کد خبر: 1033947
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
دبیر فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس در گفتگو با «جوان»:
در برخی دوره‌ها باید به همه بگوییم جهادگر. مثلاً با شیوع کرونا نباید خدمات جهادگونه کادر درمان در بیمارستان‌های کشور را فراموش کرد. با ورود ویروس کووید ۱۹ و شیوع آن، مجموعه پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها زندگی و جان خود را به خطر انداخته‌اند و با حرکتی جهادگونه وارد عرصه خدمت‌گزاری به مردم شده‌اند.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: حدود دو‌دهه است که گروه‌های جهادی در حال خدمات‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار و نیازمند کشور هستند. جهادگرانی که عزیمت به اقصی نقاط کشور و دورترین مناطق ایران اسلامی را در برنامه خود قرار داده‌اند تا به یاری هموطنانی بروند که از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند. با اینکه گروه‌های جهادی بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط برای رضای خدا کار‌ها را پیش می‌برند، اما این گروه‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو هستند که این امر ضرورت حمایت بیش از پیش مسئولان نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی را دوچندان می‌کند. برای آگاهی از نگاه و برنامه‌های مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از گروه‌های جهادی به سراغ غلامرضا شریعتی، دبیر فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس رفتیم تا در گفت‌وگویی، از اقدامات این فراکسیون بیشتر آگاه شویم.

وظیفه مجلس در مقابل گروه‌های جهادی چیست؟

گروه‌های جهادی در طول دوره خدمت خود ضمن لبیک‌گویی به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در برهه‌های حساس اجتماعی سربازگونه مشغول خدمت‌رسانی به محرومان شده‌اند. یکی از موضوعاتی که در مجلس یازدهم مطرح شده، طرح جامع حمایت از گروه‌های جهادی است که هنوز تکمیل نشده و از سوی فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس در حال پیگیری است. این فراکسیون حمایت از این جهادگران و گروه‌هایشان را به طور جدی پیگیری می‌کند. اختصاص بودجه، بیمه جهادگران، بسترسازی برای در اختیار قرار دادن امکانات نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف به این گروه‌ها، حمایت نهاد‌های دولتی، حمایت بنیاد شهید و... از جمله موضوعاتی است که در حال پیگیری آن هستیم.

این اقدامات و کار‌ها در چه مرحله‌ای است؟

هم اکنون در حال آماده‌سازی طرح در جهت حمایت از گروه‌های جهادی هستیم. جلسات مختلفی را با مسئولان گروه‌های جهادی، مسئولان سازمان بسیج سازندگی و دیگر نهاد‌های مرتبط با این موضوع برگزار کرده‌ایم که همچنان ادامه دارد. همچنین مشغول جمع‌آوری نقطه‌نظرات این افراد برای تکمیل و پختگی هرچه بیشتر طرح حمایت از گروه‌های جهادی در این جلسات هستیم. امیدواریم این طرح حمایتی پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده شود و در نوبت رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

نقش گروه‌های جهادی در حل مشکلات و رفع نیاز‌های مناطق محروم چه طور می‌بینید؟

گروه‌های جهادی از جمله اقشار دلسوز و علاقه‌مند خدمت به مردم مستضعف و محروم جامعه هستند که به صورت میدانی وارد عمل می‌شوند و به رفع مشکلات مختلف اقدام می‌کنند. این گروه‌ها به ویژه در شرایط کنونی کشور، که مردم به علت برخی بی‌توجهی‌ها و کمبود‌ها و نیز فقدان تصمیم‌گیری‌های به موقع دچار مشکلاتی شده‌اند، در برابر محرومان و نیازمندان جامعه احساس وظیفه می‌کنند و در حال خدمت‌رسانی بی‌منت به آنان هستند. برای حل مشکلات جامعه هیچ راهی جز حرکت‎های جهادی و انقلابی نداریم. اگر امروز مملکت ما از نعمت امنیت پایدار برخوردار است، آن را مدیون خون شهدا هستیم و اگر شهدا با تمام وجود وارد میدان نشده بودند و خون خود را فدای این آب و خاک نکرده بودند، امنیت امروز را نداشتیم.

در برخی دوره‌ها باید به همه بگوییم جهادگر. مثلاً با شیوع کرونا نباید خدمات جهادگونه کادر درمان در بیمارستان‌های کشور را فراموش کرد. با ورود ویروس کووید ۱۹ و شیوع آن، مجموعه پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها زندگی و جان خود را به خطر انداخته‌اند و با حرکتی جهادگونه وارد عرصه خدمت‌گزاری به مردم شده‌اند.

همچنین جان‌فشانی شهدای گلگون‌‎کفن ایران اسلامی و امنیت پایدار کشور در تمامی حوزه‌های دفاعی و امنیتی را نباید فراموش کنیم. اگر می‌خواهیم در حوزه‌های مختلف اجتماعی همچون معیشت، شاخه‌های مختلف اقتصادی، تسهیل در امر ازدواج جوانان، تولید، اشتغالزایی و... به امنیت پایدار برسیم، چاره‌ای جز حرکت‌های جهادی نداریم و یکی از مصادیق آن‌ها گروه‌های جهادی هستند که زندگی خود را بدون هیچ چشم‌داشتی وقف خدمت به محرومان کرده‌اند.

با این حساب باید در جهت حمایت از جهادگران و گروه‌های جهادی، مجلس سنگ تمام بگذارد.

همین‌طور است. گروه‌های جهادی علمدار تفکر حرکت‌های جهادی در کشور برای ایجاد امنیت پایدار در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... هستند. مجموعه گروه‌های جهادی متشکل از جهادگران فداکاری هستند که وارد میدان خدمت شده و خود را فدای ملت کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی نگاه بسیار مثبتی به فعالیت‌های گروه‌های جهادی داشته و از آن‌ها حمایت می‌کند. امیدوارم خداوند متعال این توفیق را به ما عطا کند که بتوانیم با خرد جمعی و رسیدن به راهکار‌های مناسب، گامی هر چند کوچک برای خدمت‌گزاری و رفع دغدغه‌های گروه‌های جهادی در مجلس برداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار