کد خبر: 1032320
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
کمتر از شش ماه قبل بود که رئیس‌جمهور امریکا در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های بعد از قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست امریکایی، وضعیت ناآرامی‌های کشورش را با افغانستان مقایسه کرد. حالا به نظر می‌رسد او دارد نظام سیاسی امریکا را هم به همان سمت پیش می‌برد. اردیبهشت امسال اشرف غنی و عبدالله عبدالله، مراسم تحلیف همزمان برگزار و البته با فاصله چند هفته با هم آشتی کردند. حالا حامیان ترامپ هم قصد دارند روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) برای او مراسم تحلیف موازی برگزار کنند که البته پشم چشم انداز آشتی هم بین ترامپ و بایدن وجود ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تحولات این روز‌ها در کاخ سفید نشان می‌دهد که حتی رأی مجمع گزینندگان (کاج الکترال) به نفع پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم نتوانسته دونالد ترامپ را در پایان دادن به ادعای تقلب و پذیرش نتیجه انتخابات متقاعد کند. پس از طرح کودتا، حکومت نظامی و حتی براندازی و نیز فراخوانی که ترامپ برای اعتراضات در روز هفدهم دی ماه (۶ ژانویه) داده، او روز سه شنبه با هدف پیشبرد ادعای تقلب با گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا دیدار کرد. مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود دوشنبه شب نوشت: «چند عضو کنگره لحظاتی پیش جلسه‌ای را با رئیس‌جمهور ترامپ در اتاق کار وی به پایان رساندند و برای مبارزه با شواهد روزافزون تقلب انتخاباتی آماده شدند. به‌گوش باشید.»

همچنین یک منبع مطلع از این جلسه که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت که قانونگذاران حاضر در این جلسه شامل متحدان قابل‌اعتماد ترامپ از مجلس نمایندگان بودند. منبع دومی نیز گفت که سیدنی پاول، وکیل پیشین ترامپ روز دو شنبه برای سومین بار طی روز‌های اخیر در کاخ سفید حاضر شده و گفته می‌شود که او در حال تشویق ترامپ به اصرار بر ادعای تقلب انتخاباتی است.

برچسب فیس‌بوک در حمایت از بایدن

اوضاع سیاسی امریکا با پافشاری ترامپ بر پیروزی، بیش از پیش شبیه افغانستان می‌شود، به طوری که حالا واشنگتن باید خود را برای تحلیف همزمان دو رئیس‌جمهور در یک روز آماده کند. بیش از ۶۰هزار نفر از طرفداران دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که در مراسم آنلاین با عنوان «دومین مراسم تحلیف دونالد ترامپ» شرکت خواهند کرد. در این صفحه آمده است: «ما مجموعه‌ای ۳۲۵ هزار نفره هستیم که حمایت خود را از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نشان داده‌ایم. ما هیچ وابستگی به هیچ سازمان رسمی نداریم.» فیس‌بوک نیز برچسبی بر این صفحه زده و نوشته: «جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب است. مراسم تحلیف وی به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور امریکا در روز بیستم ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن) بر‌گزار خواهد شد.»

جنگجویان در برابر نتیجه انتخابات

شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که برخی از مشاوران در کاخ سفید از اقدامات احتمالی ترامپ در آخرین روز‌های باقی مانده وی در قدرت نگرانند. ترامپ در این روز‌ها به گروهی از مشاورانش روی آورده که در حال ارائه طرح‌های عجیب برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هستند. البته صرف نظر از این اخبار، اقدامات ترامپ به خودی خود گویای سرپیچی وی از پذیرش نتیجه انتخابات است. وی شنبه با انتشار پیامی در توئیتر از برپایی اعتراضات «بزرگ» در ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن‌دی سی، پایتخت ایالات متحده خبر داد. مت گائتز، قانونگذار امریکایی از ایالت «فلوریدا» در توئیتی از برنامه خود برای شرکت در این اعتراض خبر داد و ضمن استفاده از واژه «جنگجویان» برای حامیان ترامپ نوشت: «روز ششم ژانویه به جنگجویان در کنگره خواهم پیوست. ما قصد داریم با انتخاب‌کنندگان ایالتی که انتخابات شفافی را برگزار نکردند، مخالفت کنیم.»‌گائتز چندی قبل نیز به همراه ۱۰۵ جمهوریخواه مجلس نمایندگان از دادگاه عالی امریکا خواستند ترامپ را برنده انتخابات معرفی کند.

از طرفی دیگر، قانونگذاران جمهوریخواه در ایالات مختلف امریکا با استناد به اتهامات ترامپ درباره تقلب در انتخابات، به دنبال وضع محدودیت‌های جدید برای رأی‌گیری هستند. کریستن کلارک، رئیس گروه موسوم به کمیته وکلای حامی حقوق مدنی تحت قانون در انتقاد از این اقدامات گفت: «به نظر می‌رسد این کار، زمینه‌سازی برای تلاشی وسیع‌تر و هماهنگ‌تر برای سرکوب رأی‌دهندگان در سال جدید باشد. این اقدامی آشکار برای تضعیف پیشرفت حاصل شده در سال ۲۰۲۰ در راستای آسان‌تر کردن شرکت در انتخابات، آن‌هم با وجود شیوع بیماری همه‌گیر محسوب می‌شود.»‌با این حال، استیو گست، سخنگوی کمیته ملی حزب جمهوریخواه، انتقاداتی از این دست را کاملاً بی‌اساس دانسته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار