کد خبر: 1032496
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با راه‌اندازی کارگروه گردشگری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تلاش می‌کند فرآیندی برای جذب تماشاگران این رخداد به ایران پیدا کند.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نخستین جلسه «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با اشاره به پتانسیل‌های کشورمان برای جذب گردشگر در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر گفت: کشوری که میزبان این رویداد است در همسایگی ایران قرار دارد و وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند، به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند، البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های هدف، سفارتخانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخش مرتبط و تأثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد، فردی که به قطر سفر کرده است می‌تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند. تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر افزود: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را سبب شویم.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: طرفداران تیم‌های مختلف راه‌یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولاً به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روز‌هایی که بازی مورد نظر برگزار نمی‌شود، معمولاً از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین معمولاً افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می‌کنند از کشور‌های گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت‌تأثیر پیامد‌های پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از روش‌های مؤثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویداد‌های جهانی یا برگزاری رویداد‌های مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردید‌های گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می‌آید.

معاون گردشگری بیان داشت: امروزه متوسط صرف هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط سه تا ۱۰ دلار است و حتی کشور‌های صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده‌اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می‌کنند. مسئول گردشگری کشور، با بیان اینکه نگاه وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویداد‌های مهم بین‌المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، گفت: برگزاری رویداد‌ها و مشارکت در رخداد‌های بین‌المللی مشابه، یکی از اهرم‌های بسیار مؤثر و تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی گردشگری به گونه‌ای است که تلاش می‌کنیم شهر‌ها و روستا‌ها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کنیم و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

تیموری افزود: برخی کشور‌ها برای استفاده از این فرصت به روش‌های تسهیلگری به شیوه‌های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع‌رسانی گسترده و معرفی اقدامات می‌توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز دوباره صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار