کد خبر: 1017275
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
هیئت‌های دانشجویی با وجود نیمه‌تعطیلی دانشگاه‌ها و شیوع کرونا، همچون سال‌های قبل با شور فراوان به عزای حسینی پرداختند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشجویان هم‌اکنون در تعطیلات به سر می‌برند، اما اساتید و کارکنان در دانشگاه‌ها هستند. بسیاری از دانشگاه‌ها هم دارای کوی اساتید هستند و مهم اینکه هیئت‌های دانشجویی، هیئت‌های ریشه‌داری هستند که به همت دانشجویان در کنار یکدیگر، هر ساله برگزار می‌شود. برخی دانشجویان که فارغ‌التحصیل نیز شده اند، در هیئت‌های دانشجویی حضور دارند. امسال به‌دلیل ممنوعیت در سفر‌های داخلی و رفت و آمد‌ها پیش‌بینی می‌شود بیشتر عزاداران بومی در هیئت‌های دانشجویی حضور داشته باشند و از فضا‌های باز و مساجد استفاده کنند.

مردم و دانشجویان در کنار هم

در‌های دانشگاه‌ها در ایام محرم هم مثل ماه مبارک رمضان به‌روی مردم باز است. اصولاً مخاطبان هیئت دانشجویی افراد خاصی‌اند که به‌نوعی با دانشگاه مرتبط هستند. نوع عزاداری و سخنرانی‌ها هم خاص است و با تأمل انتخاب می‌شود.

هرچند خیلی از فعالیت‌ها در دانشگاه تعطیل شده، اما هیئت‌ها همچنان دایر هستند و تقریباً دانشگاهی نیست که هیئت در آنجا تعطیل شده باشد. امسال البته هیئت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شده‌اند.

اهمیت هیئت‌های دانشجویی تا حدی است که به گفته رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هیئات دانشجویی باید به تشکیلاتی برسند که تعیین‌کننده خط مشی برای جریان‌های دینی در دانشگاه باشند.

حجت‌الاسلام رستمی معتقد است خروجی هیئت باید دانشجویان مؤمن فعال انقلابی، پرچمداران مطالبه‌گری عدالت، اخلاق و معنویت، پیشتازان علم و پژوهش و مبارزه با فساد باشند و لازمه چنین ایفای نقشی از سوی هیئات دانشجویی، کار تشکیلاتی است.

استقبال همه طیف‌های دانشجویی

مسئول امور رسانه‌ای هیئت رهروان شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم در مورد اقدامات این هیئت در ماه محرم امسال توضیح داد: «هیئت دانشگاه امیرکبیر تقریباً همزاد با این دانشگاه و از هیئت‌های قدیمی دانشجویی کشور است. برای محرم امسال از شب اول به مدت ۱۱ شب مراسم عزاداری اجرا می‌شود که بعد از نماز مغرب و عشا، زیارت عاشورا قرائت می‌شود و بعد سخنرانی و سینه‌زنی داریم. مردم عادی هم امکان حضور در این مراسم را داشته و دارند.» پوریا مرتضوی اصلی‌ترین اولویت هیئت دانشگاه امیرکبیر را اجرای برنامه‌های تربیتی و برگزاری اردو‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: «هر سال اردوی مشهد را برای دانشجویان برگزار می‌کردیم که امسال به‌خاطر کرونا امکان‌پذیر نیست. وقتی ماه محرم هم شروع می‌شود ما استقبال همه طیف‌های دانشجویی را از برنامه‌های هیئت داریم و همه زیر پرچم اهل بیت (ع) جمع می‌شوند.»

ارتباط با جوانان

مرتضوی با بیان اینکه همه امور هیئت دست دانشجویان است و ۵۰ نفر از دانشجویان هیئت را اداره می‌کنند به ایرنا گفت: «وجه تمایز هیئت دانشگاه امیرکبیر با هیئت‌های بیرون از دانشگاه در این مسئله است که ما در هیئت دانشگاه برای خود سنگری تعریف کردیم که باید آن را حفظ و از شعائر دینی در دانشگاه دفاع کنیم. ما همواره سعی کردیم هیئت را بیشتر در راستای تربیت و خود‌سازی دانشجویان حرکت دهیم چراکه دانشجویان سرمایه‌های کشور هستند و باید بتوانند با تربیت و نگاه حسینی بزرگ شده و به کشور خدمت کنند. ما همواره سعی کردیم از نظر درجه علمی و دانش، سخنرانان ما در حد عالی باشند و همچنین بتوانند با جوانان ارتباط برقرار کنند چراکه برخی سخنران‌ها با جوان‌ها سخت رابطه برقرار می‌کنند، اما ما سعی کردیم از کسانی استفاده کنیم که بتوانند با جوانان ارتباط بگیرند و دغدغه این مسئله را هم داشته باشند.»

تغییر نگرش‌ها نسبت به فعالیت‌های مذهبی

مرتضوی با بیان اینکه توجه به دین در بین دانشجویان درسخوان بیشتر شده است، گفت: «علاوه بر این مسئله، دانشجویان مذهبی هم درسخوان‌تر شده‌اند و با اقدامات فرهنگی صورت گرفته این تصور که فرد باسواد نباید به سمت دین برود شکسته شده است. استقبال دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از برنامه‌های هیئت این دانشگاه نشان‌دهنده تغییر نگرش‌ها نسبت به فعالیت‌های مذهبی است البته هیئت‌های دانشگاهی هم با دوری از برخی خرافات به این نزدیکی و پیوند مذهب و علم کمک کرده‌اند.»

در ادامه این گزارش به معرفی تعدادی از هیئت دانشجویی پرداختیم که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی عزاداری می‌کنند.

اختصاص اماکن دانشگاه آزاد برای مراسم عزاداری

با توجه به فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم مراعات پروتکل‌های بهداشتی، بنا به پیشنهاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و تصویب هیئت رئیسه دانشگاه آزاد، مقرر شد اماکن غیرمسقف واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور هم برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری در دهه محرم، در اختیار هیئت‌های عزاداری شهر‌ها قرار گیرد.

احمد حیدری، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اختصاص اماکن غیرمسقف واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین گفت: «در دهه محرم ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت عزاداران حسینی و هیئت‌های مذهبی است.»

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه با همکاری و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در جهت تعظیم شعائر اسلامی گام برمی‌دارد، افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که دانشگاه و علم باید در خدمت جامعه و بزرگداشت ملی و مذهبی باشد و بتواند دینِ خود را به انقلاب اسلامی و شهدا ادا کند.» معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: «به مناسبت ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر، با همکاری دانشگاهیان حسینیه مجازی دانشگاهیان برپا شد.»

حسینیه مجازی دانشگاهیان راه‌اندازی شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم با همکاری دانشگاهیان کشور حسینیه مجازی دانشگاهیان را به آدرس heyatuni. ir برپا کرده است.

غلامرضا غفاری، همچنین از همه دانشگاهیان درخواست کرد با ارائه برنامه‌های خود در این حسینیه مجازی به هرچه پربارتر کردن برنامه‌های آن کمک کنند.

معاون اجتماعی وزیرعلوم ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری برنامه‌های عزاداری در فضا‌های باز دانشگاه‌ها گفت: «به دلیل شرایط کرونایی کشور و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجموعه‌های فعال در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها، برنامه‌های مجازی را در اولویت قرار دهند.»

وی حسینیه مجازی دانشگاهیان را فرصتی برای ارائه برنامه‌های دانشگاهیان در زمینه عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران وفادارش اعلام و تأکید کرد: «این حسینیه می‌تواند برنامه‌های مجازی دانشگاه‌ها، کلیپ‌های صوتی تصویری، سخنرانی، متن، شعر، دلنوشته، موشن گرافی، فایل کتاب‌های مرتبط، مقاله، عکس نوشت و... دانشگاهیان را پوشش دهد.»

گفتنی است برگزاری برنامه زنده شامل سخنرانی اساتید، نشست‌های تخصصی، اجرای برنامه‌های مداحی دانشگاهی و... از جمله ظرفیت‌های این حسینیه مجازی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار