کد خبر: 1019025
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان :
دکترمحمد عیدی اولین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرهای فعال ایران شهریورماه جاری از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی و با حضور وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک، رییس فراکسیون ورزش مجلس و جمعی از شهرداران کلان‌شهرها در وزارت ورزش و جوانان برگزار و از طرح ملی شهرهای فعال ایران (شفا) رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به عنوان نماینده شهرداری اصفهان در مراسم رونمایی از این طرح حضور داشت.

دکتر عیدی درباره اهداف طرح ملی شهرهای فعال ایران اظهار داشت: نخستین قانون شهرداری‌ها موسوم به قانون بلدیه که در سال 1324 هجری قمری به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید، یکی از وظایف شهرداری‌ها را حفظ الصحه یعنی نگاهبانی از سلامت شهروندان یا شهرنشینان می‌داند.

وی افزود: اما رویکرد خدماتی اقدامات شهرداری به فعالیت‌های عمرانی و کالبدی محدود و اینگونه تلقی شد که شهر مجموعه‌ای شامل ساختمان‌ها، سازه‌ها، خیابان‌ها و نظایر آنها است و با وجود اینکه در نخستین قانون بلدیه به این نکته تصریح شده بود اما در ادامه این امر مغفول ماند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: امروزه زیست شهری با خطرات متنوع و متکثری روبه‌رو شده است؛ هوا به واسطه اینکه نگاه و برنامه‌ریزی درستی برای وظیفه حفظ الصحه شهرداری‌ها وجود ندارد آلوده شده، سلامت شهروندان به دلیل شیوع بیماری‌های گوناگون به مخاطره افتاده و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امروزه به جز نگاه خدماتی، نگاه دیگری نیز به شهرداری‌ها شده و باید بشود و آن اینکه شهرداری باید از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی با مسئولیت اجتماعی و ساختار فرابخشی تبدیل شود که بتواند حافظ و تأمین‌کننده نیازهای شهر با تمام ابعاد و اضلاع آن باشد.

عیدی با بیان اینکه امروزه شهر صرفاً به معنای بناها و خیابان‌ها نیست، تصریح کرد: امروزه شهرها شامل سه ضلع کالبد، انسان و انسان‌ساخت و محیط طبیعی آن است و باید هر سه این اضلاع را در کنار هم دید. بنابراین اگر قرار باشد از شهرداری به عنوان نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی با مسئولیت‌های اجتماعی فراوان گذر کنیم، باید زیست شهر را واجد بهزیستی فرهنگی و نشاط اجتماعی کنیم تا هدف نهایی یعنی زیست‌پذیری، اخلاق حیات‌محور و معناگرایی تحقق یابد که سه مولفه شهر فرهنگی است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان کرد: یکی از مدل‌هایی که معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از حدود دو سال پیش و برای نخستین بار پی گرفت، شهر فعال بود که معاونت ورزشی و به خصوص اداره تفریحی سازمان آن را مطرح کرد و این موضوع مجدداً در کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور مطرح شد که اگر می‌خواهیم به سطحی از پایداری اجتماعی در شهرها برسیم باید به سوی تحقق شهر فعال حرکت کنیم که شهروندان فعال و البته سالم دارد.

به گفته وی، این موضوع در کمیته ورزش و تفریح کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور پیگیری و جلساتی با وزارت ورزش و جوانان برگزار و مقرر شد با کنش متعامل میان شهرداری‌های کلانشهرها، وزارت ورزش و جوانان و به زودی با همکاری آموزش و پرورش به صورت یک فرآیند درآید تا مولفه‌های شهر فعال در کلانشهرها پیاده‌سازی شود.

عیدی تصریح کرد: البته برخی کلانشهرها مانند اصفهان و تهران با اقداماتی مانند احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری، جاده‌های سلامت و غیره مولفه‌های شهر فعال را فراهم کرده‌اند. از میان سایر شهرهای ایران نیز دو شهر یزد و همدان برای اجرای این مولفه‌ها کاندیدا شدند و مقرر شد شهرهایی مانند اصفهان و تهران نیز با همکاری وزارت ورزش و جوانان الگوی شهر فعال را پیاده‌سازی کنند و احکام آنها برای شهرداران کلانشهرها از سوی وزیر ورزش و جوانان امضا شد که به نمایندگی از شهردار اصفهان این حکم را دریافت و تقدیم ایشان کردم.

وی گفت: امیدوارم در مناطق گوناگون شهر اصفهان شاهد انجام فعالیت‌هایی در این راستا باشیم تا با توسعه ورزش و تفریح در تمام مناطق 15گانه مدل شهر فعال را پیاده‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی شهرهای فعال ایران وظایف فعلی این سازمان در این حوزه را که تاکنون انجام می‌شده هدف‌مندتر و قابل سنجش‌تر می‌کند که باید گفت این وظایف تنها بر دوش معاونت فرهنگی شهرداری گذاشته نشده و شامل سایر بخش‌ها مانند معاونت شهرسازی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و غیره نیز می‌شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر