبت ماست.» نتانیاهو در سال‌های گذشته بار‌ها در مظان اتهام انجام فساد مالی قرار گرفته است. پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده در خصوص فساد دولتی و مالی علیه نتانیاهو تشکیل داده و طی سه سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است. ترامپ بزرگ‌ترین حامی نتانیاهو در منطقه بود و با تصمیمات جنجالی خود مانند طرح موسوم به «معامله قرن» و انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس وضعیت سیاسی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی را بهبود بخشید، اما با خروج ترامپ از کاخ سفید تا چند روز دیگر، اوضاع نتانیاهو در اسرائیل هم بدتر از قبل خواهد شد. در هفته‌های اخیر، تعدادی از رهبران احزاب سیاسی تلاش کرده‌اند در انتخابات آتی با یکدیگر ائتلاف کرده و اجازه ندهند حزب لیکود و نتانیاهو به پیروزی دست پیدا کنند. حتی برخی از هم حزبی‌های نتانیاهو در مقابل او صف‌آرایی کرده‌اند تا رهبری حزب لیکود را به دست بگیرند. علاوه بر رهبران سیاسی در ماه‌های گذشته هزاران نفر از شهرک‌نشینان در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی اعتراضاتی را علیه نتانیاهو به راه انداخته و خواهان برکناری او از قدرت شده‌اند. روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل هم فاش کرد که در تظاهرات هفته گذشته و رسیدن معترضان به پشت در اقامتگاه نتانیاهو در تل‌آویو، نخست‌وزیر و همسرش از ترس ورود معترضان به خانه، به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در اتاق سری مخفی شدند.

تکرار حوادث واشنگتن در تل‌آویو

با حوادث سیاسی که در روز‌های اخیر در امریکا رخ داد، شهرک‌نشینان صهیونیست تکرار چنین اتفاقاتی در سرزمین‌های اشغالی را دور از دسترس نمی‌دانند. یک نظرسنجی که توسط روزنامه معاریو انجام شد، نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از شهروندان اراضی اشغالی بر این باور هستند که رخدادی شبیه به یورش جمعی از تظاهرکنندگان به کنگره امریکا، در اراضی اشغالی نیز رخ خواهد داد.

با این وجود، ۲۳درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، اعلام کردند که اطمینان دارند رخدادی اینچنین در اراضی اشغالی نیز اتفاق می‌افتد. ۳۳درصد دیگر نیز احتمال چنین رخدادی را پیش‌بینی کردند. همچنین ۷۷ درصد از رأی‌دهندگان حزب‌های «میانه‌رو- چپ» و ۲۸درصد از رأی دهندگان حزب‌های راستگرا بر این باور بودند که رخداد مشابه با اتفاقات کنگره در کنست صورت خواهد گرفت. ۳۲ درصد از آن‌ها نیز اعلام کردند که چنین عقیده‌ای ندارند. اما ۷ درصد تصریح کردند که اطمینان دارند رخداد این چنینی در کنست صورت نخواهد گرفت. ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که آشوب‌ها در اراضی اشغالی همانند آن چیزی که در اطراف کنگره امریکا رخ داد، از سوی راستگرا‌ها صورت خواهد گرفت، اما ۳۴ درصد که اکثریت قاطع آن‌ها از رأی‌دهندگان راستگرا بودند، تأکید کردند که از جانب چپگرا‌ها این رخداد‌ها صورت خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار