کد خبر: 1021678
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
رئیس‌جمهور امریکا و رقیب دموکرات وی سه شنبه شب در نخستین مناظره انتخاباتی، در فضایی پرتنش که نشان می‌داد آن دو در هیچ مورد با هم توافق ندارند، زمان مناظره را به انتقاد، مچ‌گیری و توهین به یکدیگر گذراندند و جو حاکم را به سمتی سوق دادند که بنابر آمار‌ها نه تنها عده قابل ملاحظه‌ای از امریکایی‌ها این مناظره را آزاردهنده دانستند، رسانه‌ها نیز با تعابیری مثل «مایه شرمساری» و «بد‌ترین مناظره» از آن یاد کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ و جو بایدن نامزد‌های حزب جمهوریخواه و دموکرات برای شرکت در نخستین مناظره انتخابات ۲۰۲۰، از ساعت ۲۱ به وقت محلی (۴:۳۰ بامداد به وقت تهران) در دانشگاه «کیس وسترن رزرو» شهر کلیولند ایالت اوهایو حاضر شدند. ترامپ و بایدن در این مناظره جنجالی به وضوح شمشیر را از رو بسته بودند و بدون هیچ تمایلی برای پنهان کردن هدف خود، حداکثر تلاش را برای تحقیر رقیب و در اختیار داشتن دست برتر به کار گرفتند. دو طرف به حدی در این روند افراط کردند که کار به تنش لفظی کشید و رئیس‌جمهور امریکا در طول مناظره چندین بار صحبت‌های بایدن را قطع کرد، تا جایی که بایدن به او گفت: «ممکن است خفه شوی مرد؟» هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ در واکنش به این موضع‌گیری بایدن در برابر ترامپ گفت: «کاش در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به ترامپ گفته بودم خفه شو!» نامزد دموکرات‌ها در جایی دیگر هنگامی که ترامپ میان صحبت‌هایش پرید گفت: «به زوزه کشیدن ادامه بده مرد.» بخشی از مناظره در قالب پاسخ دو رقیب به سؤالات مجری مناظره بود. در جایی مجری از ترامپ پرسید: شما پنج شنبه گذشته، یک دستور اجرایی نمادین را برای محافظت از افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای امضا کردید، درست پنج روز مانده به این مناظره! سؤال من این است که طرح ترامپ در زمینه مراقبت‌های حوزه سلامت چیست؟ ترامپ در واکنش به این سؤال گفت: اول از همه باید بگویم که من دارم با شما مناظره می‌کنم و نه او! ولی مشکلی نیست، من تعجب نمی‌کنم!

مالیات ترامپ!

مناظره در شرایطی آغاز شد که یک روز قبل، روزنامه نیویورک‌تایمز رقم مالیاتی را که ترامپ در سال ۲۰۱۷ پرداخته بود ۷۵۰ دلار اعلام کرده بود و بایدن نیز پیش از آغاز این مناظره اسناد مربوط به پرداخت‌های مالیاتی خودش را منتشر کرد.

بایدن سعی کرد مناظره را به سمت مبحث فرار مالیاتی ترامپ بشکاند و گفت: ترامپ تنها ۷۵۰ دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده است و من در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوم (رئیس‌جمهور شوم) فوراً به اصلاحات مالیاتی اقدام می‌کنم. ترامپ از قانون مالیات به سود خود استفاده کرده است.

ترامپ در جواب گفت: من میلیون‌ها دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌ام. شما به زودی اسناد مربوط به آن را به محض آماده شدن می‌بینید. من فقط طی دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ چندین میلیون دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌ام.

ترامپ در بخشی دیگر از مناظره تلاش کرد به ماجرای پسر بایدن در اوکراین و اتهام فساد مالی وی بپردازد که بایدن جواب داد: سخن گفتن درباره خانواده من یا خانواده ترامپ مهم نیست بلکه تمرکز بر چیزی که برای مردم امریکا اهمیت دارد، برای من مهم است.

نامزد دموکرات با اشاره به توهین چندی پیش ترامپ به سربازان امریکایی، در تمجید از یکی از پسرانش که بر اثر تومور مغزی در عراق مرده است، گفت: «پسرم در عراق بود. او یک سال آنجا بود. او نشان ستاره برنز گرفت. او نشان خدمات ارزنده دریافت کرد. او یک بازنده نبود، یک میهن‌پرست بود.»

دعوای کرونا

به طور طبیعی نحوه مدیریت شیوع بیماری کرونا دیگر محور این مناظره بود و بایدن با حمله به ترامپ گفت که او هیچ برنامه‌ای برای سلامت ندارد و مانند همه کار‌های دیگرش، بر اساس آرزوهایش تصمیم می‌گیرد و نمی‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند. ترامپ که همواره از پذیرش انتقاد از عملکرد خود در کنترل این بیماری شانه خالی کرده است با اعلام اینکه فرمانداران ایالت‌ها، عملکرد او را ستوده‌اند، گفت که دولت او دستگاه‌های تنفس مصنوعی تولید کرده، در حالی که اگر بایدن رئیس‌جمهور بود چنین اتفاقی نمی‌افتاد و میلیون‌ها نفر کشته می‌شدند.

بایدن سخنان ترامپ را درباره کرونا تکرار کرد و گفت: «ترامپ کسی است که می‌گفت کرونا با آمدن فصل گرما از بین می‌رود. او همان کسی است که گفت ماده ضدعفونی‌کننده تزریق کنید تا بیماری‌تان بهبود یابد.»

‌ترامپ سخنان جو بایدن را قطع کرد و گفت که او شوخی کرده است. بایدن با تمسخر به ترامپ گفت: «شاید بتوانی مقداری ضدعفونی‌کننده به بازویت تزریق کنی و خودش ترتیب کار‌ها را خواهد داد.»

ترامپ خطاب به بایدن در واکنش به انتقادات از برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مدعی شد تاکنون هیچ مشکلی از این نظر به وجود نیامده است، این درحالی است که به گفته مقامات بهداشتی در تالسا، در پی برگزاری گردهمایی انتخاباتی ترامپ در این شهر موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است.

بایدن حملات به ترامپ را با اعلام اینکه ترامپ بد‌ترین رئیس‌جمهوری است که امریکا تاکنون داشته است، ادامه داد و با دروغگو خطاب کردن وی گفت: «من به اینجا نیامده‌ام تا دروغ‌های او را برشمارم. همه می‌دانند که او یک دروغگو است. سخت است که با این دلقک، ببخشید این فرد، بتوان حرفی زد.»

‌ترامپ بایدن را متهم کرد که عروسکی در دستان چپ رادیکال است و بایدن هم او را سگ دست‌آموز پوتین نامید، تا دو طرف نشان داده باشند در اتخاذ لحن توهین آمیز چیزی از رقیب کم ندارند.

بحث تقلب و تهدید به عدم قبول نتیجه

رئیس‌جمهور امریکا همچنین در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا در صورت باخت نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، گفت: «من از طرفدارانم می‌خواهم به مراکز رأی‌دهی بروند و اوضاع را به دقت تحت نظر بگیرند. این اتفاقی است که باید بیفتد. اگر انتخابات منصفانه باشد، من ۱۰۰درصد همکاری خواهم کرد. ولی اگر ببینم که ده‌ها هزار رأی دارند دستکاری می‌شوند نمی‌توانم این را بپذیرم. همین سه روز پیش رأی‌هایی داخل سطل کاغذ‌های باطله پیدا کرده‌اند که روی همه آن‌ها ترامپ نوشته شده بود. فکر می‌کنید این خوب است؟»

بایدن گفت که او نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت و ترامپ هم همین کار را خواهد کرد. او گفت: «من نتیجه انتخابات را خواهم پذیرفت، او هم همین‌طور؛ می‌دانید چرا؟ چون بعد از آنکه برنده انتخابات پس از شمارش همه آرا اعلام شود، همه چیز تمام می‌شود. اگر برنده من باشم، ماجرا فیصله می‌یابد و اگر من نباشم، از نتیجه انتخابات حمایت می‌کنم. اگر رئیس‌جمهور شوم، نه فقط رئیس‌جمهور دموکرات‌ها، بلکه رئیس‌جمهور دموکرات‌ها و جمهوریخواهان خواهم بود.»

صحنه قلدری سیاستمداران

کریس والاس، مجری شبکه خبری فاکس‌نیوز که اداره این برنامه را بر عهده داشت در طول مناظره به ترامپ به دلیل قطع کردن حرف‌های خود و بایدن تذکر داد. رسانه‌ها سطح این مناظره را در حدی پایین ارزیابی و تلاش والاس برای آرام کردن اوضاع را به تلاش‌های یک مربی مهدکودک تشبیه کردند. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی امریکا در توئیتر، از لفظ صحنه قلدری برای توصیف مناظره استفاده کرد و با آرزوی اینکه کسی این مناظره را ندیده باشد، نوشت: «این دلسرد‌کننده‌ترین، دلگیر‌ترین و ناراحت کننده‌ترین ۹۰ دقیقه‌ای بود که می‌توانم به خاطر بیاورم. اگر کسی نگران آینده این کشور نبود، اصلاً آن را تماشا نمی‌کرد.»‌نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس پس از مناظره، دیدگاه هاس را تأیید می‌کند. بنابر این نظرسنجی، حدود ۷۰ درصد امریکایی‌ها مناظره را آزاردهنده توصیف کردند و فقط ۱۷ درصد آن را مفید دانستند.

مناظره‌ای در حد شو‌های تلویزیونی

رسانه‌ها در پی پایان این مناظره، انبوهی از انتقاد‌ها را متوجه رقبای انتخاباتی کردند. روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست نوشت که مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن، بد‌ترین مناظره انتخاباتی در تاریخ کشور بود. پایگاه پولیتیکو از این مناظره با عنوان مناظره‌ای که سال‌های سال باعث شرمساری خواهد بود، یاد کرد و نوشت: «این مناظره بیش از ۹۰ دقیقه‌ای، تقریباً یک عصاره بی‌نقص از سیاست توأم با اهانت، عصبانیت، قطع کردن حرف یکدیگر و اظهارات بی‌ربط بود که در شو‌های رادیویی، تلویزیونی و توئیتر امری رایج است. ترامپ، تبدیل این برنامه تلویزیونی به بد‌ترین در نوع خود در تاریخ امریکا و ایجاد صحنه‌ای از تحقیر ملی را تضمین کرد.»،

اما از حیث برنده و بازنده بودن، سی‌ان‌ان ضمن انتشار نظرسنجی‌ای که نشان می‌دهد از هر ۱۰ بیننده مناظره، شش نفر بایدن را دارای عملکرد بهتر توصیف کرده و ۶۵ درصد از بینندگان این شبکه معتقد بودند بایدن صادقانه‌ترین پاسخ‌ها را به سؤالات داد، نوشت که نباید فراموش کرد که ترامپ در مناظره‌های ۲۰۱۶ شکست خورد، اما رئیس‌جمهور شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار