کد خبر: 1029899
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
یک رسانه قرقیزی با انتشار گزارشی، از دخالت آمریکا در روند انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری این کشور خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پایگاه تحلیلی قرقیزی «region.kg» در گزارشی  از دخالت آمریکا در روند انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

در این گزارش آماده است: سفارت آمریکا در قرقیزستان اخیراً در مورد وظایف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین ضرورت تعویق انداختن همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور بیانیه‌ای صادر کرده است.

بیانیه نمایندگی دیپلماتیک آمریکا واکنش‌های متعدد گروه‌های سیاسی و اجتماعی قرقیزستان را در پی داشت.

بسیاری از آنها موضع گیری دیپلمات‌های آمریکایی را دخالت مستقیم در امور داخلی کشور عنوان کردند.

سفارت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان توصیه کرده روی انتخابات قریب الوقوع و همچنین مبارزه با بحران اقتصادی، پیامدهای همه گیری کووید - 19 و جرایم سازمان یافته تمرکز کنند و در امر اصلاح قانون اساسی عجله‌ای نداشته باشند.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: تصمیم هرگونه اصلاحیه در قانون اساسی باید توسط شهروندان کشور پس از بحث و بررسی‌های عمومی گسترده اتخاذ شود. شورای قانون اساسی باید شامل طیف گسترده ای از آرا، از جمله نمایندگان بخش مدنی، رسانه‌ها و مخالفان باشد. در صورت درخواست، شرکای بین المللی قرقیزستان آماده ارائه کمک در این روند هستند. به عنوان مثال، کمیسیون ونیز می‌تواند پشتیبانی فنی ارائه دهد.

همچنین تأکید شده آمریکا از پیشنهاد برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در مورد تعویق انداختن همه پرسی تصویب قانون اساسی جدید تا فصل بهار یا دیرتر از آن، حمایت می‌کند، زیرا مردم قرقیز باید زمان در اختیار داشته باشند تا در مورد نحوه اداره کشور به اتفاق نظر برسند.

«تالای بیک جمادلوف» کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با این پایگاه تحلیلی قرقیزی، لحن نصیحت آمیز بیانیه سفارت آمریکا را روش معمول این کشور خوانده و تاکید کرد: آمریکا خود را به عنوان یک ابرقدرت و الگوی دموکراسی دانسته و بر این اساس به خود این حق را می‌دهد که در همه جا مداخله کند و به همه درس دهد. بنابر این «واشنگتن» از طریق بیانیه سفارت خود اهداف و مواضع مربوط به قرقیزستان را به صراحت مشخص کرد.

به گفته وی، آمریکایی‌های می خواهند از «بیشکک» در جهت منافع ژئوپلیتیکی خود استفاده کنند. به اعتقاد من، این دخالت مستقیم در امور داخلی کشور ما است، زیرا در واقع آنها از این طریق از از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند که روی آنها حساب باز کرده‌اند.

به گفته وی، چنین بیانیه‌های علنی علیه نامزدهای مورد حمایت آمریکا تمام خواهد شد، زیرا بیشتر جمعیت قرقیز به لحاظ تاریخی و ذهنیتی بیشتر به روسیه توجه دارند.

جمادلوف در ادامه اظهار داشته است: به نظر من دلیل پخش این نوع بیانیه‌های رسانه‌ای، بیچارگی آمریکایی‌ها است. آنها به خوبی درک می‌کنند که قادر به ممانعت گرایش قرقیزها نسبت به روسیه نیستند اما نباید غفلت کرد و فضا را در اختیار دیگران گذاشت.

چنانچه روسیه فعالیت‌های خود را تقویت نکند، ساختارهای غیردولتی و غیرانتفاعی که تحقق منافع و ارزش‌های غرب را به تجارت تبدیل کرده‌اند، در نهایت برنده خواهند شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار