کد خبر: 1018433
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک: میزان شیوع ویروس کرونا در جامعه صنعتی و پزشکی نسبت به جمعیت این قشر در استان مرکزی بیشتر شده است
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: نوسان سینوسی کرونا همه را خسته کرده است. یک روز نزول و یک روز صعود و اوج‌گیری با ده‌ها جان باخته. اما آنچه در این مدت ثابت شده است اینکه با رعایت اصول بهداشتی و توجه به پروتکل‌ها می‌توان حداقل از شیوع بیشتر کووید ۱۹ جلوگیری کرد. آذربایجان شرقی که می‌توانست امروز وضعیت سفید را تجربه کند به خاطر مسافرت‌های بی‌مورد هموطنان به این استان با افزایش دو برابری مبتلایان به کرونا مواجه شده و در استان مرکزی هم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرده، میزان شیوع ویروس کرونا در جامعه صنعتی و پزشکی نسبت به جمعیت این قشر در استان بیشتر شده است. این در حالیست که در مازندران تمام مساجد برای اقامه نماز بازگشایی شده و از والدین درخواست شده دانش‌آموزان مشکوک به کرونا را به مدارس نفرستند.

آذربایجان‌شرقی که می‌توانست امروز شرایط خوبی را تجربه کرده و کرونا در کنترل باشد از افزایش دو برابری مبتلایان به این ویروس در استان می‌نالد و عامل همه این اتفاقات را مسافرت‌های بی‌مورد می‌داند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه افزایش مسافرت‌ها و رفت و آمد‌ها به آذربایجان‌شرقی از علل افزایش دو برابری آمار مبتلایان به کرونا در این استان است، می‌گوید: «مردم هر جا تخطی از پروتکل‌های بهداشتی را دیدند، با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و کارشناسان بهداشت را مطلع کنند. قطعاً این افراد که ۲۰ الی ۳۰ درصد را شامل می‎شوند، در انتشار بیماری نقش دارند. وضعیت کنونی متفاوت از روز‌های اول شیوع بیماری است و کرونا الان در همه جا انتشار یافته وجود دارد.» عباسعلی درستی ادامه می‌دهد: «هر چند میزان رعایت و همراهی مردم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است، اما باز هم کافی نیست و با توجه به ضرورت رونق فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، تداوم فعالیت‌های مختلف و بازگشایی مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تبدیل به وظیفه‌ای ملی و همگانی شود.»

اقامه نماز در تمام مساجد مازندران

شرایط مازندران آنقدر بالا و پایین دارد که اصلاً نمی‌توان در مورد فردای آن اظهار نظر کرد. با اینکه روز گذشته مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران اعلام کرد نماز جماعت در تمامی مساجد شهر‌های مازندران با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان برگزار می‌شود، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از دانش‌آموزان مشکوک به کرونا درخواست کرد تا حضوری به مدارس نیایند. ناصر شکریان امیری مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ۳۸۰۰ مسجد در تمای نقاط استان و صدور مجوز برگزاری اقامه نماز جماعت گفته: «اقامه نماز جماعت در تمامی مساجد شهر‌های مازندران با رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان و فاصله‌گذاری اجتماعی و حداکثر یک ساعت برگزار می‌شود.».

اما از آنجا که بچه‌ها را به خاطر شرایط سنی و جنب و جوش‌شان نمی‌توان ملزم به انجام برخی دستورالعمل‌ها کرد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خانواده‌ها خواسته تا دانش‌آموزان مشکوک به کرونا را برای حضور، به مدارس نفرستند.» عباس موسوی با بیان اینکه دانش‌آموزان و کادر مدرسه باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی چرخه انتقال ویروس کرونا در مدارس را قطع کنند، گفت: «اجباری در روش حضوری مدارس نیست و خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که از روش‌های حضوری یا غیر حضوری برای آموزش فرزندان استفاده کنند، اولیای مدرسه به ساعات غیر کلاس درس توجه کنند.»

وی با اشاره به نکات مهمی که دانش‌آموزان و کادر مدرسه برای حضور در مدرسه باید رعایت کنند، خاطرنشان کرد: «حضور در کلاس‌ها با گروه‌های کوچک و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اتفاق می‌افتد و از ازدحام کلاس‌ها جلوگیری شود. زنگ تفریح دانش‌آموزان نیز باید از شکل سنتی خارج شود و از حضور همزمان دانش‌آموزان در حیاط مدرسه برای استراحت جلوگیری گردد.» موسوی با بیان اینکه تمام دانش‌آموزان و کادر مدرسه از ماسک استفاده کنند و همچنین پیش و پس از پایان هر کلاس دست‌ها به مدت یک دقیقه با آب و صابون شسته شود، گفت: «مواد ضد عفونی کننده باید در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد تا بتوانند به طور مرتب از آن استفاده کنند.»

هجوم کرونا به جامعه صنعتی و پزشکی

از استان مرکزی خبر‌های خوبی به گوش نمی‌رسد و آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرده، میزان شیوع ویروس کرونا در جامعه صنعتی و پزشکی نسبت به جمعیت این قشر در استان مرکزی بیشتر شده است. دکتر بهمن صادقی در خصوص ابتلای اقشار مختلف به ویروس کرونا با تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ قشر خاصی از این ویروس در امان نیست و همگان در نقاط شهری و روستایی و در فضا‌های پرتراکم در خطر ابتلا به ویروس هستند، گفت: «استان مرکزی استانی صنعتی است و خوشبختانه در ماه‌های ابتلایی شیوع کرونا، کنترل ویروس در فضا‌های صنعتی استان مطلوب بوده است. به دلیل طولانی بودن پروسه شیوع بیماری و حضور طولانی افراد در محل کار و ارتباطاتی که خواه یا ناخواه ایجاد می‌شود، به مرور زمان شاهد افزایش بیماری در صنعت استان هستیم.» وی با اشاره به افزایش بیماری در جامعه پزشکی به نسبت کل جمعیت این قشر در استان مرکزی، ادامه داد: «در حال حاضر با ارزیابی نسبت مشاغل در حوزه ابتلای به ویروس، ابتلا در جامعه پزشکی بیشتر است، چون درگیری این قشر از جامعه با بیماری و بیماران نسبت به دیگر مشاغل بسیار بیشتر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار