کد خبر: 1016975
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
وزیر خارجه ترکیه با اصرار به تداوم حفاری‌های نفتی در شرق مدیترانه، یونان را از بابت مطالبات ارضی که دارد به تنش‌زایی در منطقه متهم کرد و گفت در صورت لزوم از انجام آنچه که باید، ابایی نداریم.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:‌ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترکی که با هایکو ماس همتای آلمانی خود داشت؛ به طور ضمنی یونان را تهدید به جنگ کرد.

وی دولت آتن را به تنش‌زایی در شرق مدیترانه متهم کرد و هشدار داد که در صورت تداوم این روند، آنکارا تردیدی در «انجام آنچه ضروری است» به خود راه نمی‌دهد حال آنکه ترجیح می‌دهد مسائل از راه گفتگو و دیپلماسی حل و فصل شود.

اما چاووش اوغلو گفت ترکیه تنها در صورتی تن به مذاکره می‌دهد که آتن هیچ پیش‌شرطی برای آغاز گفتگو‌ها نگذارد.

وزیر خارجه ترکیه در بخشی از اظهاراتش که از سوی «دیلی صباح» بازتاب داده شد؛ خطاب به یونان گفت: با افتادن به دام بعضی کشورها، خودت را به خطر نینداز و از منطق پیروی کن.

اگرچه چاووش اوغلو، از کشور خاصی نام نبرد؛ اما روی سخن وی فرانسه و مصر بود که سیاست خارجی ترکیه را در حوزه آبی مدیترانه به چالش کشیده‌اند.

هایکو ماس نیز که برای وساطت میان آنکارا-آتن به ترکیه رفته است؛ هشدار داد که تشدید تنش به نفع هیچ‌یک (اتحادیه اروپا، ترکیه و یونان) نیست.

آلمان همچنین درباره خطر تقابل نظامی ترکیه- یونان هشدار داده است، ماجراجویی که برای ناتو گران تمام می‌شود و اتحادیه اروپا را نیز به جانبداری از آتن، وارد ماجرا می‌کند.

کشف ذخایر مهم گاز طبیعی در آب‌های ساحلی قبرس و برخی جزایر متعلق به یونان، موجب آغاز رقابت منطقه‌ای برای تصاحب بیشتر این ثروت منطقه‌ای شده است. این رقابت تنش را میان ترکیه و یونان افزایش داده و این در حالی است که این دو کشور، از اعضای ناتو هستند که در سال ۱۹۹۶ نیز بر سر جزایر غیر مسکونی دریای اژه با هم وارد درگیری نظامی شدند.

ترکیه دو هفته قبل یک کشتی حفاری که از سوی ناو‌های این کشور محافظت می‌شد را برای عملیات اکتشافی به منطقه فرستاد. این اقدام با واکنش خشمگین یونان مواجه شد و این کشور نیز ناو‌های خود را به منطقه اعزام کرد. متعاقب این حادثه فرانسه نیز در حمایت از یونان ناو‌ها و جنگنده‌های خود را به مدیترانه شرقی فرستاد.

تحلیلگران اروپایی می‌گویند فرانسه در تلاش برای تشکیل یک گروه فعال اروپایی با هدف جلوگیری از تحرکات سیاسی و امنیتی ترکیه است و سعی می‌کند آلمان را برای تصدی رهبری این گروه تشویق کند، اما برلین می‌کوشد از میزان تنش میان آنکارا و قدرت‌های اروپایی بر سر یونان بکاهد.

پژوهش جدیدی که توسط مؤسسه مطالعات پیشرفته تهیه شده است، نشان می‌دهد که جنگ لفظی میان فرانسه و ترکیه در حال تبدیل شدن به تنش‌های پیش از درگیری میان دو جانب است. به طوری که دو ماه پیش پاریس، آنکارا را به تلاش برای ایجاد مزاحمت برای یکی از کشتی‌های خود که مشغول انجام مأموریتی برای ناتو در شرق مدیترانه بود، متهم کرد.

رسانه انگلیسی «ایندیپندنت» در خصوص احتمال بروز جنگ در مدیترانه می‌نویسد: یک جنبش فعال و فراگیر با هدف جلوگیری از پیشبرد سیاست‌های ترکیه در مدیترانه شرقی آغاز شده و منجر به حضور نظامی قدرت‌های بزرگ شده است. هرچند اقدامات اخیر تا به حال به مرحله مقابله و رویارویی نرسیده است، اما حضور نظامی در شرق مدیترانه این پیام را می‌رساند که در سایه ناکامی ابزار دیپلماتیک، متوسل شدن به جنگ، گزینه دیگری برای جلوگیری از رفتار‌های ترکیه در منطقه خواهد بود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار