سرویس سیاسی جوان آنلاین: «علی غلامی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به اینکه جریان موذی در کشور معتقد است که ما نباید به مردم خیلی اطلاعات دهیم، گفت: اینها عقیده دارند مردم باید سرشان گرم کار و زندگی خودشان باشد و مرتب گوشزد میکنند، این موضوع صلاح نیست، این را نگو، پایههای حکومت مترلزل میشود، در حالیکه ما باید با مردم شفاف باشیم، اگر میخواهیم پایههای این انقلاب مستحکم شده و به دست صاحب اصلیاش برسد باید یک راه اصلی را طی کنیم، هر چه مردم آگاهتر شوند انقلاب اسلامی بیشتر تثبیت میشود، هر چه مردم بیشتر در ناآگاهی و جهالت باشند دشمن سر یک بزنگاهی با یک شگردی میتواند مردم ما را بدرد.
وی در ادامه در خصوص پاکدامنی مردان تصریح کرد: اگر ما به یک نفر بگوئیم تو آن قدر ایمانت را قوی کن تا با بدحجابی به ورطه گناه نیفتی، او میگوید باشد من وظیفهام را انجام میدهم، اما آن خانم به لحاظ زندگی جمعی هیچ وظیفهای ندارد، جامعه یعنی محل تعارض منافع انسانها با یکدیگر، یک جایی را باید بگیری و همه روی یک خط بایستند تا حقوق همه رعایت شود. در میان امیال و غرائز ما قدرت هیچ میلی با میل جنسی قابل مقایسه نیست، اما آیا با آموزش دادن میتوانیم جلوی میل جنسی را بگیریم؟ ما باید به بچههای مان آموزش دهیم که مضرات برخی رفتارها چیست تا مضرات آنها را بدانند، اما نباید آنها را در معرض آنها قرار دهیم، اصلا دلیل حجاب خانمها به گناه افتادن آقایان نیست. ما نمیتوانیم به افراد بگوئیم میل جنسیات را از بین ببر، این آموزش دادنی نیست.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما باید به پسرمان آموزش دهیم این مسائل تو را تهدید میکند خودت را در معرض اینها قرار نده، به دخترمان هم باید بگوئیم دخترم تو هم این کارها را نکن تا هم خودت را به دردسر نیندازی و هم بقیه را، باید با هم پیش برویم نه اینکه به مردها آموزش دهیم زمین را نگاه کنید تا خانمها اختیار و آزادی داشته باشند. اگر آموزش صریح و صادقانه اتفاق بیفتد، کاری از دست فضای مجازی برنمیآید، فضای مجازی وقتی موفق میشود که با یک موجود بیدفاع ناآگاه مواجه میشود، اگر شما از رسانههای خودتان که در رأسش تلویزیون است صریح و صادق استفاده کردید هر آنچه فضای مجازی و رسانههای دیگر میخواهند بگویند شما قبلش کامل گفتید و آنها نمیتوانند کاری بکنند، ولی، چون آموزش ما فلج و ضعیف است، طرف مقابل از این ضعف استفاده میکند.
این حقوقدان در پاسخ به این سؤال که «آیا گزارشی داریم که در صدر اسلام پیامبر (ص) یا حضرت علی (ع) با بدحجابی مقابله کرده باشند» اظهار کرد: گزارش تاریخی نداشتن چقدر اهمیت دارد، در نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) به مردان بصره در مورد زنانشان میفرماید شما غیرت ندارید که زنانتان در پیادهرو دوشادوش مردان حرکت میکنند، یکی از خطراتی که داریم این است که یک روایت را میگیریم و آن را برای همه چیز سند قرار میدهیم در حالیکه حدود ۴۰۰ هزار روایت داریم اینها همه با هم دین را تشکیل میدهد، انتخاب یک بخش از دین و رها کردن بخشهای دیگر در قرآن به شدت منع شده است.
غلامی ادامه داد: من با روایت اثبات میکنم که بدحجابی در صدر اسلام نبوده است، معنای الزام بوده، من تمام مقالات و کتابهایی که در این زمینه چاپ شده مطالعه کردم، عین جمله پیغمبر (ص) را میخوانم به یکی از حکامش «این بیانی است از سوی خدا و رسول او و مردم را از اینکه لباس کوچکی بپوشند که عورتشان آشکار شود بازدار و از اینکه کسی موهایش را در پشت سرش انباشته کند نهی کن». عورت در زبان عربی به هر چیز آسیبپذیر مورد نگرانی میگویند، مثلا بدن زن غیر از صورت و دستانش، عورت است، این هم در کتاب مبانی فقهی حکومت اسلامی مرحوم آقای منتظری آمده و هم در کتاب ابن هشام آمده، پس پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
وی با تأکید بر اینکه شرایط صدر اسلام با الان کلی تفاوت داشته، یادآور شد: زنان حاضر در جامعه اسلامی سه دسته بودند؛ یکی زنان آزاد که حجاب داشتند، زنان مسلمان کنیز و زنان اهل کتاب که حجاب نداشتند، الان ما چند جور زن داریم یک جور، چون تعداد اقلیتهایمان کم است، پس ترکیب آن جامعه با جامعه ما یکی نیست، مسئله دوم اینکه، نگاه زنان به حجاب این طور بود وقتی که آیات حجاب نازل شد، زنان مدینه به شدت به حجاب تمایل پیدا کردند، چون یکی نشانه این بود که آنها آزادند و دیگر اینکه کنیز نیستند، یعنی حجاب رند شد، اما امروز این طور نیست؟ چون آن زنان در مورد حجاب موضع نداشتند و پیشینه ذهنیشان در خصوص حجاب متفاوت بود، اما زنان ایران بعد از انقلاب هم نسبت به حجاب کلی موضع منفی داشتند، حتی دختر ۱۴ ساله ما نسبت به حجاب موضع منفی دارد.
رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در پایان عنوان کرد: در صدر اسلام خودآرایی به چه شکل بوده، یک سرمه و سرخاب بوده و یک خلخال، الان خودآرایی به چه شکل است، مسئله دیگر این است که در تاریخ اسلام داشتیم که ابوسفیان بگوید مثلا ابوجهل حالا که پیغمبر (ص) رفته مدینه بیا بیحجابی و فساد را گسترش دهیم تا پیغمبر سرنگون شود؟ اما حالا این کار را میکنند، توهم هم نیست. در آن زمان آندلس کجا بود؟ بخشی از کشور اسلامی در اسپانیا، چند بار حمله کردند نتوانستند اینجا را بگیرند، فساد و فحشا را رواج دادند و جوانها که به مرحلهای از بیبند و باری رسیدند با یک حمله همه را قتلعام کردند تا حکومت سرنگون شد، امروز هم حجاب یک پروسه نیست یک پروژه است.