کد خبر: 1018416
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
نگاهی به ادعای دوباره مدیران آبی‌ها برای بازگشت سرمربی ایتالیایی به نیمکت این تیم
داستان استقلال و استراماچونی دوباره گویا در حال جدی شدن است، سعادتمند می‌گوید سفت و سخت به دنبال بازگشت استراست، آن هم در یک بازی دوسر برد؛ هم سرمربی ایتالیایی می‌تواند کار نیمه‌تمامش را تمام کند و هم آبی‌ها می‌توانند از شر پرداخت غرامت نزدیک به ۳ میلیون یورویی به استرا خلاص شوند. البته همه چیز به همین راحتی نیست و هم فدراسیون فوتبال و هم وزارت ورزش پای‌شان را در یک کفش کرده‌اند که با قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی، استقلالی‌ها باید قید استراماچونی را بزنند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین:  در باشگاه استقلال، اما گوش سعادتمند و همکارانش به ساز‌های مخالف بدهکار نیست و آن‌ها تمام انرژی‌شان را گذاشته‌اند تا با نشاندن استرا روی نیمکت آبی‌ها با یک تیر دو نشان بزنند. در این بین خیلی از هواداران استقلال کمتر اعتمادی به وعده‌های این روز‌های مسئولان باشگاه دارند، به‌خصوص که سال گذشته یک‌بار رکب خوردند و مذاکرات بازگشت استرا به استقلال در دوحه قطر دروغ از آب درآمد. با وجود این گویا بازگشت استرا تبدیل به یک بازی حیثیتی برای مدیرعامل آبی‌ها شده است، به خصوص که مجیدی پس از جدایی از استقلال گفته است اگر استراماچونی به استقلال برنگردد، سعادتمند خیانت کرده است!

از جدایی زودهنگام تا مذاکرات خیالی برای بازگشت

۲۳ خرداد سال گذشته استقلالی‌ها یک نام جذاب برای نیمکت‌شان رو کردند، نامی که نه ویچ داشت و نه کارنامه‌ای که خیلی‌ها را ناامید کند. آندره استراماچونی، آس آبی‌ها برای لیگ نوزدهم آمده بود تا به حسرت هفت ساله آبی‌پوشان برای قهرمانی در لیگ پایان دهد. سرمربی سابق اینتر، اودینزه، پاناتینایکوس و اسپارتاپراگ هم به دنبال یک ماجراجویی تازه این‌بار در ایران بود. استرا شروع نه‌چندان خوبی با استقلال داشت، اما در ادامه با شش برد متوالی در لیگ آبی‌ها را پس از چهار سال به صدر جدول رساند. با این حال صدرنشینی برای آبی‌های پایتخت خوش‌یمن نبود و استرا پس از بدقولی مسئولان استقلال در پرداخت قراردادش، در یک تصمیم شوکه‌کننده ۱۸ آذر سال گذشته ایران را ترک کرد و پرونده حضور این مربی در کشورمان خیلی زود بسته شد.

تلاش استقلالی‌ها برای بازگشت استرا هم فایده‌ای نداشت. دو هفته پس از رفتن استرا از ایران و در اوایل دی‌ماه گذشته احمد خلیل‌زاده، رئیس هیئت مدیره استقلال به همراه رحمان رضایی که سابقه بازی در ایتالیا را داشت به دوحه قطر رفتند و مدعی شدند می‌خواهند در این سفر با وکیل استراماچونی برای نشستن دوباره روی نیمکت استقلال مذاکره کنند. اما در ادامه مشخص شد که ادعای مسئولان استقلال دروغ بوده است، به خصوص که استراماچونی هرگونه مذاکره با استقلال را در دوحه تکذیب کرد. عکسی هم از مذاکرات خلیل‌زاده و استراماچونی منتشر نشد تا وعده مسئولان استقلال توخالی از آب در‌آید و عبدالرضا موسوی، عضو مستعفی هیئت مدیره استقلال هم دروغ بودن این مذاکرات را تأیید کرد: «به وزیر گفتم این آقا شما را سیاه می‌کند و چرا اینگونه حرف از مذاکره با استراماچونی می‌زند. نمی‌گویم خلیل‌زاده دنبال چیزی بوده، ماجرای سفر به قطر برای مذاکره با وکیل استراماچونی کاملاً دروغ بود.» در ادامه گفته شد مسئولان استقلال به این دلیل که هواداران تیم‌شان از جدایی این مربی موفق عصبانی بودند، این برنامه را ریخته‌اند تا اینطور وانمود کنند که تمام تلاش‌شان را برای بازگشت استرا انجام داده‌اند!

البته بعد‌ها مشخص شد که مذاکره دوحه به جای اینکه فرصتی برای بازگشت استراماچونی باشد، در واقع مقدمه‌ای برای استخدام یک ایتالیایی دیگر به نام دی‌بیاسی بوده است.

حکم فیفا بهانه‌ای برای بازگشت

هفت ماه پس از مذاکرات تکذیب شده استقلالی‌ها با وکیل استراماچونی برای بازگشت و در شرایطی که کمتر هودار آبی‌پوشی تصور می‌کرد، بار دیگر پرونده بازگشت سرمربی ایتالیایی روی میز مدیران استقلال قرار گرفته است. استراماچونی با توجه به قرارداد دو ساله‌اش با استقلال پس از رفتن از کشورمان به فیفا شکایت کرده و خواهان غرامت و پرداخت مبلغ قرارداد سال دوم خود شده است. مدیران استقلال قبل از اینکه فیفا در این باره حکم بدهد، تصمیم گرفتند برای مذاکره با این مربی راهی ایتالیا شوند تا از وی تخفیف بگیرند. در این راستا احمد سعادتمند قبل از دربی نیمه‌نهایی جام حذفی با بهانه مذاکره با استرا برای تخفیف گرفتن راهی ایتالیا شد. سفری که البته مشخص شد که برای برگرداندن این مربی به ایران صورت گرفته، مسئله‌ای که عصبانیت فرهاد مجیدی را به دنبال داشت تا مربی جوان آبی‌ها نامه استعفایش را بنویسد و پس از فینال جام حذفی از استقلال برود.

سعادتمند هم بعد از بازگشت از رم به صورت رسمی شایعاتی را که درباره مذاکره‌اش با استراماچونی برای قبول دوباره سرمربیگری استقلال منتشر شده بود، تأیید کرد.

استراماچونی در شکایتی که از استقلال به فیفا کرده، درخواست مبلغ ۲ میلیون و ۷۴ هزار یورو خسارت داشته و در عین حال در مذاکراتی که در رم داشت اینطور ادعا کرده که ممکن است برای گرفتن مبالغ بیشتر شکایت جدیدی از این باشگاه انجام دهد. مدیران استقلال، اما در پیشنهاد جدید خود به استراماچونی پیشنهاد قرارداد سه ساله داده‌اند.  به این شکل که او شکایتش را در فیفا پیگیری نکند و به قراردادش با استقلال برگردد، اما برای سال اول یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو از استقلال بگیرد و قرارداد سال دوم و سوم او هم  سالی یک میلیون یورو باشد. ترفندی جهت جلب رضایت مربی برای بازگشت به تهران و گرفتن رضایت و بستن پرونده حقوقی در فیفا. در حالی که به‌رغم تمامی بدقولی‌ها، مرد ایتالیایی خودش رفته و یک‌طرفه قراردادش را فسخ کرده است که این خود جای شکایت دارد، اما نوع قرارداد این اختیار را به او داده که امروز شاکی و حالا با ادعای بیشتر و تحقیر مدیران استقلال در پی بازگشت به این تیم باشد.

قانون دور می‌خورد؟

البته استقلالی‌ها با توجه به قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی، حتی در صورت رضایت استرا به بازگشت، کار سختی برای نشستن این مربی روی نیمکت ایران در فصل آینده پیش‌رو دارند. در روز‌های اخیر هم مسئولان فدراسیون فوتبال و هم معاونان وزیر ورزش به صراحت اعلام کرده‌اند که بازگشت استراماچونی با توجه به این قانون منتفی است. در تازه‌ترین موضع‌گیری هم دیروز جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره اصرار استقلال به بازگشت استرا گفته است: «اگر اصرار دارند از استراماچونی استفاده کنند باید تقاضا بدهند و مرجعی که مصوبه را گرفته، آن را برای تمام باشگاه‌ها از درجه اعتبار ساقط کند، نه یک باشگاه.» حال باید منتظر روز‌های آینده ماند و دید داستان استقلال و استرا به کجا می‌رسد، آیا این‌بار این مربی ایتالیایی برمی‌گردد یا مذاکرات رم هم مانند مذاکرات دوحه یک بازی است و یک مربی داخلی سرمربی فصل آینده آبی‌ها خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار