کد خبر: 1023013
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
«جفری لوییس» از مؤسسه مطالعات بین‌المللی «میدلبری»: موشک قاره‌پیمای جدید کره شمالی به طور واضح غلبه بر سیستم دفاع موشکی امریکا در آلاسکا را هدف گرفته است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ده‌ها تحریم سنگین که به واسطه محرومیت کامل از مواهب خدادادی زیر و روی زمین، وضع را برای مردم کره‌شمالی گزنده‏تر کرده، باعث نشده که پیونگ‌یانگ به دوگانه‏سازی ذلیلانه «موشک یا معاش» کشیده شود. اتفاقاً دولت در پیونگ‌یانگ خوب می‏داند که اگر امریکایی‏ها، زمانی هم به واسطه ترامپ یا هر کس دیگری پای مذاکره بیایند، نه از سر اعتماد و دیپلماسی لبخند، بلکه از ترس توسعه موشک‌هایی است که می‏تواند خاک امریکا را هدف قرار دهد. رهبر کره‌شمالی با چنین درکی در مراسم رونمایی موشک جدیدی که کابوس دیگری برای پنتاگون و نوکران امریکا در شرق دور به حساب می‌آید، از مردم کشورش عذرخواهی کرد که نتوانسته به‌رغم تلاش‌هایش، وضع دشوار معیشتی آن‌ها را بهبود دهد و بدین ترتیب به جای اینکه تنها آدرس «کاخ سفید ملعون» را برای نفرین کردن بزرگ‌نمایی و از خود سلب مسئولیت کند، واقع‏گرایانه و با بهره‌گیری از روح تواضع و مردم‏داری شرقی، دست‌کم مسئولیت وضعیت موجود را به عهده گرفت.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شنبه در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس حزب حاکم کارگران کشورش شاهد رژه نظامی بود که در آن موشک‌های بالستیک کره‌شمالی برای اولین بار از زمان دیدار کیم با رهبران بین‌المللی از جمله دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸، به نمایش درآمد. رهبر کره‌شمالی گفت: «ما به ساخت توان دفاعی ملی و بازدارندگی جنگی دفاع از خود ادامه خواهیم داد.» او همچنین تأکید کرد که از توان نظامی کشورش برای حملات پیش‌دستانه استفاده نخواهد کرد تا ادعای غربی‌ها در مورد مقاصد توسعه‌طلبانه پیونگ‌یانگ را به چالش بکشد. کیم جونگ اون ضمن آنکه طوفان‌ها و شیوع کرونا را عاملی دانست که اجازه نداد وعده‌های پیشرفت اقتصادی محقق شود، در حرکتی کم‌سابقه گفت: «شرمنده‌ام که هرگز نتوانسته‌ام به درستی اعتماد عظیم شما را تلافی کنم. تلاش و از خود گذشتگی من برای بیرون آوردن مردم از وضعیت معیشت دشوار کافی نبود.»

وی افزود، امید دارد پس از اتمام بحران شیوع جهانی ویروس کرونا، بار دیگر دو کره متحد شوند. رهبر کره‌شمالی در ادامه از تلاش‌های ارتش کشورش بابت سختکوشی در واکنش به طوفان‌های تابستانی ویرانگر و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قدردانی و تأکید کرد که اخیراً حتی یک شهروند کره‌شمالی هم تست مثبت نداشته است.

رسانه دولتی کره‌شمالی هم گزارش داد، محدودیت‌های کرونایی موجب تأخیر در اجرای پروژه‌های اقتصادی و ساخت‌وساز‌های کلیدی شده است. اما این معذرت‌خواهی تنها سورپرایز رهبر کره‌شمالی نبود. وی در رژه شنبه یک نوع موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید با پرتابگر متحرک به نمایش گذاشت که به گفته کارشناسان بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، ارتش کره‌شمالی در این رژه چهار تیر از این موشک قاره‌پیمای جدید را سوار بر خودروی حامل موشک «۱۱ اکسل» در حالی به نمایش گذاشت که پیش‌تر دولت این کشور نیز به وجود آن اشاره کرده بود.

موشک قاره‌پیمای جدید به نظر بزرگ‌تراز موشک «هواسونگ-۱۵» است که نوامبر سال ۲۰۱۷ آزمایش شد. به گزارش رویترز، این موشک که روی یک وسیله نقلیه با ۲۲ چرخ به نمایش گذاشته شد، در صورت عملیاتی شدن یکی از بزرگ‌ترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای متحرک (ICBMs) در جهان خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید به یاد رهبر اول کره‌شمالی «کیم ایل سونگ» نام‌گذاری شده است. در بین تحلیلگران به سرعت این اجماع شکل گرفته است که این بزرگ‌ترین موشک محرک با سوخت مایع در جهان است و به احتمال زیاد، برای حمل چندین کلاهک جنگی در سیستم هدف‌گیری پرشمار مستقل (MIRV)، طراحی شده است.

«جفری لوییس» از مؤسسه مطالعات بین‌المللی «میدلبری» گفت این موشک، به طور واضح غلبه بر سیستم دفاع موشکی امریکا در آلاسکا را هدف گرفته است. وی در توئیتر افزود: افزودن کلاهک جنگی برای کره‌شمالی، بسیار ارزان‌تر از افزودن رهگیر برای امریکا بود. وی توضیح داد که اگر موشک بالستیک قاره‌پیما چهار یا پنج کلاهک حمل کند، امریکا نیازمند آن است که حدود یک میلیارد دلار برای ۱۲ الی ۱۶ رهگیر به ازای هر موشک، هزینه کند. با این هزینه، کاملاً مطمئن هستم که کره‌شمالی می‌تواند کلاهک‌ها را زودتر از اینکه ما رهگیر اضافه کنیم، بیفزاید.

البته رهبر کره‌شمالی در سخنرانی خود در رژه شنبه هیچ اشاره‌ای به قابلیت‌های این موشک نکرد و تنها متعهد به تقویت توان دفاعی کشورش شد تا بهانه‌ای به دست مطبوعات غربی برای پروپاگاندا در مورد قصد پیونگ‌یانگ برای حمله پیشدستانه به خاک امریکا نداده باشد.

«ناامیدی» امریکا و هوس بایدن برای مذاکره

یک مقام ارشد دولت امریکا، نمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای قبلاً دیده نشده از سوی کره‌شمالی را «ناامیدکننده» خواند و از دولت خواست مذاکره کند تا به خلع سلاح کامل هسته‌ای دست یابد.

به گزارش رویترز، این مقام گفت: دیدن اینکه کره‌شمالی برنامه ممنوع هسته‌ای و موشک بالستیک خود را نسبت به کار کردن در راستای آینده روشن‌تر برای مردم این کشور در اولویت قرار می‌دهد، ناامیدکننده است. ایالات متحده از جمهوری خلق کره می‌خواهد که در مذاکرات پایدار و اساسی به منظور دستیابی به خلع سلاح کامل هسته‌ای، شرکت کند.

اما درستی منطق کره‌شمالی برای ادامه تقویت توان موشکی خود آنجایی روشن می‌شود که ترس از این توان حتی دموکرات‌های منتقد عملکرد ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون را ناچار ساخته است به رفتن پای میز مذاکره با کره‌شمالی فکر کنند. مشاور نامزد دموکرات انتخابات امریکا دیروز گفت اگر دیدار بین سران واشنگتن و پیونگ‌یانگ کاری از پیش ببرد، او حتماً درصورت پیروزی در انتخابات این کار را خواهد کرد.

برایان مک‌کئون، مشاور امور خارجه جو بایدن، در مصاحبه با خبرگزاری «یونهاپ» گفت: «قطعاً اعتقاد دارم [رویکرد بایدن]نسبت به دولت ترامپ متفاوت خواهد بود. جو بایدن این را درک می‌کند که مسئله کره‌شمالی پیچیده است و نمی‌توان آن را با چند دیدار بین دو رهبر حل و فصل کرد.»

وی که سمت معاون سیاسی وزیر دفاع اسبق امریکا را در کارنامه دارد در ادامه گفت: «فکر می‌کنم اگر دیدار با کیم بخشی از یک راهبرد واقعی باشد که ما را درخصوص مسئله خلع سلاح هسته‌ای پیش ببرد، بایدن مشتاق خواهد بود این کار را انجام دهد. این در حالی است که ترامپ بدون آنکه راهبرد دقیقی برای رسیدن به اهداف‌مان تعیین کند دیدار بین رهبران را شروع کرد.»

مک‌کئون که از ۱۹۸۵ در ارتباط نزدیک با بایدن بوده گفت: «ما راهبردی اصولی درقبال چالش کره‌شمالی در پیش خواهیم گرفت و با شرکای خود در ژاپن و کره [جنوبی]همکاری نزدیکی خواهیم داشت و به طور همزمان با جمهوری خلق چین همکاری خواهیم داشت تا به سمت چیزی که فکر می‌کنم هدف مشترک همگی است حرکت کنیم و این هدف خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و اطمینان از صلح و آسایش در این منطقه است.»

وی تأکید کرد‌: «پیش از انجام هرگونه دیدار، باید کار‌هایی جدی در سطوح پایین‌تر دیپلماتیک انجام شود تا اینکه امتیاز دیدار دو رهبر به کره‌شمالی داده شود، زیرا همان‌طور که می‌دانید درخصوص مذاکره پیچیده‌ای نظیر مسئله هسته‌ای کره‌شمالی، با دیدار یکی دو ساعته رهبران چیزی حل نمی‌شود.»

مک‌کئون در ادامه گفت بایدن، باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق امریکا نیست و جهان نیز ظرف چهار سال گذشته تغییر کرده است. با این حال بایدن از ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم کره‌شمالی استقبال می‌کند و همزمان با چارچوب‌های تحریمی فعلی پیش خواهیم رفت و لغو یا کاهش این تحریم‌ها به ارزیابی اوضاع در آن زمان بستگی خواهد داشت.

پیش‌تر ترامپ وعده داده بود در صورت انتخاب مجددش به سرعت با کره‌شمالی به توافق برسد. این در حالی است که «کیم یو جونگ» خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی ماه گذشته گفته است، چهارمین دیدار میان کیم و ترامپ «غیرضروری» و «بی‌فایده» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار