کد خبر: 1025403
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
نظرسنجی‌ها می‌گوید که شانس برنده شدن جو بایدن دموکرات در انتخابات روز سه‌شنبه بیشتر است، ولی ظاهراً این ترامپ جمهوریخواه است که خود را برای جشن پیروزی آماده می‌کند و برای تثبیت خودش، به دنبال این است که محل جشن را از هتل شخصی به کاخ سفید ببرد. این شرایط شکننده، زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده تا جایی که سرویس مخفی و نیرو‌های امنیتی امریکا، کار مستحکم‌سازی فضای اطراف کاخ سفید را برای مقابله با شورش‌های احتمالی آماده کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اطراف کاخ سفید طی روز‌های اخیر، شاهد حضور سنگین نیرو‌های امنیتی است و مقامات امنیتی امریکا در حال آماده‌سازی تجهیزات دفاعی و دیوار ضدصعود در اطراف کاخ سفید هستند. ای‌بی‌سی نیوز گزارش کرده تدابیر امنیتی برای دفتر کار رئیس‌جمهور، حتی از اطراف کاخ سفید هم بیشتر است و این دفتر با حصار چندلایه و موانع سیمانی که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، در وضع حفاظ امنیتی است. فروشگاه‌ها و اماکن عمومی در شهر‌های واشنگتن، نیویورک، سیاتل و دیگر شهر‌ها نیز از ترس آشوب و غارت تخته شده است. در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر خود را برای جشن پیروزی آماده می‌کند و به جای برگزاری این جشن در هتل شخصی خود مانند سال ۲۰۱۶، قصد دارد جشن پیروزی در سوم نوامبر را داخل کاخ سفید برگزار کند، نیرو‌های امنیتی و پلیس مخفی امریکا خود را برای شورش احتمالی آماده می‌کنند. دیشب شمار رأی‌دهندگان زودهنگام در امریکا به بیش از ۹۲ میلیون نفر رسید. احتمالاً تا صبح امروز عدد ۹۵ میلیون را هم رد خواهد کرد. اگر میزان مشارکت در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) امسال را همان میزان مشارکت در انتخابات ۲۰۱۶ در نظر بگیریم، این یعنی تا دیشب بیش از ۶۵ درصد امریکایی‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند، میزان مشارکتی که طی ۱۱۲ سال گذشته بی‌سابقه است و نشان از تحولاتی غریب در شامگاه انتخابات دارد؛ تحولاتی که البته از دو حزب سیاسی تا نیرو‌های امنیتی و حتی ارتش امریکا از آن نگران هستند. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا دیروز آخرین مقام فدرال بود که اعلام کرد در حال آماده کردن این ایالت برای ناآرامی‌های پس از انتخابات سوم نوامبر است. وی با اشاره به ناآرامی‌های احتمالی در شب انتخابات در کالیفرنیا گفت: «تمامی سناریو‌های محتمل در نظر گرفته شده و آمادگی کامل خواهیم داشت». همزمان هر دو حزب امریکا نگران تقلب انتخاباتی هستند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا جمعه شب از برخی قضات دیوان عالی این کشور خواست خود را از منازعات بعد از انتخابات کنار بکشند و هشدار داد که مداخله این قضات در روند انتخابات، کار را برای رأی‌دهندگان دشوار کرده و ممکن است درگیری‌های بعد از انتخابات را شدت بخشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور نیز در توئیتر به‌طور جداگانه به دیوان عالی حمله کرد و نوشت: «اگر جو بایدن خوابالو واقعاً به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، چهار به علاوه یک نفر از قضاتی که به این پیروزی مسخره کمک کرده باشند، نه تنها تغییرات سنگین در ترکیب دیوان، بلکه احتمال تحولات اساسی را به آن تحمیل خواهند کرد».

بیل ماهر، مجری شبکه امریکایی «اچ‌بی‌او» نیز در موضع‌گیری‌ای که انعکاس زیادی داشت، هم حامیان ترامپ را خطاب قرار داد و از لیبرال‌های پشتیبان بایدن خواست بعد از انتخابات به برقراری صلح کمک کنند و جنگ داخلی راه نیندازند. این مجری امریکایی گفت: «مهم نیست چه کسی سه‌شنبه پیروز شود، بیایید از جنگ داخلی پرهیز کنیم و به آشتی رو آوریم». وی با استناد به یک نظرسنجی گفت که۳۴ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند که طی پنج سال آینده جنگ داخلی دیگری رخ خواهد داد و من می‌خواهم یک چیز را به آن‌ها یادآوری کنم: «امریکا یک خانواده است و خانواده مجموعه افرادی هستند که بدون متوسل شدن به خشونت از یکدیگر متنفرند».

کاهش فاصله ترامپ

تنها ۴۸ ساعت مانده به روز انتخابات در امریکا، حتی آخرین نظرسنجی فاکس‌نیوز هم که جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد رأی دهندگان از جو بایدن حمایت می‌کنند و ۴۴ درصد حمایت خود را از دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند. هرچند که بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، اما در ایالت‌های رقابتی و حساسی، چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تنها حدود ۵ درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین باعث شده که به‌رغم پیش بودن بایدن، پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات بسیار دشوار باشد. جو بایدن روز جمعه یکی از آخرین حملات انتخاباتی خود را علیه ترامپ انجام داد و گفت: «دونالد ترامپ پرچم سفید را تکان داده و تسلیم ویروس کرونا شده است، اما مردم امریکا تسلیم نمی‌شوند. ما تسلیم نمی‌شویم». ترامپ هم در توئیتی حمایت اوباما از بایدن را زیر سؤال برد و ادعا کرد جو بایدن مورد اعتماد باراک اوباما نیست و او عادت دارد که بگوید: «اگر خواستید واقعاً شاهد گند زدن به کاری باشید، انجام آن را به جو بایدن بسپارید».

دستاویز روسیه، چین و ایران

ظاهراً هر دو نامزد انتخابات امریکا برای باخت احتمالی‌شان از همین الان یک مستمسک به نام دخالت خارجی در انتخابات تراشیده‌اند. واشنگتن‌پست از قول منابع امنیتی گزارش داده که بخش امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی امریکا در حال برنامه‌ریزی برای انجام بزرگ‌ترین عملیات جهت محافظت از انتخابات امریکا در برابر چیزی است که احتمال «دخالت ایران، روسیه و چین» خوانده شده است. هدف دولت امریکا از اجرای این طرح، جلوگیری از تکرار دخالت روسیه در انتخابات امریکا و دفع تهدید‌های جدیدی است که از جانب چین و ایران مطرح می‌شود. مت مترسون، از مقام‌های آژانس امنیت سایبری و زیرساختی به واشنگتن‌پست گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم هزاران مسئول محلی برگزاری انتخابات به صورت لحظه به لحظه برای اشتراک اطلاعات همکاری خواهند کرد تا آنچه واقعی و آنچه غیرواقعی است، مشخص و واقعیت‌های میدانی از داستان‌سرایی‌ها جدا شوند». وی اضافه کرد: «ما خواهیم توانست آنچه اتفاق می‌افتد را دسته‌بندی کرده و شناسایی کنیم، آیا این اتفاقی که الان افتاده یک رویداد معمول انتخاباتی است یا چیزی فراتر از آن؟» پلیس فدرال امریکا و وزارت امنیت داخلی این کشور نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که یک عامل به طور موفقیت‌آمیزی اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان امریکایی را در دست‌کم یک ایالت به دست آورده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات امریکایی روز جمعه مدعی شدند که هکر‌های ایرانی پشت ایمیل‌های تهدیدآمیزی هستند که اوایل ماه جاری میلادی برای هزاران امریکایی ارسال شده و به‌طور موفقیت‌آمیزی نیز توانسته‌اند به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
0
بایدن یا ترامب؟
روحانی و ظریف و مجلس و دیگران بدانند هیج فرقی در اینده ندارد و سیاست کلی امریکا در منطقه با بایدن و یا ترامب تغییر نخواهد کرد.
دولت روحانی و مجلس از دو سال قبل عزا گرفتن که نکند دوباره ترامب رییس جمهور شود.
بجای این حرکات منفی بهتر میبود زیر ساخت های اقتصادی را محکم میکردید . معلوم نیست این ظریف نا کارامد برای مملکت جه کار مثبتی انجام داده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار