کد خبر: 1018831
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
شهرداراصفهان در راه اندازی ایستگاهای دوچرخه تعلل می کند؟!
اﻣﺮوزه ﻣﺰاﯾﺎی ﺗﺤﺮک و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ھﺎی ﺑﺪﻧﯽ روزﻣﺮه ﺑﺮﻛﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﯿﺴﺖ. ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﻓﻌﺎل، از زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ ﺗﺮ و ﺷﺎداب ﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، ﺿﻤﻦ اﯾﻦ ﻛﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ آنان در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻨﺶ ھﺎی رواﻧﯽ و ﺑﺴﯿﺎری از بیماریهاﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ ودوچرخه سواری که یکی از محبوبترین ورزشهایی برای آحاد جاممه است ،روشی برای افراد یست که مایل به تقویت قلب و ریه های خود هستند. دوچرخه سواری منظم، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش میدهد. همچنین، ورزش های هوازی منظم روی دوچرخه، ریه ها را تقویت کرده و به آنها امکان میدهد تا اکسیژن بیشتری را جذب کرده و سطح انرژی را بالا ببرد. دوچرخه سواری در طول هفته برای تمامی افراد در تمامی سنین توصیه می شود در این میان دوچرخه سواری هم برای آقایان وهم برای بانوان می تواند یکی از انتخاب های مناسب جهت فعالیت های ورزشی وراه اندازی کارهای روز مره باشد. مطالعات اخیر در دانشگاه استانفورد نشان داده است که دوچرخه سواری منظم علائم پیری را کاهش میدهد و همچنین از پوست شما در مقابل تاثیرات مخرب تابش UV محافظت می کند. اینکار از طریق افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن انجام می شود که در نتیجه آن اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلولهای پوست میرسد. سلولهای سالم نه تنها به پوست زیبا و نرم بدل می شوند، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک قلبی را نیز کاهش میدهند.

سعید عرفان منش

علیرضا نصر اصفهانی رییس شورای شهرتاریخی اصفهان با اشاره به ضرورت توجه به مناسب سازی شهر برای معلولان و دوچرخه سواران که با همه تلاش‌ها ی گذشته تاکنون هنوز این اتفاقی بطور جدی درشهر رخ نداده است، گفت: شهرداران مناطق با تخصیص اعتبارات این مشکل را برطرف کنند.

رئیس پلیس راهور اصفهان؛ فرهنگ دوچرخه سواری باید ترویج شود

سرهنگ محمدرضا محمدی گفت: دوچرخه وسيله نقليه‌اي غير موتوري و معمولا تك نفره است كه به آساني مي‌توان آن را تهيه و در سفرهاي كوتاه درون شهري از آن استفاده كرد.

  رئیس پلیس راهور استان ابرازکرد: حركت دوچرخه آلودگي صوتي ايجاد نمي‌كند و براي به كار انداختن آن هم نيازي به سوخت‌هاي فسيلي نمي‌باشد و علاوه بر اين‌ها بكارگيري آن به جاي خودرو به حفظ محيط زيست نيز كمك مي‌كند و فرهنگ دوچرخه سواری باید ترویج شود .

وی افزود: دوچرخه به تعميرات وقت‌گير و گران‌قيمت نياز ندارد و از نظر اقتصادي كاملا به صرفه است، دوچرخه سواري غير از اينكه رفت و آمدهاي كوتاه شهري را آسان مي‌كند، ورزشي نشاط انگيز و سلامت بخش نيز محسوب مي‌شود.

این مقام انتظامی بیان داشت: لازم است دوچرخه سواران جهت حفظ جان خود و ديگران هنگام حركت كاملا از طرف راست راه عبور و براي گذشتن از وسايل نقليه‌اي كه در كنار راه توقف كرده‌اند، نهايت احتياط را به عمل آورند.

سرهنگ محمدی تاکید کرد: در صورت تعدد، دوچرخه سواران در يك رديف حركت كنند مگر آنكه معبر ويژه‌اي براي آنها اختصاص داده شده باشد، در اين صورت حق ندارند خارج از معبر ويژه عبور و مرور کنند.

وی تصریح کرد: دوچرخه سواران حق ندارند حين رانندگي بار و اشياي ديگر حمل كنند يا حركت ورزشي نمايند و يا اعمالي انجام دهند كه مستلزم برداشتن دست‌هاي آن‌ها از روي فرمان باشد.

رئیس پلیس راهور اصفهان اذعان داشت: باید به دوچرخه سواران توصیه کرد از كلاه ايمني مخصوص آن استفاده کنند و از والدین خواست، در صورت استفاده كودكانشان از دوچرخه، حتما آنها را با مقررات راهنمايي و رانندگي آشنا کنند.

دوچرخه هایی که با پول بیت المال و عوارض مردم به شهرداری تهیه شده، در پارکینگ آقا رحیم ارباب‌ در حال فرسوده شدن است؟!!!

همچنین امیراحمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر نیزنسبت به روند فعالیت ایستگاه‌های دوچرخه در شهر اصفهان انتقاد کرد و گفت: ایستگاه‌های دوچرخه با تلاش و هزینه بالایی راه اندازی شد اما با واگذاری به پیمانکار ناتوان و نامناسب، بخش عمده‌ای از این ایستگاه‌ها به تعطیلی کشیده شد را به فرسودگی کشانده است. و حدود یک‌هزار عدد از دوچرخه‌های خریداری شده توسط شهرداری به صورت رقت‌انگیزی در پارکینگ آیت‌الله ارباب روی سرهم انبار شده‌اند و در حال فرسوده شدن و از بین رفتن است و البته مابقی نیز در انبار مهدی آباد دپو شده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا از شعارهای اصلی برنامه‌های اصفهان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ است و مهم‌ترین نماد حمل و نقل پاک نیز توسعه دوچرخه سواری در شهر است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه ضروری است زیرساخت‌های تردد دوچرخه در شهر اصفهان ایجاد شود، تصریح کرد: این در حالی است که برخی از مدیران مناطق به این امر مهم توجهی نشان نداده یا آن را به روش‌های مختلف به تأخیر می‌اندازند.

۳۸۳ اصفهانی به دلیل ناایمن بودن مسیرهای دوچرخه آسیب دیدند

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام پلیس راهور استان اصفهان در سه ماهه ابتدایی امسال، ۳۸۳ نفر دوچرخه سوار دچار تصادف جرحی شده و پنج دوچرخه سوار نیز در اثر تصادف فوت کرده‌اند، با توجه به این امر و همچنین تأکید دادستان عمومی و انقلاب استان مبنی بر ایجاد مسیرهای دوچرخه، لازم است با هرگونه تعلل و کارشکنی در این مورد برخورد جدی شود.

زندآور تاکید کرد: با توجه به اینکه این امر از ضروریات است کارگروهی ویژه به صورت مستقیم زیر نظر شهردار در این ارتباط تشکیل و بر پیشرفت کار نظارت کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعیین تکلیف پیمانکار اقدام شود، گفت: همچنین شهرداری باید پیشنهاد خود را برای استفاده از دوچرخه‌های موجود که از نظر کارشناسان دارای کیفیت قابل قبولی هستند ارائه کند تا از اتلاف اموال عمومی جلوگیری شود.

درادامه این گزارش دکتر زند آورتصریح کرد: دستورالعمل دوچرخه جهت اجرا به تمامی شهرداری‌های مناطق و معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری ابلاغ شده است.

 از۵۰ ایستگاه دوچرخه تنها ۳ ایستگاه دوچرخه در اصفهان فعال است؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با  تاکید بر اینکه مهمترین نماد حمل و نقل پاک، توسعه دوچرخه سواری در شهر است، اظهار داشت: اصفهان به شهر دوچرخه معروف است و بیش از ۵۰ ایستگاه دوچرخه راه اندازی شده که در حال حاضر سه ایستگاه دوچرخه در کلانشهر اصفهان فعال است.

امیراحمد زندآور با بیان اینکه ارائه پارکینگ امن و رایگان دوچرخه به دوچرخه‌سواران یکی از کارهای ضروری در راستای اجرایی کردن برنامه‌های سند توسعه دوچرخه‌سواری در شهراصفهان محسوب می‌شود، افزود: تشویق کارکنان شهرداری به استفاده از دوچرخه در ترددهای کاری خود، از اهداف دیگری است که در این دستورالعمل دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز ملزم به بارگزاری اطلاعات مکانی ساختمان‌های دوستدار دوچرخه در اپلیکیشن دوچرخه برای همه شهروندان هستند.

دوچرخه می تواند درکاهش مصرف بنزین و ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان به ویژه بانوان شهر و رفع افسردگی‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد

فریده روشن نیز با بیان اینکه امروز شهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر و دومین شهر پرخودرو و موتورسیکلت کشور است، اظهار کرد:این شهر دومین شهر صنعتی ایران و به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده دنیا شناخته شده و دومین شهر آلوده کشور پس از تهران است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به استفاده از روش‌های نوین و علمی و تجارب دیگر نقاط جهان در این امر خاطرنشان کرد: سهم دوچرخه تنها پنج درصد از سفرهای شهری را تشکیل می‌دهد، با توجه به تاثیر بی بدیل دوچرخه سواری بر کاهش آلاینده‌ها افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ترویج استفاده از آن برای تردد از ضروریات امروز اصفهان است که باید با استفاده از فناوری‌های نوین مردم را برای استفاده از دوچرخه ترغیب و باعث تسهیل دسترسی آنان شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، داشتن شهری بدون ترافیک و عاری از هر گونه آلودگی صوتی، کمک به اقتصاد خانواده و کشور با کاهش مصرف بنزین و همچنین ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان به ویژه بانوان شهر و رفع افسردگی‌ها را از مهمترین اهداف تشکیل این گروه عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار