کد خبر: 1032603
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
"یاداشت"

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، یوسف امامی گوینده و مربی پرورش اعتقاد دارد نشنیدن آوا و نداشتن تعامل های اجتماعی واقعی اثار مخربی را می تواند درکلام وگفتارهای روزمره ما ایجاد کند. این مربی پرورشی در مرقومه آموزشی می گوید شما با تمرین وآموزش پی در پی می توانید به مطالبی درباره بهداشت صوتی خود تا حدودی دست پیدا کنید که البته پیشنهاد من به شما انجام تمرینات پرورش صدا زیر نظر یک مربی توانمند تاثیر سریع وبسزایی داشته باشد.

اما چیزی که شما کم تر منابعی راجع به آن درباره تخریب جدی صدایتان می توانید دست پیدا کنید، تاثیر اختلالات روانی است که بسیاری از این اختلالات ناشی از استرس و اضطراب امروز جامعه ماست.

بله استرس روزانه ما از نوسانات قیمت های اجناس،استرس روزانه آن دسته از افرادی که کارشان خرید و فروش ارز شده ،استرس یک سرپرست خانواده هنگام ورود به یک فروشگاه برای رو به رو شدن با قیمت جدید کالا ها و خوراکی ها،استرس یک فردی که از توان مالی کمی برخوردار است هنگام دیدن فیش پرداختی بیمارستان ،و هزار و یک استرس دیگر.می تواند استرس و اضطراب مارا دو چندان کرده که آثار مخربی برتارهای صوتی وروانی ما داشته باشد.

حالا استرس و اضطراب چه بلایی سر صدای ما می آورد؟

برای کسی که هنگام صحبت کردن طمانینه کلام برایش مهم است اضطراب هر چقدر زیاد نباشد اما همان مقدار کم مداوم باشد باعث تنش صوتی در تار آوا ها و در نتیجه التهاب تار آوا ها و ایجاد زخم و تورم می شود که به صورت ضعف در توان صوتی و ایجاد سوزش به هنگام گفت و گو در ناحیه گلو خود را نشان میدهد وافرادی را دیدیم که استرسی هستن این موضوع در کلام وبیانشان مشهود است.

مشخصه تنالیته صدای این افراد چگونه است؟

پاسخ زیر و خش دار بودن صدای این افراد و در بسیاری از شواهد دارای گرفتگی های دائمی صدایشان هست پس برای رهایی از این وضعیعت چه باید کرد؟

در این خصوص به تعدادی از روش های کاهش استرس و افزایش تمرکز شما برای مسلّط شدن بر صدایتان پرداخته می شود.

۱- در طول روز زمانی را به خود اختصاص دهید ، با لباسی تمیز و راحت محیطی به دور از سر و صدا را انتخاب کنید (ترجیحاً اتاق)

۲- تمرینات تنفس صحیح تاثیر شگفت انگیزی بر روان شما می گذارد تا بتوانید  برای چندین ساعت فارغ از افکار و تنش های روزانه شوید و بتوانید با تمرکز و آرامش بیشتر از نهایت قدرت صدایتان بهره ببرید ، پس شروع کنید و تمرینات تنفس صحیح را اصولی یاد بگیرید . برای اینکه منظور من را از تنفس صحیح بهتر درک کنید فقط کافیست که به شکم یک کودک ، هنگامی که خواب است توجه کنید که چطور تنفس می کند.

۳ - با این تصور تمرینات را شروع کنید که شکم شما در حکم یک بادکنک است و از آنجا که تنفس صحیح با دیافراگم شما سر و کار دارد به اندازه کافی خاصیت کشسانی بادکنک را در اختیارتان قرار میدهد پس هنگام دم که هوا وارد می شود باید مانند بادکنک شکم شما برآمده شود و به هنگام بازدم مانند خالی شدن بادکنک پر از هوا شکم شما هم به داخل باید برود ، این مثال را زدم چون بسیاری از هنرجو ها به اشتباه این فرایند را در ابتدا بلعکس انجام میدهند

۴-حالا تمام تمرکز خود را با حساسیت بالا بر درست تر انجام دادن فرایند تنفس صحیحتان بدون بالا آمدن قفسه سینه بگذارید.

توصیف لذت تاثیرات این تمرین را به عهده خودتان می گذارم.انشاالله درآتی دیگرتمرینات متنوع تر وموثرتری را در اختیارتان خواهم گذاشت.

تاثیر روان روی صدا را دست کم نگیرید،صدای ما اصلی ترین و اثر گذار ترین وسیله ارتباطی ماست.مراقب این نعمت پر بهای الهی باشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر