کد خبر: 1024594
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
دونالد ترامپ همچنان مدعی امکان مذاکره میان امریکا و ایران به خصوص در دور دوم است، اما منابع خبری به یک رسانه امریکایی گفته‌اند دولت امریکا قصد دارد با تحریم ایران ذیل قوانین مرتبط با تروریسم، رفع این تحریم‌ها را در دولت‌های آینده دشوارتر کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد کاخ سفید قصد دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، ایران را ذیل قوانین و مجوز‌های مربوط به «تروریسم» که بازگرداندن آن‌ها دشوارتر است، تحت تحریم قرار دهد. مقام‌های دولت ترامپ نگرانند که بازگشت احتمالی جو بایدن به برجام، تلاش‌ها برای اعمال فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به حضور در میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» را بی‌ثمر خواهد کرد. منابع آگاه گفته‌اند دولت ترامپ قصد دارد بخش‌هایی مانند پتروشیمی و صنایع فلزی را که به اعتقاد واشنگتن نقش زیادی در تأمین مالی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران دارند تحت فشار قرار دهد. بخش انرژی ایران نیز جزو بخش‌های مورد توجه دولت ترامپ در این خصوص است.

مقام‌های کنونی و سابق امریکایی گفته‌اند با آنکه این بخش‌ها همین حالا هم تحت تحریم هستند تحریم مجدد آن‌ها به بهانه‌های مرتبط با تروریسم، رفع این تحریم‌ها در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات را دشوارتر می‌کند.

«کریستن فونتنروز»، از مقام‌های سابق شورای امنیت ملی امریکا گفت: «بازگرداندن برخی از این تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «دولت بایدن احتمالاً برای نشان دادن حسن نیت به ایران و آوردن آن‌ها به میز مذاکره احتمالی شمار کمی از تحریم‌ها علیه ایران را باز خواهد گرداند، اما او قادر نخواهد بود اقدامات بزرگ‌تری مانند تحریم‌های تروریستی را خنثی کند.»

طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال، نقض تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه «مبارزه با تروریسم» با جرایم شدیدتری روبه‌رو می‌شود، ضمن آنکه این نوع تحریم‌ها مانع از مبادله بانک‌ها با نهاد‌های تحریم‌شده می‌شوند.

«مارک دوبوویتز»، رئیس لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) گفت: «ده‌ها هزار بازیگر بازار مجبور خواهند بود درباره اینکه آیا می‌خواهند با نهاد‌های ایرانی مرتبط با تروریسم تجارت کنند یا خیر تصمیم بگیرند.»

دوبوویتز گفته تحریم نهاد‌های ایران ذیل قوانین مرتبط با تروریسم به ایجاد «دیوار تحریمی برای بازدارندگی‌های سیاسی و بازاری» کمک خواهد کرد. اعضای لابی اف‌دی‌دی از مدت‌ها پیش اجرای چنین سیاستی را به دولت ترامپ پیشنهاد داده‌اند.

اف‌دی‌دی قبلاً در وب‌سایت خود توضیحاتی درباره این رویکرد مطرح کرده و آن را به صورت «به‌کارگیری تمهیداتی برای جلوگیری از ورود بازیگران بازار به تجارت عادی با ایران، حتی در صورت پیوستن دوباره دولت امریکا به برجام» تعریف کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار