کد خبر: 1022715
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
محمدرضا شجریان به درخواست خانواده امروز در جوار مدفن ابوالقاسم فردوسی حکیم طوس به خاک سپرده خواهد شد.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پس از انجام مراسم نماز بر پیکر استاد شجریان به امامت حجت‌الاسلام دعایی در بهشت زهرای تهران، پیکر وی برای تدفین در شهر طوس به مشهد منتقل شد. برخی از مقامات شهری در مشهد، نسبت به خطر تجمع‌ها برای مراسم تدفین استاد و شیوع کرونا در شرایط قرمز بحران کرونا هشدار داده‌اند. درگذشت شجریان، استاد برجسته آواز ایرانی همراه با حواشی نیز بود. از ارسال پیام‌های تسلیت گرفته تا برخی اتفاقات که خواسته یا ناخواسته باعث شد تا خبر درگذشت شجریان به حاشیه رانده شود. روز چهاردهم مهرماه، خبرگزاری صداوسیما در خبری از درگذشت استاد شجریان خبر داد. بسیاری از کانال‌های خبری درگذشت شجریان را اعلام کردند، ولی این خبر خیلی زود از سوی باشگاه خبرنگاران جوان تکذیب شد. اختلاف میان دو بخش خبری یک رسانه در نوع خود بی‌نظیر بود. این اختلاف باعث شد تا درگذشت استاد شجریان در روز پنج‌شنبه تا حدود یک ساعت بعد از اعلام خبر آن از سوی برخی فعالان خبری با شک و تردید مواجه شود و در آخر اعلامیه رسمی بیمارستان «جم» بود که مرگ وی را تأیید کرد.

حضور بی‌موقع مقابل بیمارستان

از زمان بستری مجدد استاد شجریان در بیمارستان جم تهران، بار‌ها درباره حضور نیافتن مردم در اطراف بیمارستان و ایجاد مزاحمت صوتی برای بیماران و اهالی محل توصیه شده‌بود، اما با درگذشت استاد آواز ایران، عده‌ای از مردم با تجمع در مقابل بیمارستان ضمن ابراز ناراحتی و سوگواری با همخوانی تصنیف‌هایی از استاد شجریان تا پاسی از شب مقابل بیمارستان باقی ماندند. از حاشیه‌های این حضور بی‌موقع، مسئله محل تدفین استاد بود که همایون شجریان فرزند استاد شجریان محل دفن استاد را در «طوس» اعلام کرد، اما برخی از حضار با اعلام مخالفت خواستار تدفین وی در تهران شدند. این ابزار مخالفت در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت.

واکنش هنرمندان به درگذشت شجریان

شخصیت‌های متعدد فرهنگی و هنری با انتشار پیام به صورت مکتوب، صوتی یا تصویری، ضایعه درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفتند. هوشنگ ابتهاج، حسین علیزاده، شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی، علیرضا افتخاری و کیهان کلهر از جمله این هنرمندان بودند. اهالی سینما نیز در سوگ شجریان پیام‌های تسلیت صادر کردند. خانه سینما، انجمن بازیگران و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در پیام‌های جداگانه درگذشت شجریان را به مردم ایران تسلیت گفتند.

علیزاده: شجریان فراموش‌شدنی نیست

حسین علیزاده در سخنانی کوتاه در مراسم نماز بر پیکر استاد شجریان در بهشت زهرا تأکید کرد استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.

داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی و از دوستان نزدیک مرحوم شجریان هم در این مراسم گفت: واقعاً نای صحبت کردن ندارم. من همیشه آرزو داشتم وقتی می‌میرم شجریان برایم آواز بخواند. او دماوند ایران است. او تخت جمشید ایران است که من تا صبح گریه کردم و نخوابیدم. من به شما تسلیت می‌گویم و بدانید صدای ملت ایران فراموش نمی‌شود. داوود گنجه‌ای، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی نیز در این برنامه گفت: من برخلاف همیشه که هیجانی هستم، امروز با تمام وجودم می‌گویم که خیلی خوشحالم محمدرضا شجریان در چهلمین روز شهادت مرد عدالت امام حسین (ع) دار فانی را وداع گفت. ما از او درس عشق می‌گیریم. در ادامه همایون شجریان در سخنانی کوتاه از برنامه‌ریزی برای برگزاری آیین بدرقه و تدفین باشکوه در مشهد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی گفت. در پایان این مراسم حجت‌الاسلام محمود دعایی نماز میت را بر پیکر محمدرضا شجریان خواند.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت شجریان نوشت: این چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نوا‌های دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، با ذوق هنرمندانه و تلاش فراوان، میراث ارزشمند و پرجاذبه‌ای از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگه خواهد داشت.

پیام مقام‌های سیاسی خارجی

علاوه بر مسئولان ایرانی، مقامات خارجی نیز در پیام‌های جداگانه، درگذشت استاد آواز ایران را تسلیت گفتند. عبداله عبداله مقام اجرایی جمهوری افغانستان، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، دفتر سازمان ملل در تهران، سفارتخانه‌های سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش و جمهوری آذربایجان، در پیام‌هایی با ملت ایران ابراز همدردی کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار