کد خبر: 1025882
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
ترامپ اعلام پیروزی کرد، بایدن احساس پیروزی می‌کند تا جنجالی‌ترین انتخابات یکصدسال اخیر امریکا به مناقشه کشیده شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ به مهم‌ترین وعده انتخاباتی خود عمل و پیش از تمام شدن شمارش آرای انتخابات «اعلام تقلب» و همزمان خود را پیروز انتخابات اعلام کرد، بایدن هم اعلام کرد نتایج نشان از مسیر شفاف پیروزی او دارد تا جنجالی‌ترین انتخابات یکصد سال اخیر امریکا به مناقشه کشیده شود. ظهر دیروز در حالی که آرای هفت ایالت کلیدی با آرای تعیین‌کننده، به دلیل طولانی شدن شمارش آرای پستی، هنوز در حال شمرده شدن بود، دونالد ترامپ گفت: «ما انتخابات را بردیم» و تأکید کرد: «تقلب بزرگی در حال انجام شدن است.» در مقابل، هزاران معترض ضدترامپ با تجمع مقابل کاخ سفید با وعده اینکه «اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، هفته‌ها همانجا می‌مانند»، زمینه بی‌ثباتی‌های پساانتخاباتی امریکا را کلید زدند. در این شرایط هر کدام از دو نامزد که در کاخ سفید مستقر شوند سایه تقلب و ابهام در انتخابات را در چهارسال آینده برسر خود احساس می‌کند.

به گزارش «جوان»، تا دیشب به وقت تهران تقریباً نتیجه متوسط بیش از ۹۰ درصد آرا در ۴۳ ایالت از ۵۰ ایالت امریکا مشخص و جو بایدن ۲۳۸ رأی الکترال (حدود ۷۰ میلیون رأی) و دونالد ترامپ ۲۱۳ رأی الکترال (حدود ۶۷ میلیون رأی) به دست آوردند. با این حال روش پستی انتخابات امسال امریکا که حدود ۶۴ میلیون نفر (بیش از ۲۵ درصد واجدان شرایط) به این روش رأی دادند، باعث شد که برخلاف دفعات قبل، نتیجه انتخابات در هفت ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، کارولینای شمالی، ویسکانسین، نوادا و آلاسکا معلق بماند.

تا زمان تنظیم این گزارش، تکلیف ۴۵۱ رأی الکترال تقریباً به‌طور قطعی مشخص شده و تکلیف ۸۷ رأی الکترال همچنان غیرقطعی است. بایدن از هفت ایالت غیرقطعی در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و نوادا (با مجموع ۳۲ رأی الکترال) پیش است که با حفظ آن‌ها به ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای ورود به کاخ سفید خواهد رسید و در چهار ایالت دیگر (مجموعاً با ۵۵ رأی الکترال) نیز ترامپ جلو است. با این حال، رقابت نزدیک و میلی‌متری دو نامزد در این هفت ایالت، به خصوص پنسیلوانیا که به تنهایی ۲۰ رأی الکترال دارد و دیشب به دلیل مسئله آرای پستی، فقط حدود ۶۵ درصد آرای آن شمرده شده، باعث شده که برنده بودن یا نبودن هر دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات، دستکم تا زمان تنظیم این گزارش نامشخص بماند، به خصوص که آرای شمارش نشده، اکثراً آرای پستی است که به‌رغم پیش بودن ترامپ در چهار ایالت از هفت ایالت غیرقطعی، دموکرات‌ها مدعی هستند در سبد آن‌ها قرار خواهد گرفت و بایدن رئیس‌جمهور خواهد شد. ظاهراً همین مسئله بود که باعث شد ترامپ رئیس‌جمهور مستقر امریکا، مدعی پیروزی پیش از تمام شدن شمارش آرا شود.

ترامپ که همراه خانواده‌اش در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت: «راستش را بخواهید ما انتخابات را بردیم. تا جایی که می‌دانم ما در انتخابات پیروز شده‌ایم. هدف ما هم‌اکنون تضمین خیر و صلاح ملت است. تقلب بزرگی در حال انجام شدن است.» ترامپ گفته که ما می‌خواهیم قانون به شکل درستی اجرا شود و وعده داد در صورت پیروز نشدنش، مسئله را به دیوان عالی امریکا خواهد کشید، جایی که او با قرار دادن یک جمهوریخواه که هم‌حزبی است، در هفته‌های منتهی به انتخابات، توازن را به ضرر دموکرات‌ها رقم زده است.

رئیس‌جمهور مستقر امریکا عنوان کرد: «می‌دانستند نمی‌توانند ببرند، مسئله دادگاه را مطرح کردند. من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است. ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رأی‌گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. از تمام حامیان و کسانی که با ما کار کردند، متشکرم.»

ترامپ از مردم امریکا که به خودش رأی دادند، تشکر کرد، ولی گفت: «متأسفانه برخی سعی دارند حق ما را سلب کنند و ما تحمل نمی‌کنیم.» وی افزود: «شهروندان ما در رکوردشکنی از جنبش خارق‌العاده ما حمایت کردند. ما با اختلاف زیاد در برخی ایالت‌ها پیروز شدیم. ایالت‌هایی را بردیم که اصلاً انتظارش را نداشتیم.»

رئیس‌جمهور امریکا گفته که دیگر نیازی به شمارش مابقی آرا نیست. او درباره روند رأی‌گیری در ایالت پنسیلوانیا که تا دیروز عصر حدود ۶۵ درصد آرای آن شمارش شده بود، در حالی که طرفدارانش او را تشویق می‌کردند، گفت: «محال است دموکرات‌ها در آنجا پیروز شوند. ما در میشیگان هم پیروزیم با اختلاف ۳۵۰ هزار رأی، ولی به این‌ها احتیاج نداریم.»

ترامپ با اشاره به اینکه فرماندار تگزاس به او برای پیروز شدنش تبریک گفته است، اضافه کرد: «فرماندار به من گفته که تاکنون چنین چیزی را شاهد نبوده است. ما شب بزرگی داشتیم. تمامی ایالت‌ها و اختلاف آرا بی‌سابقه بوده است.» مایک پنس، معاون ترامپ هم با اعلام پیروزی گفت: «ما هوشیار خواهیم بود. من معتقد هستم که با اختلاف زیاد آرا پیروز شده‌ایم. ما در راه پیروزی هستیم و دوباره عظمت را به امریکا بازمی‌گردانیم.»

اما‏ ترامپ ساعاتی سکوت کرد و بعد ناگهان در توئیتی که نشان از تشکیک بیشتر وی در نتایج داشت، نوشت: «دیشب جلو بودم. در خیلی موارد و ایالت‌های حساس با فاصله، در ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها پیش بودم، سپس یکی پس از دیگری پیش بودنم ناپدید شد. بسیار‌بسیار عجیب است و نظرسنجی‌ها هم به شکل تاریخی، پیش‌بینی کاملاً نادرستی داشتند.»

جو بایدن هم که چرخش آرا در چند ایالت باقیمانده به نفع او بود (لااقل تا لحظه تنظیم این گزارش) در یک پیام توئیتری پاسخ داد: «تا زمانی‌که همه آرا را نشمردند، ستاد انتخاباتی‌ام استراحت نمی‌کند.» او از مردم خواست برای آگاهی از شرایط با مسئولان ستادش پیوسته در ارتباط باشند. همچنین کارزار انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد نتایج نشان از «مسیر شفاف پیروزی» او دارد.

بایدن: ما در مسیر پیروزی هستیم

در مقابل اعلام پیروزی زودهنگام رئیس‌جمهوری امریکا، جو بایدن رقیب دموکرات او هم در سخنرانی خود اعلام کرد او است که «در مسیر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا» قرار دارد: «احساس خوبی دارم.»

بایدن در عین حال در توئیتر نوشته است: «خودم یا ترامپ در جایگاهی نیستیم که پیروزی در این انتخابات را اعلام کنیم. این کار رأی‌دهندگان است.» با این حال، ستاد بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی او در انتخابات تصریح کرد: «اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آرا، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود.»

ستاد بایدن ادعای ترامپ را که گفته پیروز است و دیگر نیازی به شمارش آرای باقی مانده نیست، بی‌شرمانه خوانده و عنوان کرده که در صورت کشیدن نتیجه انتخابات به دیوان عالی امریکا، دست به مقابله خواهد زد. میلی‌متری بودن شمارش آرا در هفت ایالت مشخص نشده مورد مناقشه، هر سناریوی احتمالی را ممکن کرده است. در ویسکانسین با ۱۰ رأی الکترال، در حالی که تا حوالی ساعت ۱۳ دیروز ترامپ جلو بود، جو بایدن از حوالی ساعت ۱۳ به وقت تهران پیش افتاد و با توجه به متغیر بودن و نزدیک بودن آرا، امکان تغییر مجدد شرایط نیز وجود دارد. در میشیگان هم تا حوالی غروب دیروز که حدود ۹۵ درصد آرا شمارش شد، اختلاف هر دو نامزد در حد «دهم درصد» بود که با ده‌ها هزار رأی، نتایج جابه‌جا می‌شود. در پنسیلوانیا که با ۲۰ رأی الکترال می‌تواند تعداد آرای الکترال بایدن را به ۲۵۸ (یعنی ۱۲ رأی الکترال کمتر از پیروزی) برساند، ترامپ تا لحظه تنظیم این گزارش پیش است، اما تام ولف، فرماندار پنسیلوانیا روز چهارشنبه در واکنش به اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ، آن را زیر سؤال برد و گفت که حدود یک میلیون رأی پستی شمرده نشده در این ایالت وجود دارد. موضوعی که تمایل گسترده رأی‌دهندگان دموکرات به رأی دادن پستی می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

ولف اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ را «حمله حزبی» خواند و گفت: «بگذارید واضح بگویم، این یک حمله حزبی علیه انتخابات پنسیلوانیا، رأی ما و دموکراسی است. مناطق مختلف ایالت ما به شکلی خستگی‌ناپذیر در تلاش هستند شمارش آرا را با بیشترین دقت و سرعت ممکن انجام دهند. پنسیلوانیا انتخاباتی عادلانه خواهد داشت و ما تک‌تک رأی‌ها را خواهیم شمرد.»

فاکس‌نیوز احتمال ادامه شمارش آرای انتخاباتی تا چند روز را محتمل دانسته و گزارش کرده است: «امریکایی‌ها سه‌شنبه شب (به وقت محلی) به تختخواب رفتند و چهارشنبه صبح در حالی بیدار شدند که مطمئن نیستند چه کسی رئیس‌جمهور بعدی آنهاست، چراکه نتایج آرا در ایالت‌های کلیدی به کندی منتشر می‌شود و این موضوع تعیین اینکه آیا رئیس‌جمهور ترامپ است یا جو بایدن برنده انتخابات شده را غیرممکن کرده است.» فاکس‌نیوز نوشت: «احتمال طول کشیدن چند روزه مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور وجود دارد.»

بی‌بی‌سی انگلیسی هم گزارش کرده که ممکن است شمارش آرا چند روز طول بکشد. برخی رسانه‌های دیگر هم نوشتند که شمارش آرای نوادا تا امروز (پنج‌شنبه) متوقف است.

جرقه ناآرامی‌ها با چاقوکشی مقابل کاخ سفید

سه‌شنبه شب، از چند ساعت مانده به بسته شدن شعب اخذ رأی در امریکا، هزاران معترض معروف به «جان سیاهپوستان مهم است»، مقابل کاخ سفید تجمع کردند تا اولین جرقه‌های بی‌ثباتی پس از انتخابات از مقابل کاخ سفید کلید بخورد که در این بین ده‌ها معترض بازداشت شده‌اند. معترضان ضدترامپ و حامیان او هم مقابل کاخ سفید درگیر شدند. زد و خورد میان نیرو‌های امنیتی و معترضان به بازداشت یک تن منجر شده و جنبش «تعطیلی دی. سی» و «جان سیاهپوستان مهم است» که پیشتر در نظر داشتند تجمع هشت ساعتی برگزار کنند، گفته‌اند آن‌ها ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا موج جدیدی از اعتراضات را از روز انتخابات (سوم نوامبر) به راه بیندازند. ۳ هزار و ۶۰۰ نیروی گارد ملی امریکا در ۱۶ ایالت مستقر شده‌اند و پلیس نیویورک و لس‌آنجلس نیز برای برخورد با ناآرامی احتمالی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. در پورتلند که ماه‌هاست شاهد ناآرامی است، سه‌شنبه در شب انتخابات شاهد تداوم ناآرامی‌ها بود و معترضان پرچم امریکا را سوزاندند. در همین راستا گزارشی از چاقوکشی و زخمی شدن ۴ نفر مخابره شد و همچنین پلیس لس‌آنجلس از بازداشت ۴۰ نفر در تنش‌های انتخاباتی خبر داد. عبدالباری عطوان در توئیتر نوشت: «زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا اعلام می‌کند که برای محافظت از پیروزی‌اش به دادگاه عالی مراجعه خواهد کرد، به این معناست که نبرد قضایی در امریکا آغاز شده است.» وی افزود: «این مرد در کاخ سفید سنگر گرفته و ما هرگز شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در امریکا نخواهیم بود.» عطوان در ادامه نوشت: «طرفداران ترامپ آماده جنگ داخلی هستند و حضور شبه‌نظامیان شاخه اصلی آینده امریکا خواهد بود.»

تبریک اسلوونی، دعای تل‌آویو، نگرانی عرب‌ها

در حالی که «آریه درعی»، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی دیروز همزمان با ادامه شمارش آرا گفت که برای پیروزی مجدد «دونالد ترامپ» دعا می‌کند، مقامات امارات و بحرین نیز به روزنامه رژیم صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گفته‌اند که کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس مبالغ هنگفتی را برای کمپین انتخاباتی ترامپ هزینه کرده‌اند و امیدوارند که ترامپ برنده شود، اما آماده ورود فرد جدیدی به کاخ سفید نیز هستند. نخست‌وزیر اسلوونی پیشاپیش پیروزی را از آن ترامپ دانست و در پیامی به او تبریک گفت. یانز یانشا در توئیتی نوشت: «این مسلماً روشن است که مردم امریکا دونالد ترامپ و مایک پنس را برای چهار سال دیگر انتخاب کرده‌اند.» او گفت: «هرچه بیشتر تأخیر ایجاد و حقایق انکار شود، پیروزی نهایی برای رئیس‌جمهور امریکا بزرگ‌تر است. تبریک به حزب جمهوریخواه به خاطر نتایج قدرتمند در سراسر امریکا.»

توئیت نخست‌وزیر اسلوونی باعث به راه افتادن پاسخی فوری از جانب چند نماینده پارلمان اتحادیه اروپا از جمله نیکولا بیر آلمانی از حزب «اروپا را احیا کنید»، شد. بیر در توئیتی نوشت: «دونالد ترامپ دستورکاری شدیداً غیردموکراتیک و غیرموجه در انتخابات دارد. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نباید هم‌راستا با او عمل کنند.» در مقابل، نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان و نامزد احتمالی دموکرات مسیحی‌ها برای صدراعظمی آینده آلمان، ضمن هشدار درباره پیروزی مجدد ترامپ درباره بهبود مناسبات آینده بین اروپا و امریکا ابراز امیدواری کرد. آنگرت کرامپ کارنباوئر، وضعیت امریکا را انفجاری خوانده است: «این یک وضعیت بسیار انفجاری است. این وضعیتی است که همانطور که کارشناسان به درستی می‌گویند، می‌تواند منجر به بحران اساسی شود.»

رقابت تنگاتنگ در سنا و ابقای ۴ چهره ضدترامپ در کنگره

رقابت میان دو حزب امریکایی برای تصاحب سنا و کنگره در شرایطی ادامه دارد که دموکرات‌ها تنها چند کرسی با کنترل کامل سنا فاصله دارند و چهار چهره منتقد رئیس‌جمهور امریکا نیز توانسته‌اند بار دیگر کرسی خود را در کنگره حفظ کنند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری امریکا نگاه‌ها به ترکیب آتی کنگره و سنا نیز دوخته شده است. هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در رقابتی تنگاتنگ تا لحظه تنظیم خبر، ۴۷ کرسی را در سنا به دست آورده‌اند و اگر دموکرات‌ها چهار کرسی دیگر را هم در اختیار بگیرند (۵۱ کرسی)، کنترل سنا را از جمهوریخواهان خواهند گرفت.

در حالی که همچنان شمارش آرا ادامه دارد، برآورده‌ها حاکی از آن است که اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها خواهد بود. این حزب ۱۹۰ کرسی به دست آورده و در مقابل، سهم جمهوریخواهان ۱۸۱ کرسی بوده است. اگر دموکرات‌ها ۲۱۸ کرسی را کسب کنند، همچنان می‌توانند کنترل مجلس نمایندگان را در دست داشته باشند. یکی از نکات برجسته انتخابات امسال، این است که چهار عضو زن مجلس نمایندگان این کشور موفق شدند کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان را حفظ کنند. این افراد همواره هدف انتقاد‌های شدید دونالد ترامپ قرار داشتند.

الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک که در انتخابات سال ۲۰۱۸ با پیروزی توانست به عنوان جوان‌ترین عضو کنگره امریکا لقب گیرد، در انتخابات امسال بار دیگر پیروز شد. ایلهان عمر عضو مسلمان و سومالیایی‌تبار مجلس نمایندگان امریکا از مینه‌سوتا، رشیده طلیب عضو فلسطینی‌تبار این مجلس از حوزه میشیگان به همراه آیانا پریسلی عضو دموکرات مجلس نمایندگان از حوزه ماساچوست دیگر زنانی هستند که بار دیگر توانستند در انتخابات پیروز شوند.

همچنین مارجری تیلر گرین از ایالت جورجیا که حامی سرسخت ترامپ و اولین حامی تئوری توطئه‌ای موسوم به کیوانان است نیز به مجلس نمایندگان امریکا راه پیدا کرده است. پالیتیکو گزارش داد که نام دیوید اندل از حزب جمهوریخواه که چندی پیش در پی ابتلا به بیماری کرونا جان باخته بود نیز در میان افراد پیروز در انتخابات کنگره به چشم می‌خورد.
 
- بیش از ۹۶ میلیون نفر در امریکا در رأی‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند، رقمی که تقریباً ۷۰درصد از مجموع آرای سال ۲۰۱۶ را تشکیل می‌دهد.

- نیویورک‌پست گزارش کرده که برگه‌های رأی با نام رأی‌دهندگان فوت شده برای هیئت انتخابات شهر نیویورک ارسال شده است.

- در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی تمایل بیشتری به ترامپ دارند، آرای ۷۷ درصد یهودیان امریکا به بایدن بوده است.

- دیوید آندال، نامزد جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان امریکا پیروز شد، ولی او چند روز قبل از سوم نوامبر فوت کرده بود.

- واشنگتن‌پست نوشته که در هفته‌های اخیر ۱۰ میلیون تماس خودکار تلفنی برقرار شده و از امریکایی‌ها خواسته شده «با حفظ امنیت، در خانه بمانید.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
با سلام و صبح بخیر . تشکر از گزارشات انتخابات امریکا .
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
شخصیت ترامپ خیلی به احمدی نژاد نزدیکه . احمدی‌نژاد هم دوست داشت دولت رو تحویل نده و جنجال به پا کنه . ولی میدونست توانشو نداره .بعد هم از اونجا که خیلی تشنه قدرته به این نتیجه رسید که دوره ریاست جمهوری نهایتا ۸ ساله وتموم میشه و دوباره همین آش و همین کاسه پس افکار دیگه ای از سر گذروند و خیز بسیار بلندی داره برمیداره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار