کد خبر: 1018108
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
استان کرمان با حضور ۷۲ هزار بافنده فرش یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور به شمار می‌آید. استانی که تا دیروز مشکلات خود در این عرصه را بیمه نبودن بافندگان و عدم حمایت مسئولان برای ایجاد نمایشگاه و بازاری مشخص و دائمی برای معرفی و عرضه صنایع دستی و بخصوص فرش دستباف عنوان می‌کرد، حالا نه تنها دردی از دردهایش کاسته نشده بلکه با حضور بافندگان غیر حرفه‌ای در زمینه تولید فرش، سایه سنگین دلالانی را بالای سر خود حس می‌کند که می‌توانند ضربه نهایی برای از بین بردن فرش دستباف اصیل کرمان را بر پیکره نحیف این صنعت وارد کنند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: بر اساس آمار‌های موجود بیش از ۷۲ هزار بافنده فرش در سطح استان کرمان فعالیت می‌کند. ۷۲ هزار بافنده‌ای که هر کدام می‌تواند نان آوار یک یا چند خانواده باشد و با این حال یکی از عمده مشکلات حوزه فرش و فعالان این عرصه در کرمان بحث بیمه بافندگی است. سخت است بگوییم تاکنون از ۷۲ هزار بافنده تنها ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر یعنی ۲۰ درصد کل بافندگان بیمه شده‌اند و بقیه، چشم بر دار دوخته و در انتظار خبری از طرف مسئولان برای اطمینان از آینده و دوران پیری خود هستند.

حرف‌های تکراری و بی‌عمل

امروز فرش کرمان اسیر مشکل دیگری شده و آن هم ورود غیرحرفه‌ای‌ها به این صنعت است. ناگفته نماند وقتی حرفه‌ای‌ها دیده نمی‌شوند و کسی نیست که صدای آن‌ها را بشنود و به خواسته‌های‌شان توجه کند، حتماً غیرحرفه‌ای‌ها زمام امور را در دست می‌گیرند و بازار را به سمتی سوق می‌دهند که منافع‌شان تأمین شود. ولی وقتی مسئولان با آگاهی کامل از وضعیت دنیای بافندگان و بازار فرش کرمان سخن می‌گویند و کاری برای بهبود اوضاع نمی‌کنند، حتماً بیش از غیرحرفه‌ای‌ها و دلالان مقصرند. درست مثل معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان که دلیل اصلی ورود دلال‌ها به بازار فرش را حضور بافندگان غیرحرفه‌ای عنوان کرده و گفته: «وقتی غیرحرفه‌ها وارد این بازار می‌شوند به دلیل آنکه تولیدات‌شان کیفیت ندارد، نمی‌توانند خودشان فرش‌شان را به بازار عرضه کنند، بنابراین روبه سمت دلال‌ها می‌آورند و بازار را به چالش می‌کشند.» سینا خسروی درباره مشکلات حوزه صنعت فرش استان کرمان نیز تأکید کرده: «بافت فرش هنر اصلی استان کرمان است که تمام تلاش ما در سال‌های اخیر در راستای احیای این صنعت بوده که در این راستا ابتدا نیاز بود یک تشکل خصوصی قوی و برنامه‌دار در کنار سازمان صمت استان قرار بگیرد.» وی با بیان اینکه از سه سال قبل سازمان صمت به این موضوع ورود پیدا کرد و اتحادیه قدرتمند «فرش دستبافت، مس و صنایع دستی» در استان کرمان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: «این تشکل بازوی اجرایی سازمان صمت در حوزه فرش است و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و انتظار می‌رود فرش بافان نیز کانال‌های ارتباطی خود را با این اتحادیه و سازمان برقرار کنند.

خسروی با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵۳ کارگاه تولید بافت فرش در استان گفت: «اگر مشکل بیمه بافندگان را حل کنیم قطعاً می‌توانیم جهش تولید را در بخش فرش دستباف شاهد باشیم.»، اما معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان در خصوص بیمه فعالان عرصه فرش کرمان گفته: «برای بحث بیمه قالی‌بافی، استان کرمان دارای یک سهمیه‌ای است که براساس این سهیمه می‌توانست بافندگان را بیمه کند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر سهمیه جدیدی در این خصوص به استان کرمان اختصاص داده نشده است.» میثم شهابی ادامه داد: «قالی‌بافانی که به هر دلیلی بیمه قالی‌بافی نبوده یا از پوشش این نوع بیمه به هر دلیلی خارج شده‌اند می‌توانند از سایر بیمه‌ها همچون بیمه مشاغل آزاد یا روستایی می‌توانند استفاده کنند.» وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در چند وقت اخیر پالایش بیمه شدگان قالی‌بافان را اجرا و در این راستا هر بیمه شده‌ای که در این حوزه فعالیت نداشته را از لیست بیمه خارج کرده است، تأکید کرد: «اگر افرادی باشند که این شغل را ندارند، اما از این بیمه استفاده می‌کردند، در صورت شناسایی بلافاصله بیمه آن‌ها را قطع خواهیم کرد و افراد جدید را اضافه خواهیم کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار