کد خبر: 1022239
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
درگناباد انجام شد:
مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: پروژه مرمت و بازسازی خانه استاد نبی‌پور در بافت تاریخی قصبه شهر و محور اصلی گردشگری قنات قصبه گناباد به عنوان اولین موزه مقنی کشور آغاز شد.
رسول صنوبری با اعلام این خبر افزود: این عملیات مرمتی با هدف حفظ و احیای کلیه آثار تاریخی ارزشمند واقع در عرصه و حرایم میراث جهانی قنات قصبه گناباد انجام می شود.
وی ادامه داد: سیاست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه حمایت از کلیه آثار تاریخی شامل بناها و میراث‌های طبیعی، ملموس و ناملموس واقع در حوزه عرصه و حرایم قنات قصبه است تا کلیه نقاطی که در حریم این اثر تاریخی واقع شده اند از مزایای ثبت جهانی قنات قصبه منتفع شوند،این پروژه با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با نظارت پایگاه میراث جهانی قنات قصبه با همکاری اداره میراث فرهنگی گناباد آغاز شده است.
صنوبری تصریح کرد: با عنایت به اینکه زنده یاد حاج غلامرضا نبی پور به عنوان یکی از بزرگترین افراد تاثیر گذار در تهیه پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد می باشند و همچنین شخصیت ایشان تحت عنوان پیر مقنی ایران به شماره پرونده ....  در فهرست حاملان میراث ناملموس کشور نیز به ثبت ملی رسیده است.
وی تصریح کرد: با هدف بزرگداشت نام استادمرحوم نبی پور و حرفه مقنی گری که بدون شک بدون وجود مقنیان قنات‌ها نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت، خانواده محترم نبی پور منزل استاد را به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور جهت ایجاد موزه قنات و موزه مقنی اهداء کرده است.
صنوری یادآور شد: احداث این موزه که در محور اصلی گردشگری میراث جهانی قنات قصبه گناباد قرار دارد، مزیت های فراوان از جمله معرفی همه مقنیانی که در قنات قصبه و دیگر قنات های گناباد و منطقه فعالیت داشته اند و همچنین معرفی شغل مقنی گری به علاقه مندان و گردشگران داخلی و خارجی این اثر جهانی و ایجاد یک جاذبه جدید گردشگری در محور اصلی گردشگری قنات قصبه گناباد است.
وی ادامه داد: اعتبار این عملیات مرمتی به میزان یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اثر جهانی قنات قصبه گناباد است.
اين قنات به طول 33 کیلومتر، از سه رشته اصلی به نامهای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است كه مجموعا 472 میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از 320 و حجم افزون بر 73 میلیون متر مکعب برداشت خاک در عمق 320 متری با کم ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشيان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است. 
این قنات شگفت انگیز که تاریخ آن حداقل به 2250 سال پیش باز می‌گردد، قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و یکی از پر آب‌ترین قنات‌های ایران است که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازده گانه ایران در تاریخ 25 تیرماه 1395 (15 جولای 2016 میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان 20 امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 
گناباد در فاصله 285 کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار