کد خبر: 1019691
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
نیم‌نگاهی به روایت پزشکانی که در مساجد و تکایا یا حتی کوچه پس‌کوچه‌های روستا‌های دورافتاده و محروم ویزیت می‌کنند، خالی از لطف نیست. یکی از این پزشکان می‌گوید: ده‌گردشی می‌کنیم!
سرویس جامعه جوان آنلاین: پزشکان به‌عنوان مدافعان سلامت در صحنه جامعه حضور پررنگی ایفا می‌کنند؛ آن‌ها سختی‌ها را به جان می‌خرند و جان‌برکف در تلاش برای برقراری نعمت سلامتی و درمان بیماران هستند.

دسته‌ای از این مدافعان سلامت، پزشکانی هستند که رنج مسیر را به جان خریده و به روستا‌ها رفته و حتی شیوع ویروس منحوس کرونا نیز خللی در روند فعالیت آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

امروز پزشکان مسؤولی هستند که همچنان با هدف ویزیت بیماران خصوصاً افراد پیر و میان‌سال به مناطق روستایی و دهستان‌ها می‌روند و از آنچه در توان دارند، دریغ نمی‌کنند.

حضور پزشکان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی

بینشیان، یکی از این پزشکان است که در خصوص روند فعالیت خود و همکارانش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سرخه می‌گوید: سرکشی از روستا‌های شهرستان سرخه و ویزیت بیماران با هدف بهره‌مندی و برخورداری مردم از خدمات پایه سلامت، کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت و پوشش همگانی بهداشت و سلامت حتی در دورافتاده‌ترین نقاط انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت هر منطقه، تعداد سرکشی‌ها متفاوت است؛ بدین‌صورت که پزشک خانواده باید در روستا‌های اصلی به خانه‌های بهداشت با جمعیت ساکن کمتر از دو هزار نفر حداقل یک‌بار در هفته و خانه‌های بهداشت با جمعیت بالای دو هزار نفر دو بار در هفته سرکشی کند.

هر ماه به روستا می‌رویم

این پزشک افزود: پزشکان همچنین ماهانه یک‌بار به جمعیت زیرپوشش خود در روستا‌های قمر (این روستا طبق دفترچه‌های طرح گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محل استقرار مرکز بهداشتی درمانی روستایی یا خانه بهداشت نبوده، ولی زیرپوشش خانه بهداشت است) و هر سه ماه یک‌بار به جمعیت زیرپوشش خود در روستا‌های سیار سرکشی می‌کنند.

بینشیان گفت: همچنین در خانه‌های بهداشت با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر، به‌صورت هر دو هفته یک‌بار بازدید انجام می‌شود.

ده‌گردشی می‌کنیم!

این پزشک با اشاره به اینکه در سرخه ده‌گردشی در روستای لاسجرد در روز دوشنبه هر هفته و یک هفته در میان در روز چهارشنبه انجام می‌گیرد، اضافه کرد: سرکشی از روستا‌های امامزاده عبدالله (ع) و اسدآباد به‌صورت ماهانه، روستا‌های ایج و بیابانک هر دو هفته یک‌بار، روستای ایج و جوین هر دو هفته یک‌بار توسط تیم سلامت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود بعد مسافت در بعضی از روستا‌ها خوشبختانه روستائیان استقبال خوبی از پزشکان و افرادی که از مرکز بهداشت و درمان به آنجا می‌روند دارند، گفت: در قالب تیم‌های سلامت، گروهی از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی شامل پزشک، دندان‌پزشک، کارشناس مامایی، روان‌شناس و ... با مدیریت پزشک خانواده، خدمات لازم را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

دارو‌ها دست روستائیان می‌رسد

این پزشک افزود: دارو‌هایی که در دفترچه‌های بیمه روستائیان، عشایر، صندوق‌های مالی سازمان بیمه سلامت ایران و یا دارندگان سایر بیمه ثبت می‌شود، ۳۰ درصد فرانشیز از بیماران اخذ می‌شود و در موارد دارو‌های تجویزشده برای بیماران فاقد هرگونه بیمه‌ای باید هزینه کامل توسط بیماران پرداخت شود.

بینشیان اضافه کرد: دارو‌های بیماران اعصاب و روان که دارای پرونده فعال مراقبت هستند، در صورت وجود اعتبار، به‌صورت رایگان در اختیاران بیماران قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با آغاز طرح یکپارچه‌سازی خدمات سلامت در راه‌اندازی سامانه «سیب» گفت: در مراکزی که دارای اینترنت هستند، پرونده الکترونیکی فعال‌شده است.

این پزشک بیان کرد: در مناطقی که فاقد اینترنت هستند، پس از ویزیت بیمار، پرونده به‌صورت کاغذی تشکیل می‌شود.

ویزیت بیماران در مساجد و تکایا

این پزشک در ادامه می‌گوید: اجرای طرح یکپارچه‌سازی خدمات سلامت در راه‌اندازی سامانه «سیب» به زیرساخت‌های کلیدی در روستا‌های کم‌برخوردارتر نیاز دارد.

بینشیان با بیان اینکه روستای لاسجرد ۷۴۸ نفر، روستای ایج ۴۷ نفر و روستای بیابانک ۹۱ نفر زیرپوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان دارند، تأکید کرد: ویزیت بیماران در روستا‌هایی که دارای خانه بهداشت هستند، در همان جا انجام می‌گیرد؛ اما در روستا‌هایی که فاقد خانه بهداشت هستند، عموماً ویزیت بیماران در مساجد یا تکایا انجام گرفته و در کنار ویزیت، دارو نیز در همان محل به بیماران اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در شرایط خاص کرونایی که همه درگیر آن هستیم، توجه پزشکان و مراقبان بهداشت بر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بوده و پس از مطالعه محتوا‌های ابلاغی با توجه به سن و سواد بیماران چه در مرکز بهداشت و چه در ده‌گردشی‌ها به جمعیت زیرپوشش آموزش خواهند داد.

ارائه آموزش‌های کرونایی به مردم

این پزشک گفت: آموزش‌های لازم بهداشتی در خصوص استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون نیز در شرایط کرونایی به روستاییان ارائه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اجرای طرح پزشک خانواده از سال ۹۲ و با گذشت هفت سال از اجرای آن، ولی همچنان میزان شناخت و آشنایی جمعیت زیرپوشش در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

بینشیان اظهار کرد: پیش از اجرای طرح پزشک خانواده، میزان و کیفیت پوشش مراکز روستایی کم و در نتیجه میزان رضایتمندی در سطح پایینی قرار داشت؛ اما پس از اجرای طرح پزشک خانواده میزان رضایتمندی افزایش یافته، هر چند تا ایده آل بودن این رضایت راه بسیار است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار