کد خبر: 1018222
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
از یک طرف قیمت کود شیمیایی ۷۰۰‌درصد افزایش می‌یابد، از طرف دیگر سرپرست وزارت صمت برای تأمین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان اعلام آمادگی می‌کند!
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ناهماهنگی در حوزه مدیریت اقتصاد کلان موجب شده است به رغم پرداخت یارانه‌های کلان و همچنین حمایت‌های بی‌دریغ از حوزه تولید، اما این حمایت‌ها و یارانه‌ها نتیجه‌بخش نباشد، به طور نمونه در شرایطی که از یک طرف مقوله حمایت از کشاورزان مطرح می‌شود، از سوی دیگر گرانی نهاده‌های تولید و واردات کالا‌های مشابه تولید داخل در فصل برداشت و همچنین عدم تأمین مالی شخص تولیدکننده و کشاورز موجب می‌شود حمایت‌ها و یارانه‌ها اثربخش نباشد و دست آخر واردکننده، دلالان و واسطه‌گر‌ها همچون همیشه ارزش افزوده‌های اقتصاد ایران را به جیب بزنند.

حمایت از تولید با هر روش و سیاستی نیازمند یک هماهنگی همه‌جانبه است، زیرا اشخاصی که منافع سیاسی و اقتصادی خود را در عدم تقویت تولید ملی و واردات کالا‌های خارجی می‌بینند با چوبی که در لحظه حساس در چرخ تولید می‌کنند، نتیجه همه حمایت‌ها و یارانه‌های پرداختی به تولید را از بین می‌برند و منافع سیاسی و اقتصادی خود را از حوزه روابط خارجی و واردات و صادرات به دست می‌آورند. از این رو حمایت پراکنده از تولید نتیجه نخواهد داد و حامیان واقعی تولید ابتدا باید با یکدیگر در حوزه حمایت از تولید ملی هماهنگ شوند و سپس این هماهنگی را به میدان عمل آورند.

امروزه در دنیای کنونی ارتباط سیاسی با ارتباطات اقتصادی گره خورده است، از این‌رو فعالان سیاسی و بازرگانی که سود خود را ارتباط و تجارت خارجی می‌بینند، تقویت تولیدی را که به تجارت و ارتباط آن‌ها لطمه وارد کند، برای خود تهدید می‌بینند و گاه حاضرند در برابر تولید داخل سنگ‌اندازی کنند؛ بنابراین تا کارگروهی در سطوح بالا شکل نگیرد که به شکل عملی مانع سنگ‌اندازی وارداتچی‌ها و دستکاری‌کنندگان قیمت نهاده‌های تولید، ارزش پول ملی، ارز، نرخ بهره و تورم بر سر راه تولید داخلی نشود، تولید‌کننده داخلی نمی‌تواند از گزند گرفتاری که وارداتچی‌ها برایش ایجاد می‌کنند، رهایی یابد، به طور نمونه کافی است بعد هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت به یکباره وارداتچی‌ها یک محموله مشابه ارزان‌قیمت را وارد بازار کنند تا میلیون‌ها کشاورز ورشکست شوند یا اینکه هزینه‌های تولید آنقدر افزایش یابد که تولیدکننده دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: تیم اقتصادی حاکم بر دولت، چهره ضدکشاورز و ضدتولید ملی خود را با افزایش ۷۰۰‌درصدی قیمت کود شیمیایی انعکاس داد.

در همین رابطه مسعود اسدی در گفتگو با فارس و در واکنش به افزایش قیمت کود شیمیایی گفت: میزان افزایش قیمت کود شیمیایی کشاورزان به حدی غیرقابل باور و ناپذیرفتنی است که فقط یک معنی را به ذهن هر فعال بخش کشاورزی یا تحلیلگر سیاسی اقتصادی متبادر می‌کند و آن این است که تیم اقتصادی حاکم بر دولت در راستای سیاست‌های نئولیبرالی خود قصد دارد بخش کشاورزی کشور را به مسیری ببرد که کشاورزان داوطلبانه از مزارع بگریزند.

وی افزود: بنده وظیفه دارم به عنوان یک نماینده جامعه کشاورزان به دلسوزان نظام در مورد خطرات جدی این گونه تصمیمات تیم اقتصادی دولت برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هشدار دهم.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: اگر دولت همزمان با افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰‌درصدی قیمت کود‌های شیمیایی و سایر هزینه‌های کشاورزان، نرخ تضمینی گندم را حداقل با ۳۰۰‌درصد افزایش اعلام کند، شاید بتوان اثرات این ضربه اقتصادی را جبران کرد ولی اخبار ناگواری به گوش می‌رسد مبنی بر آنکه دولت قصد دارد یک قیمت حداقلی را برای گندم و محصولات استراتژیک کشاورزی اعلام کند.

دبیرکل خانه کشاورز و رئیس نظام صنفی کشاورزی را استیضاح می‌کنیم

اسدی در ادامه گفت: نکته دیگر انتقاد جدی از خودم و رؤسای تشکل‌های ملی بخش کشاورزی از دبیرکل خانه کشاورز و رئیس محترم نظام صنفی کشاورزی کشور است. این‌ها در مقابل چندین سال هجوم و فشار بی‌امان دولت بر بخش کشاورزی، راه حمایت، همراهی و سکوت مطلق در مقابل دولت را اختیار کرده‌اند یا به گلایه‌های نرم و حزن‌انگیز اکتفا می‌کنند.

وی افزود: لازم است رؤسای تشکل‌های ملی کشاورزی اقدامات سخت، قاطع و فوری در مقابل سیاست‌های ضدجهش تولید دولت اعمال کنند.

وی گفت: بنده به عنوان عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران به همراه عده‌ای از همکاران در انجام وظیفه شرعی و قانونی خود در حمایت از کشاورزان سراسر ایران قصد داریم در اولین جلسه شورای مرکزی خانه کشاورز و نظام صنفی کشاورزی، دبیرکل خانه کشاورز و رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران را به علت عدم واکنش مناسب به فشار‌های روزافزون دولت به کشاورزان استیضاح کنیم تا شاید در مقابل سیاست‌های ضدبخش کشاورزی بایستند.

آمادگی برای تأمین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان

از سوی دیگر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌هایش برای تأمین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان را اعلام کرد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت جعفر سرقینی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران پروژه‌های بسیار بزرگی را در دست اجرا دارد که تأمین کود فسفاته مورد نیاز بخش کشاورزی را نیز می‌تواند با توجه به فسفات وارداتی و ذخایر فسفات کشور انجام دهد.

وی همچنین تصریح کرد: تأمین کود سوپر‌فسفات ساده (ssp) در قالب یک پکیج می‌تواند با تأمین مواد اولیه لازم (خاک مورد نیاز) در دستور کار تولید قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار