کد خبر: 1020316
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
پس از بحرین، مردم مراکش و یمن هم علیه عادی‌سازی تظاهرات کردند
تلاش امریکا برای تحت فشار قرار دادن سران کشور‌های عربی به تسلیم در برابر روند عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شدت گرفته است؛ تلاشی که در بستر امید به انفعال ملت‌های عربی- اسلامی ناشی از شیوع کرونا و از طرف دیگر طمع‌کاری و فساد سران عرب معنا گرفته و پیش می‌رود. با این حال به خصوص با پیشگامی ملت بحرین اعتراضات مردمی در سراسر جهان عرب در حال شکل‌گیری است. سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین هم ناظر به همین تحرکات ملی و با تأکید بر آگاهی ملت‌ها از خطر سازش با رژیم صهیونیستی هشدار داده است که حکومت‌های عربی باید به صدای ملت‌های‌شان که مخالف عادی‌سازی روابط با اشغالگران هستند، گوش فرادهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با وجود فضای امنیتی، تظاهرات مردم بحرین از همان روز اول اعلام مشارکت آل خلیفه در روند عادی‌سازی با اسرائیل شروع شده است و ادامه دارد. به گزارش شبکه تلویزیونی «اللؤلؤه» بحرین، شماری از شهروندان بحرینی شنبه شب همانند شب‌های گذشته با در دست داشتن پلاکارد و دست‌نوشته‌هایی بار دیگر اقدام منامه در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند. به دلیل مخالفت و سرکوب شدید در بحرین، مخالفان توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شب‌هنگام دست به تظاهرات علیه این اقدام مقامات بحرین می‌زنند. در پارچه‌نوشته‌هایی که معترضان بحرینی حمل می‌کردند، جملاتی مانند «اسرائیل غده سرطانی است که باید ریشه‌کن شود» یا «رژیمی که مشروعیت ندارد با رژیم دیگری که آن هم مشروعیت ندارد، عادی‌سازی می‌کند» آمده است.

مردم مراکش هم از روز جمعه تظاهرات خود را در محکومیت اقدام منامه و ابوظبی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شروع کرده‌اند. تجمع معترضان مراکشی، در برابر ساختمان پارلمان این کشور با شعار «فلسطین امانت و عادی‌سازی روابط خیانت است» بنا به دعوت ۲۸ جمعیت و هیئت سیاسی در این کشور برگزار شده بود.

همچنین شنبه صد‌ها نفر از اهالی شهر «زنجبار» در جنوب یمن که تحت کنترل عناصر مورد حمایت امارات قرار دارد، علیه سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شعار دادند. به نوشته وبگاه القدس‌العربی، این تظاهرات در مقابل ساختمان استانداری «ابین» که در کنترل عناصر «شورای انتقالی جنوب» (همسو با امارات) است برگزار شد و پس از آن معترضان وارد خیابان اصلی شهر شدند.

آن‌ها همچنین پلاکارد‌هایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «جز به آنچه مردم فلسطین راضی هستند، رضایت نخواهیم داد.»‌معترضان به سازش همچنین امارات و بحرین را به خیانت علیه مردم فلسطین و رویگردانی از مقدسات اسلامی، متهم کردند. تظاهرات در شهر‌های مختلف استان ابین برای چهارمین هفته متوالی است که برگزار می‌شود و پیش از این، شهر‌های لودر، الوضیع و زنجبار شاهد اعتراضات علیه سازش بودند. نکته قابل تأمل اینکه شهر سقطری که مدتی است به مرکز همکاری اطلاعاتی امارات و رژیم اسرائیل برای برپایی یک پایگاه جاسوسی تبدیل شده است، هم شاهد تظاهرات ضد سازش بود.

هشدار حماس

حازم قاسم، سخنگوی حماس در اظهاراتی خبری گفت: «تظاهرات در کشور‌های عربی نشانه مخالفت ملت‌ها با همه اشکال عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل است.» وی افزود: «این مردم با وجدان ملی خود از خطر امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی با اشغالگران آگاه هستند». این مقام حماس تأکید کرد: «این مردم همواره مسئله فلسطین را مسئله اساسی جهان عرب برشمرده‌اند و رژیم اشغالگر صهیونیستی را دشمن اصلی خود می‌دانند.» او از گروه‌های حزبی، اجتماعی و مدنی در همه کشور‌های عربی خواست صدای خود را در مخالفت با عادی‌سازی روابط برخی کشور‌ها با رژیم اشغالگر بلند کنند.

محمود عباس فعلاً تن نداده است

«محمود العالول» نایب رئیس جنبش فتح اعلام کرد، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان تحت فشار‌های عربی و بین‌المللی برای مذاکره با دولت امریکا قرار گرفته، اما وی تن نداده است.

العالول در گفتگو با تلویزیون فلسطین گفت: گزینه فلسطین در مرحله فعلی مقابله با این چالش است، زیرا همه می‌دانند آن‌ها (بدون نام بردن از طرفی مشخص) خواستار نابودی مسئله فلسطین هستند. العالول ادامه داد: به وضعیت قبل از هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر برنمی‌گردیم؛ ملت فلسطین خواستار رفتن به پای صندوق‌های رأی برای انتخاب نمایندگان خود در سازمان‌های ملی است، ما نیاز زیادی به برگزاری انتخاب ریاستی و قانونگذاری داریم. وی سپس تصریح کرد: سران فتح طی روز‌های آینده به اعضای حماس در چارچوب مذاکرات دو‌جانبه دیدار خواهند داشت و دو طرف در بسیاری از مسائل مشترک اتفاق‌نظر دارند.

این عضو فتح ادامه داد: آرزوی «دیوید فریدمن» سفیر امریکا در فلسطین اشغالی برای منزوی کردن ملت فلسطین محقق نخواهد شد، زیرا ملت‌های عربی در کنار فلسطین ایستاده‌اند و فلسطین به فعالیت‌های خود علیه اشغال اراضی و عادی‌سازی روابط ادامه خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار