کد خبر: 1020765
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
طی روز‌های هفته جاری شاهد فراز و نشیب بازار بوده‌ایم و این فراز و نشیب‌ها در کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد تا کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد این ایده را ایجاد کرده‌است که بازار در حال پیدا کردن منطقه مناسبی برای کف‌سازی است. از این رو شاهد این مهم هستیم که خرید‌های حقیقی و حقوقی در برخی از سهم‌ها تشدید شده است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ارزش مبادلات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۳۰‌هزار واحدی در محدوده یک‌میلیون و ۶۱۱ هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس ایران با افزایش ۳۲۲‌واحدی به رقم ۱۸‌هزار و ۳۵‌واحد رسید. در این میان اظهارات تلویحی وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه مردم مراقب باشند تا بزخر‌ها سهام آن‌ها را به عنوان یک دارایی از چنگ آن‌ها در نیاورند هم کمی از نگرانی بازار کاست و هم اینکه تردید نقدینگی پارک شده خارج از بورس را جهت ورود به بازار تا حدودی از بین برد. بدین ترتیب انتظار می‌رود کم‌کم بازار از حالت اصلاح خارج شد و به حالت کف‌سازی جهت رشد باثبات منطقی ورود کند.

تقریباً از ۲۰‌مردادماه بازار سرمایه وارد فاز اصلاح شد و هم اکنون که در حدود ۴۰‌روز که از آن تاریخ می‌گذرد، برخی از کارشناسان معتقدند که تقریباً چله اصلاح بورس به پایان رسید و بازار کم‌کم وارد فاز کف‌سازی جهت رشد معقولانه شده‌است. در این بین اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه مردم از دارایی خود یعنی سهام مراقبت کنند و با تشکیل صف‌های فروش این سیگنال را به خریداران ندهند که می‌توانند در نرخ‌های ارزان‌تری این دارایی را خریداری کنند، هم به بازار قوت قلب داد و نگرانی‌ها را برطرف کرد و هم اینکه تکلیف نقدینگی پارک شده در خارج از بازار را جهت ورود به بازار به نوعی با این سخن روشن کرد که دیگر زمان ورود فرا رسیده است.

کف‌سازی

طی روز‌های هفته جاری شاهد فراز و نشیب بازار بوده‌ایم و این فراز و نشیب‌ها در کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد تا کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد این ایده را ایجاد کرده‌است که بازار در حال پیدا کردن منطقه مناسبی برای کف‌سازی است. از این رو شاهد این مهم هستیم که خرید‌های حقیقی و حقوقی در برخی از سهم‌ها تشدید شده است.

در جریان مبادلات روز گذشته بورس تهران و فرابورس در حدوده ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان قرار گرفت که رقم قابل ملاحظه است. از طرف دیگر رشد نرخ دلار تا محدوده ۲۸ هزار تومان و رشد نرخ یورو تا محدوده ۳۲ هزار تومان و برخی از سهم‌های صادرات محور بازار سرمایه را مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داد. هر چند که این رویداد به داغ شدن بازار رقیب بورس یعنی بازار طلا و سکه نیز می‌انجامد، اما به هر حال برخی از سهم‌ها با رشد بهای ارز حاشیه سودشان افزایش می‌یابد.

رشد ۳۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۳۰‌هزار و ۲۷۴‌واحدی روبه‌رو شد.

بورس اوراق بهادار تهران بعد از سپری کردن یک فاز اصلاحی قابل ملاحظه، در پایان معاملات روز (چهارشنبه) با افزایش ۳۰ هزار و ۲۷۴‌واحد به رقم یک‌میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران، به بیش از ۶‌میلیون و ۲۴ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۴ /۱۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴ /۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۴‌هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس کمتر از ۲۰‌هزار میلیارد تومان بود. نماد‌های شاخص‌ساز همگی در تقویت شاخص کل بورس مؤثر بودند و بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، ملی مس، چادرملو، گل گهر و بانک ملت داشتند.

در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۳۲۲ واحدی به رقم ۱۸‌هزار و ۳۵‌واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک‌میلیون و ۱۷۸‌هزار‌میلیارد تومان رسید. معامله گران در فرابورس تهران بیش از ۴ /۱ میلیارد سهام، حق تقدم یا اوراق مالی در قالب ۶۳۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳‌هزار و ۹۹‌میلیارد تومان داد و ستد کردند. نماد‌های آریا ساسول، پتروشیمی مارون، صبا تأمین، گهر زمین، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس داشته‌اند و نماد‌های پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری صبا تأمین، پتروشیمی زاگرس و کشاورزی ملارد شیر بودند.

برخی کارشناسان مانند مصطفی امید قائمی، اولین مدیرعامل فرابورس ایران در مورد اینکه سهامداران خرد چه کاری باید در زمان ریزش بازار انجام دهند، گفت: اولاً سرمایه‌گذاری در بورس در کنار سایر سرمایه‌گذاری‌ها بازدهی بیشتری دارد و مردم باید از پس‌انداز‌های خود در بورس مراقبت کنند، به‌گونه‌ای که با رکود بازار و ریزش شاخص مجبور نشوند سهام خود را به قیمت پایین بفروشند، ثانیاً سرمایه گذاری در بورس باید با یک استراتژی بلندمدت حداقل یک تا دو ساله باشد و مردم مطمئن باشند، بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس از همه بازار‌های رقیب بیشتر است به شرطی که نگاه بلندمدت داشته‌باشند و از رفتار هیجانی در بازار پرهیز کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
0
آیا درست است که میگویند عده ای به بهانه اینکه بورس دچار حباب است و باعث تورم !!! با دستکاری در بورس سرمایه های مردم عادی را به باد می دهند و همچنان این عمل را بدون توجه به هیچ چیز ادامه میدهند براستی چه کسی پاسخگوست ؟!
پس چرا همین عده از حباب شدید و تورم زای دلار و طلا هیچ سخنی نمی‌گویند و همچنان قیمت دلار و سکه صعودی است ؟! شما حتما میدانید که این نوسانات غیرعادی بورس چه ضربات روحی اجتماعی و چه عواقب بد خانوادگی و مشکلات بزرگی را در شرایط بد اقتصادی کنونی برای مردم ایجاد میکند ...که حتما پس از مدتی یک سلطان بورس هم برای رد گم کنی برای مردم علم خواهد شد!!!واقعا حق این مردم که با چنگ و دندان از انقلاب و کشورشان دفاع میکنند این نیست ؟! ما که همه سرمایه و همه پس اندازمان با بی تدبیری و قوانین غیرعلمی و خلق الساعه عده ای از دست رفت اما فردی را میشناسم که همه زندگی و هستی اش که هشتصد میلیون بود را از دست داد و به صدو پنجاه میلیون رسید حتما آنها که چنین تصمیماتی میگیرند خود با اطلاعاتی که داشتند تمام سرمایه شان را بیرون کشیدند ای کاش به مردم هم می‌گفتند به قول امام حسین علیه السلام بترسید از ستمدیده ای که هیچ کس غیر از خدا را ندارد ؟! بالاخره روزی فرا خواهد رسید که افرادی که اینگونه ثروت مردم را به باد دادند همچون قارون با همه ثروتشان در باتلاق اعمالشان غرق شوند و هیچکس قادر به یاری آنها نباشد ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار