کد خبر: 1034348
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: چند روزی است که آمار جانباختگان بیماری کرونا به حول و حوش ۱۰۰ نفر در شبانه روز کاهش یافته است. با اینکه این رقم هنوز بالاست، اما در مقایسه با یک‌ماه پیش که به نزدیکی ۵۰۰ فوتی در ۲۴ ساعت رسیده بود، رقم قابل قبولی است و نشان می‌دهد با ادامه روند کاهش مسافرت‌ها و توجه به اصول بهداشتی می‌توان به یک رقمی شدن این عدد فکر کرد. اما نباید فراموش کرد کرونای انگلیسی در حال دست و پا زدن برای ورود به ایران است که اگر چنین شود و ساده انگاری‌ها در مورد از بین رفتن کرونا افزایش یابد، باید منتظر موج چهارم شیوع و فوت مبتلایان به این ویروس جهش یافته باشیم.

کرونا تقریباً تحت کنترل است و با اینکه آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری به روزی ۱۰۰ نفر رسیده است، اما وضعیت به حالت ثابتی رسیده و این شرایط نشان می‌دهد می‌توان با افزایش میزان توجه به اصول بهداشتی و کم کردن میزان سفر‌ها ارقام را به سمت صفر سوق داد. هم اکنون در اصفهان تعداد بستری‌های روزانه بیماران مبتلا به کرونا به عدد ثابتی رسیده و بین ۷۰ تا ۸۰ نفر است. در همین رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه شناسایی شده، می‌گوید: «بیمارستان عیسی ابن مریم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۱۰۰ تخت از بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی و ۶۵ تخت از بیمارستان آیت‌الله صدوقی برای بیماران مبتلا به کرونا در اصفهان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تعداد تست‌های مثبت کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کاهش خوبی را داشته است.»


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود، اضافه می‌کند: «از روز گذشته تاکنون نیز هشت بیمار مشکوک به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که تاکنون سه نفر از آن‌ها مثبت کرونا بوده است.»


آذربایجان در وضعیت زرد


آذربایجان‌غربی در وضعیت زرد به سر می‌برد، اما مسئولان بهداشت و درمان این استان اعلام کرده‌اند زنگ خطر موج چهارم به صدا درآمده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان از لحاظ شیوع کرونا از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شده و به وضعیت زرد رسیده است، می‌گوید: «به منظور مدیریت بیماری کووید۱۹، هماهنگی و همکاری مطلوبی بین مسئولان و ارگان‌ها ایجاد شده است.»


جواد آقازاده درباره موج‌های بیماری کرونا ادامه می‌دهد: «تاکنون آذربایجان‌غربی سه‌موج را پشت سر گذاشته است که تعداد بیماران بستری و فوتی در هر موج نسبت به موج قبلی دو برابر افزایش یافته است، موج سوم، موج بسیار سهمگین و با خسارت جانی بیشتر بود.» به گفته این مسئول، براساس بررسی‌های انجام یافته در آذربایجان‌غربی در موج سوم، شیوع بیماری ۵ /۲ برابر بیشتر از سایر استان‌ها بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درباره ساده انگاری‌ها می‌گوید: «پس از گذراندن هر موج، عادی انگاری و بی‌تفاوتی از جانب مسئولان و مردم ایجاد می‌شود.»


آقازاده ضمن هشدار درباره روز‌های آینده تصریح می‌کند: «به دلیل اجتماعات و مراسم‌های برگزار شده به ویژه مراسم‌های شب یلدا، تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی و همچنین بیماران بستری در استان رو به افزایش است. باید همه مردم و مسئولان تلاش کنیم تا وارد موج چهارم بیماری نشویم، زیرا براساس بررسی‌های اپیدمیولوژی در صورت ورود به موج چهارم بیماری، تعداد بیماران بستری تا ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در استان افزایش خواهد یافت.»


افزایش مبتلایان به کرونا در ایلام


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام به۲۴ هزار و ۸۰ نفر خبر داده و می‌گوید: «تعداد ۳۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شده است.» محمد کریمیان با بیان اینکه یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده و مجموع فوت شدگان ناشی از این بیماری تا این لحظه به ۶۵۳ نفر رسیده این یک مورد فوتی را مربوط به شهرستان ملکشاهی اعلام کرد.


تلاش کرونای انگلیسی برای نفوذ به ایران


هر چند اوضاع آرام اعلام می‌شود و ترس و وحشت یک ماه قبل که به خاطر فوت روزانه حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان، جامعه را فرا گرفته بود، ریخته است، اما کرونای انگلیسی به دنبال سرک کشیدن به ایران است. برای مهار و جلوگیری از ورود این ویروس جهش یافته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تفاوت عمده‌ای میان کرونای جهش یافته و ویروسی که تاکنون با آن مواجه بودیم، وجود ندارد، گفت: «سرعت و قدرت انتقال بیماری در کرونای جهش یافته یک مقدار بیشتر است. البته شناسایی کرونای جهش یافته بدون آزمایش ژنتیکی امکانپذیر نیست.»


دکتر مسعود مردانی با اشاره به تأیید شناسایی یک مورد ابتلا به کرونای جهش یافته در کشور و با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت کلیه مسافرانی را که از کشور‌های درگیر کرونای جهش یافته به ایران می‌آیند، رصد می‌کند، ادامه می‌دهد: «بر این اساس همین اقدام را باید انجام دهیم و بیماریابی را تقویت کنیم تا گرفتار نوع جهش یافته ویروس نشویم.»


وی تأکید کرد: «برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعم از جهش یافته و غیر جهش یافته، باید پروتکل‌های بهداشتی را شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، تعطیلی دورهمی‌ها و استفاده از ماسک از منزل تا منزل را رعایت کنیم.»


مردانی اظهار کرد: «علائم کرونای جهش یافته، مانند علائم کروناست که تاکنون شناخته شده، اما شدت آن مقداری بیشتر است. در عین حال ممکن است تشخیص آن هفته‌ها طول بکشد. بیشترین چیزی که در تشخیص کمک می‌کند سابقه مسافرت به کشور‌هایی است که درگیر کرونای جهش یافته هستند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار