کد خبر: 1028951
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
نگاهی به وضعیت صنعت نفت امریکا و خطر بزرگی که در حال تحقق است
سقوط تولید نفت امریکا در راه است؛ کشوری که طی چند سال گذشته با توسعه منابع غیرمتعارف نفتی خود توانست به صادرکننده خالص انرژی تبدیل شود.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  از سال ۲۰۱۰ تا به امروز امریکایی‌ها با توسعه منابع شیل نفت و شیل گاز خود توانسته‌اند میزان تولید خود را بیش از ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهند. واشنگتن که در ابتدای قرن بیست و یکم نیمی از انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کرد، در استراتژی جدید خود روی چندمحور تمرکز کرد.


یکی از این محورها، افزایش تولید از منابعی بود که به دلیل مسائل زیست‌محیطی و گران بودن تولید سال‌ها به حال خود رها شده بود. این منابع که برای استخراج نفت و گاز از آن اختلاف نظرات بزرگی در امریکا به پا کرده بود، در دوران باراک اوباما با حساسیت بیشتری دنبال شد تا تصمیم نهایی درباره آن گرفته شود. بهره‌برداری از نفت شیل در امریکا به دهه ١٩٧٠ برمی‌گردد که به دلیل نبود تکنولوژی‌های مورد نیاز، در منابع باقی ماند. با گذشت زمان امریکایی‌ها که نفت را یک موضوع امنیتی برای خود می‌دانند، از سال ۲۰۱۰ با پرداخت وام، معافیت‌های مالیاتی، تسهیل سرمایه‌گذاری و... توسعه این منابع را کلید زدند و در این میان، عربستان با بالا نگه‌داشتن قیمت نفت کمک بزرگی برای این کشور بود. در دوران ترامپ به میزان تولید شیل نفت افزوده شد و همین موضوع، تبدیل به یکی از دستاورد‌های رئیس‌جمهور فعلی امریکا محسوب شد، اما افزایش انتقاد‌ها به حفاری‌های بی‌حساب در برخی مناطق نفتی این کشور، اختلاف بزرگی را در این کشور رقم زد، ولی ترامپ با حمایت از شرکت‌های نفتی، اجازه کاهش حفاری‌ها را نداد. سقوط قیت نفت طی چند سال گذشته و شیوع ویروس کرونا که منجر به کاهش مصرف نفت در جهان شد، شرکت‌های تولیدکننده شیل نفت را دچار بحران کرد تا آن‌ها برای بازپرداخت وام‌ها دچار چالش بزرگی شوند، به‌طوری که برخی از این شرکت‌ها اعلام ورشکستگی کردند.


دلسردی شیل نفت


بسیاری از مؤسسات و شرکت‌ها نظیر مورگان استندلی، ریستاد انرژی، وود مکنزی و IHF مارکت معتقدند بعید به نظر می‌رسد طی سال جاری یا سال آینده میلادی شاهد رشد دوباره تولید نفت امریکا باشیم. در صورتی که پیش‌بینی این مؤسسات درست از آب در بیاید تا سال ۲۰۲۳ تولید نفت امریکا دوباره به رقم ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. حتی اگر سیاستگذاران نفت شیل امریکایی تصمیم بگیرند دکل‌های نفتی را فعال کنند، باید پول داشته باشند که بتوانند به شرکت‌های مجری پرداخت کنند. از طرف دیگر آن‌ها باید مطمئن باشند، می‌توانند نفت استخراج شده را با قیمتی که صرفه اقتصادی دارد به فروش برسانند. براساس مطالعات انجام شده از سوی مؤسسه دیلویت شرکت‌های نفت شیل امریکایی بدون اینکه سود کنند تاکنون ۳۰۰ میلیارد دلار مجموعاً هزینه کرده‌اند و تنها حرفی که این صنعت در حال حاضر برای گفتن دارد حجم تولید بالا بود که امریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بدل کرد و باعث شد تا جهان درگیر مازاد عرضه نفت شود که حالا همین مسئله هم در حال آسیب‌زدن جدی به صنعت نفت امریکاست. در عین حال بانک‌ها هم از ارائه کمک‌های مالی دلسرد شده‌اند که یکی از دلایل آن سقوط قیمت نفت در بازار جهانی است و از سوی دیگر سوددهی چاه‌های نفتی نیز کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.


در چنین وضعیتی، برخی شرکت‌های نفتی به ادغام با یکدیگر اقدام، در حالی که سایرین اعلام ورشکستگی کرده‌اند. صنعت نفت شیل امریکا امسال مشکلات زیادی را متحمل شده و ممکن است مشکلات بیشتری برای این بخش در راه باشد، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب وعده داده است حفاری جدید نفت و گاز در زمین‌ها و آب‌های فدرال را ممنوع خواهد کرد.


کمک‌های خیره‌کننده دولت


طبق تحلیل جدید گروه‌های محیط‌زیستی BailoutWatch، پابلیک سیتیزن و دوستان زمین، صنعت سوخت فسیلی بین ۴/ ۱۰ میلیارد تا ۲/ ۱۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی مستقیم دریافت کرده و بیش از ۲۶ هزار شرکت زغال‌سنگ، نفت و گاز مستقیماً از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند. به‌علاوه، مزایای غیرمستقیم به اشکال خرید منابع اوراق قرضه توسط بانک مرکزی و میلیارد‌ها اوراق قرضه صادره جدید، کمک دولت به این صنعت را به بالای ۱۱۰ میلیارد دلار رسانده است. این گروه‌ها حمایت دولت از شرکت‌های انرژی کثیف ضررزده را به باد انتقاد گرفته و این شرکت‌ها را که از برنامه‌های دولت فدرال استفاده کرده، تقبیح کرده‌اند. در این گزارش از کنگره امریکا خواسته شده است در بسته‌های کمک کرونایی، مانع کمک بیشتر به صنعت سوخت فسیلی آینده شود. برخی تحلیل‌های دیگر نشان داده است که شرکت‌های انرژی امریکا از پول دولت تنها برای افزایش پرداخت به مدیران ارشد و حفظ سود سهام سهامداران استفاده نکرده‌اند. طبق تحلیل هیوستون کرونیکل، از ژوئیه برنامه حمایت از پرداخت حقوق کارمندان با بیش از یک میلیارد دلار وام‌های بخشودنی برای شرکت‌ها، کمک کرده است، بیش از نیمی از مشاغل میدان نفتی در تگزاس حفظ شود. براساس تحلیل آمار سازمان کسب و کار کوچک در تگزاس، شرکت‌ها در تگزاس توانسته‌اند ۹۳ هزار و ۱۱۷ شغل یا بیش از نیمی از ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ شغلی که در این بخش وجود داشته است را حفظ کنند. شرکت حقوقی هاینس‌اند بون در جدیدترین آمار که تا ۳۱ اکتبر بوده است، اعلام کرد: «پس از موج ورشکستگی‌ها در سه ماهه سوم، تولیدکنندگان نفت و شرکت‌های خدمات میدان نفتی امریکای شمالی در ابتدای سه ماهه چهارم خواستار حمایت در برابر طلبکاران شده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار