کد خبر: 1022148
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به ۲۱ هزارتومان افزایش یافت.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بیش از یک ماه است که مرغداران در انتظار کاهش قیمت نهاده‌ها هستند، اما وعده مسئولان همچنان به دربسته خورده‌است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از بررسی قیمت تمام‌شده محصولات دامی و اعلام تغییرات آن تا دو هفته آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: تا پایان سال تأمین نهاده دام و طیور با ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی صورت خواهد گرفت و این نهاده‌ها با قیمت مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. این وعده‌ها در حالی است که متأسفانه مرغداران و دامداران همچنان گرفتار سامانه بازار گاه هستند و نهاده‌ها با قیمت دولتی به دستشان نمی‌رسد.

بر اساس مشاهدات میدانی، مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران با قیمت هر کیلو ۲۱ هزار تومان عرضه می‌شود. البته در برخی مغازه‌ها این مقدار اندکی کمتر یا بیشتر است. به گفته برخی از فروشندگان قیمت مرغ در روز‌های اخیر افزایش ۳ تا ۴هزار تومانی پیدا کرده‌است و قیمت خرید عمده مرغ از کشتارگاه حدود ۱۹ هزارتومان شده‌است. این در حالی است که بر اساس مصوبه تیرماه ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ گرم آماده پخت در ستاد تنظیم بازار ۱۵‌هزار تومان تعیین و این اختیار به استانداران داده شد که قیمت محصول را با ۵درصد کاهش یا افزایش در استان خود نرخ‌گذاری کنند.

نوسان ۳۴۰۰ تومانی کره!

علاوه برمرغ، کره نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌است. گزارش‌های رسمی از این حکایت دارد که قیمت کره از ابتدای سال تا نرخ مصوب ۸هزار تومانی اخیر، رشد بیش از ۳هزارو۴۰۰ تومانی داشته و این کالا در شهریورماه تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته‌است.

کره از جمله کالا‌های اساسی بود که مشمول ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی می‌شد، اما به تدریج و با کوتاه شدن لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، این کالا نیز کنار گذاشته‌شد و از مدت‌ها قبل با ارز نیمایی که به بیش از ۲۰ هزار تومان در هر دلار می‌رسد، واردات آن صورت می‌گیرد.

طی یک ماه گذشته کره با افزایش قابل‌توجه قیمت مواجه شده‌است؛ به طوری که بررسی قیمت آن در چند ماه گذشته براساس آماری که مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت کالا‌های خوراکی منتشر می‌کند، نشان می‌دهد که قیمت کره ۱۰۰ گرمی به طور متوسط از ۴هزارو۶۷۶ تومان در فروردین‌ماه تا متوسط ۵هزارو۴۵۱ تومان در شهریورماه رسیده‌است که حداقل قیمت در شهریور ۴هزارو۶۲۰ و حداکثر آن ۷هزارو۳۲۶ تومان گزارش شده‌است. قیمت کره در شهریور نسبت به مرداد به طور متوسط ۱۲ درصد و نسبت به شهریورماه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته‌است. روند طی شده قیمت کره ۱۰۰ گرمی از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط ۴هزارو۶۷۶ تومان فروردین‌ماه، ۴هزارو۶۹۶ تومان اردیبهشت‌ماه، ۴هزارو۷۱۹ تومان خردادماه، ۴هزارو۸۰۰ تومان تیرماه، ۴هزارو۸۶۶ تومان مردادماه و ۵هزارو۴۵۱ تومان شهریورماه است که تا بیش از ۷هزارو۳۰۰ تومان هم قیمت خورده‌است. اخیراً نیز ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب کره را برای عرضه اعلام کرد که از قیمت ۸هزار تومانی برای کره ۱۰۰ گرمی حکایت داشت که نسبت به نرخ حدود ۴هزارو۶۰۰ تومانی فروردین حدود ۳هزارو۴۰۰ تومان به طور متوسط افزایش قیمت دارد. از سوی دیگر بررسی میزان واردات کره در سال جاری نشان می‌دهد که طبق آمار گمرک، از ابتدای امسال تا حدود دهم شهریور ۶هزارو۴۴ تن کره وارد شده که ارزش کره‌های وارداتی به ۳۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۲۰۳ دلار می‌رسد.

انواع نان، میوه و سبزی بیشترین شکایت را دریافت کردند

در میان افزایش قیمت روزانه مواد غذایی، رئیس سازمان حمایت نیز هراز چند گاهی آمار شش ماهه نخست امسال را اعلام و همچنان از ارائه گزارش هفتگی و ماهانه خودداری می‌کند و هیچ خبری از مجازات یا جریمه گرانفروشان و متخلفان اعلام نمی‌شود و استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز با افزایش تعداد شکایات و استان‌های سمنان، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با کاهش شکایات مواجه هستند.

رئیس سازمان حمایت در گفتگو با ایسنا در خصوص آمار شکایات مردمی می‌گوید: در شش ماهه نخست امسال ۱۱۱ هزار و ۳۳۷ فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده که بیشترین شکایت‌های دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودرو‌های سبک و کافی‌نت و بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و عدم درج قیمت است. عباس تابش می‌افزاید: از مجموع شکایات دریافتی ۱۱۰‌هزار و ۳۶۶ فقره معادل ۹۹ درصد قابل پیگیری و ۹۷۱ فقره معادل یک درصد غیر‌قابل‌پیگیری بوده‌است، از مجموع شکایات رسیدگی شده ۳۷ هزار و ۸۷۴ فقره معادل ۳۴ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی شده‌است، عباس تابش تصریح می‌کند: ۵۶ هزار و ۱۳۲ فقره معادل ۵۰درصد منجر به عدم احراز تخلف و ۱۷ هزار و ۳۳۱ فقره معادل ۱۶ درصد به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری است.

به گفته وی، از این تعداد شکایات، ۹۵ هزار و ۵۰۶ فقره معادل ۸۶درصد مربوط به کالا و ۱۵ هزار و ۸۳۱ فقره معادل ۱۴ درصد مربوط به خدمات بوده و بیشترین شکایت‌های دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودرو‌های سبک و کافی‌نت است.

مصالحه بیش از ۳۵۰۰ مورد از تخلفات

تابش همچنین تأکید می‌کند: از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده‌اند، ۳هزارو۵۵۴ فقره منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضایی اجتناب شده‌است.

وی با اعلام اینکه بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و عدم درج قیمت است، می‌افزاید: در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۷۳ هزار و ۸۳۵ فقره معادل ۶۶ درصد به صورت تلفنی، ۱۸ هزار و ۳۶۷ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت حضوری و ۱۹ هزار و ۱۳۵ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت کتبی بوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار