کد خبر: 1033549
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
یک مقام پنتاگون: ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ایالات متحده به شدت اوضاع را زیر نظر دارد. ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است، اما تمام اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از بازدارندگی ایران در حین محافظت از نیرو‌های امریکایی انجام می‌دهد
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در سالگرد ترور سردار سلیمانی، امریکایی‌ها از ترس انتقام احتمالی که مطالبه جهان اسلام شده است در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و این مسئله بر افکار امریکایی‌ها نیز تأثیر گذاشته و قدرت تصمیم‌گیری واحد را از آن‌ها گرفته است. رئیس پنتاگون در اقدامی تحت عنوان سیگنال کاهش تنش‌ها دستور خروج ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» را از خلیج فارس داده است، فرمانده نیرو‌های امریکایی در منطقه هم از استقرار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ با قابلیت هسته‌ای در منطقه خبر داده و مدعی شده که این تسلیحات برای ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات ایران مستقر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آخرین روز‌های خود در کاخ سفید را هم دارد در وحشت انتقام ایران سپری می‌کند، مسئله‌ای که باعث شده آرایش نظامی امریکایی‌ها و استقرار تسلیحات جدید در نزدیکی مرز‌های ایران، سطح تنش‌ها را به اوج خود برساند. در حالی که مقامات ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند، امریکایی‌ها از ترس واکنش احتمالی ایران در سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند، اما جمع‌بندی امریکایی‌ها نسبت به موضع ایران یکدست نیست. به گزارش سی‌ان‌ان، ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) چهار شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن بی ۵۲ با توانایی هسته‌ای با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شدند. در بیانیه سنتکام آمده بود: «اعزام این دو هواپیما حاوی پیامی روشن در مورد بازدارندگی به هر کسی است که بخواهد به امریکایی‌ها یا منافع امریکا آسیب وارد کند.» شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد: «مقامات پنتاگون می‌گویند این اقدام نظامی هشداری به تهران است تا در روز‌های سالگرد ترور قاسم سلیمانی دست به اقدام علیه منافع امریکا در منطقه خاورمیانه نزند.» بمب افکن‌های بی ۵۲ امریکا در حالی به منطقه اعزام شدند که همچنان مقامات دفاعی امریکا در مورد خطرات ناشی از ایران و گروه‌های مقاومت در عراق، اختلاف نظر دارند. یک مقام ارشد وزارت دفاع به سی‌ان‌ان گفته است، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا خواستار عدم اعزام ناوهواپیمابر نیمیتز به خلیج فارس بود و روز پنج شنبه با خروج آن از منطقه پیام آشکاری به ایران در مورد کاهش تنش ارسال کرد.» به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، کریستوفر میلر همچنین گفته است: «درحالی که امیدوارم بدون جنگ و به صورت صلح آمیز وارد سال ۲۰۲۱ شویم، پنتاگون آماده دفاع از مردم امریکا و منافع خود است.»

سوء برداشت امنیتی

یک مقام ارشد دفاعی امریکا به سی‌ان‌ان گفته است میزان تهدید‌های کنونی از سوی ایران بیشترین نگرانی از زمان مرگ سلیمانی را برانگیخته است. این در حالی است که یک مقام دیگر وزارت دفاع امریکا برآورد‌های موجود از تهدید‌های ایران را اغراق‌آمیز می‌داند و می‌گوید‌: «حتی یک نشانه قابل تأیید در این‌باره وجود ندارد». یک مقام پنتاگون هم می‌گوید: «ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ایالات متحده به شدت اوضاع را زیر نظر دارد. ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است، اما تمام اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از بازدارندگی ایران در حین محافظت از نیرو‌های امریکایی انجام می‌دهد.» آنگونه که سی‌ان‌ان می‌گوید: «مقام‌های وزارت دفاع تأکید می‌کنند که هیچ برنامه‌ای برای اقدامات تهاجمی علیه ایران وجود ندارد و تلاش برای تقویت نیرو‌های امریکایی در منطقه مربوط به بازدارندگی حملات ایران است، نه انجام یک حمله پیشگیرانه.» به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، یک مقام امریکایی گفته که این کشور نشانه‌های فزاینده‌ای را رصد کرده که نشان می‌دهد ایران احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای حمله علیه نیرو‌های امریکایی یا منافع آن در خاورمیانه است. این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، اذعان کرد: «خواندن اهداف ایران دشوار و در برخی مواقع غیر قابل پیش‌بینی بوده است.» با این حال این مقام امریکایی تأکید کرد: «این نشانه‌ها با توجه به نزدیک شدن به سالگرد ترور قاسم سلیمانی و تأکید رهبران ایران برای انتقام با دقت و هوشیاری بیشتری پیگیری می‌شود.»

برخی منابع امریکایی می‌گویند امریکایی‌ها نگران واکنش احتمالی ایران هستند و سطح آمادگی نیرو‌های خود را بالا برده‌اند و ایران نیز برای مقابله با تحریکات جدید واشنگتن در آماده‌باش به سر می‌برد و همین سوء برداشت از محاسبات طرف مقابل، سطح تنش‌ها را در منطقه بالا برده است. برخی مقامات امریکایی به ویژه دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر مدعی شده‌اند که ایران قصد دارد در عراق علیه نیرو‌های امریکایی عملیات نظامی انجام دهد؛ اقدامی که امریکایی‌ها مدعی هستند تهران برای چنین حملاتی آماده می‌شود، حملات راکتی به سفارت واشنگتن در بغداد است که منشأ آن‌ها تاکنون مشخص نشده است. ادعای امریکایی‌ها در شرایطی است که مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند. با این حال، مقامات ایرانی بار‌ها تأکید کرده‌اند که انتقام سخت خون سردار سلیمانی را از امریکایی‌ها خواهند گرفت و این انتقام زمان و مکان ندارد.

هرچند تهران و واشنگتن از هرگونه درگیری نظامی خودداری می‌کنند، اما رژیم‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی بر طبل جنگ در منطقه می‌کوبند تا در واپسین روز‌های کاری ترامپ در کاخ سفید، واشنگتن را به سمت جنگ با ایران بکشانند، چرا که از بازگشت احتمالی دولت اتی امریکا به برجام و انتقال میلیارد‌ها دلار به داخل ایران نگران هستند و آن را به معنای افزایش قدرت منطقه‌ای ایران می‌دانند. از طرفی، امریکایی‌ها برای اینکه آمادگی ایران و متحدین منطقه‌ای برای حمله به امریکایی‌ها را برای افکار عمومی باورپذیر کنند، هر از گاهی مدعی حملات به نیرو‌های خود در خاک عراق می‌شوند. در همین راستا، حملات به کاروان لجستیک نیرو‌های امریکایی در عراق هم اخیراً شدت گرفته است تا بهانه‌ای برای متهم کردن ایران و گروه‌های مقاومت در عراق باشد، اما عراقی‌ها مسئولیت اینگونه عملیات‌ها را برعهده نگرفته‌اند. به گزارش شبکه «السومریه نیوز» یک منبع امنیتی عراقی روز پنج شنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت: «یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر عبور کاروان پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی در جاده بین‌المللی السماوه منفجر شد.» همچنین به گفته منابع امنیتی عراقی، «استقرار گسترده نیرو‌های امنیتی در اطراف منطقه سبز که شماری از دفاتر سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و سفارت امریکا و تعدادی از ساختمان‌های حکومتی مهم عراق در آنجا واقع است، برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی به مراکز دیپلماتیک و شهروندان عراقی صورت گرفته است.» فرماندهان مقاومت عراق هرگونه حملات موشکی به سفارت امریکا را رد کرده‌اند، اما هشدار داده‌اند که اگر امریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل می‌شوند.

اتمام حجت ایران با شورای امنیت

با ادامه تحرکات امریکایی‌ها در منطقه و تلاش برای ماجراجویی جدید، ایران درباره هرگونه اقدام تنش‌زا هشدار داده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنج شنبه در سخنانی دونالد ترامپ را متهم کرد که در پی بهانه‌سازی برای حمله به ایران است. ظریف در توئیتر نوشت: «دونالد ترامپ و همراهانش به جای مبارزه با کرونا در امریکا، میلیارد‌ها دلار را برای به پرواز درآوردن بمب افکن‌های بی ۵۲ و اعزام ناو به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساختن بهانه‌ای برای جنگ است.» وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.» از سوی دیگر، اسحاق آل حبیب، کاردار ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواسته که ایالات متحده را وادار کنند تا اقدامات بی ثبات‌کننده در خلیج فارس را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این نامه آمده است: «ماجراجویی نظامی امریکا در خلیج فارس و دریای عمان به ویژه در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. علاوه بر ارسال سلاح‌های پیشرفته به این منطقه طی چند هفته گذشته، ایالات متحده یک سری اقدامات نظامی تحریک آمیز را انجام داده است.» در این نامه آمده است: «واضح است که ایالات متحده کاملاً مسئول همه عواقب است. از آنجا که چنین ماجراجویی نظامی به وضوح مغایر با اهداف و اصول سازمان ملل است و عواقب جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، ما انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده را وادار به رعایت اصول و قواعد حقوق بین الملل کند و جلوی این اقدامات غیرقانونی را بگیرد». ایران در ماجرای ساقط کردن پهپاد پیشرفته امریکا و ترور سردار سلیمانی نشان داد که آماده است به هر گونه ماجراجویی واشنگتن پاسخ مناسب دهد و بسیاری از مقامات ارشد نظامی پنتاگون هم مخالف درگیری با تهران هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
1
با سلام و صبح بخیر . بیاریخدا ما یعنی ملت و سپاه روی پای خدمان بایستیم دشمنانمان از ایران اسلامی حساب خواهند برد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار