کد خبر: 1029723
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
براساس آمار منتشر‌شده در بخش صورت سود و زیان، بانک ملی با زیان ۴ هزارو ۸۲۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ مواجه شده‌است که بخش عمده این زیان ناشی از سود مازاد علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، مجموع سپرده‌های بانک ملی در سال ۹۷ به عدد ۲۹۶ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان ۶۸ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان سپرده جاری و ۲۲۸ هزار و ۹۰ میلیارد تومان آن سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار است. در مقابل مانده تسهیلات اعطایی این بانک به بخش غیردولتی ۱۵۸ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ معادل ۶/ ۲۹ درصد رشد داشته‌است. در کنار این رقم، در ترازنامه بانک، هزارو ۷۹۴ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دولتی قید شده‌است، اما در یادداشت‌های توضیحی صورت مالی مشخص می‌شود که اصل مانده تسهیلات اعطایی بانک ملی به دولت معادل ۱۶ هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان است که این رقم در سرفصل مطالبات از دولت قرار گرفته‌است.

همچنین ۱۳ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان سود و کارمزد، ۲۶ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان وجه التزام (جریمه دیرکرد)، ۶ هزار و ۶۵ میلیارد تومان سود سال‌های آتی و ۷۵۸ میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته‌شده که مجموع مطالبات از دولت را به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده‌است. بدهی ریالی بانک ملی به بانک مرکزی معادل هزارو ۶۳۹ میلیارد تومان بوده‌است که نسبت به سال ۹۶ بیش از ۳۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. این بانک عاملیت ۹ هزارو ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم داشته‌است.
در سال ۹۷ مجموع سپرده‌های بانک ملی معادل ۲/۱۴ درصد از کل سپرده‌ها در شبکه بانکی است. همچنین نسبت مانده تسهیلات اعطایی این بانک به مانده تسهیلات اعطایی کل بانک‌ها به ۶/ ۱۱ درصد می‌رسد. یعنی از کل وام‌هایی که بانک‌ها پرداخت کرده‌اند، ۶/ ۱۱ درصد آن متعلق به بانک ملی است. علاوه بر این از مجموع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۹۷ فقط ۱/ ۱ درصد آن متعلق به بانک ملی است.

ثبت زیان ۴۸۲۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷

در بخش صورت سود و زیان، بانک ملی با زیان ۴ هزارو ۸۲۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ مواجه شده‌است که بخش عمده این زیان ناشی از سود مازاد علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران است. در حالی که بانک ۲۵ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری به‌دست آورده‌است، ۲۹ هزار میلیارد و ۸۹۰ میلیارد تومان سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده‌است. تعیین نرخ‌های ثابت سود برای سپرده‌ها برخلاف رویکرد قانون بانکداری بدون ربا باعث شده که بانک‌ها در هر شرایطی و حتی در صورت عدم تحقق سود مورد انتظار، به صورت قطعی سود به سپرده‌ها بپردازند و همین مسئله نقض‌کننده اساس بانکداری بدون ربا است. حجم کل زیان انباشته بانک ملی در پایان سال ۹۷ به رقم ۳۵ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان رسیده که معادل ۹/ ۱۷۸ درصد کل سرمایه این بانک است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار