کد خبر: 1016224
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
با اینکه بار‌ها اعلام شده استفاده از سیستم‌ها و شیوه‌های نوین کشاورزی می‌تواند به طرز چشم‌گیری در افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیرگذار باشد و همچنین بهره‌گیری از روش‌های تولید گلخانه‌ای علاوه بر حفظ منابع آبی، این فرصت را به وجود می‌آورد تا فعالان این عرصه در تمام طول سال به کشت و برداشت محصولات مختلف پرداخته و با خیالی آسوده به کار خود ادامه دهند، اما نباید فراموش کرد که گسترش این روش‌های جدید نیاز به آموزش‌هایی دارد که کشاورزان بپذیرند بدون دغدغه دست از روش‌های سنتی خود بردارند. همانطور که در لرستان هم اکنون سالانه ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود و در صورت آموزش و حمایت، امکان افزایش آن تا ۲۸ هزار تن انواع محصولات وجود دارد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر امروز به فکر بالابردن راندمان تولید در محصولات کشاورزی هستیم باید بدانیم نقش آموزش و تبلیغات برای القای روش‌های نوین و صحیح کشاورزی بی‌بدیل و انکارناپذیر است و مسئولان امر باید در این راستا بیش از پیش تلاش کنند. البته در برخی استان‌ها مانند کردستان، این امر مورد توجه قرار گرفته و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، همدلی و تعامل بیشتر مرکز آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی باعث هم افزایی و اثرگذاری بیشتر آموزش‌ها شده و این مزیتی برای فراگیر شدن آموزش در بخش کشاورزی است.

محمد فرید سپری با تأکید بر اینکه آموزش‌ها باید کارایی و اثرگذاری لازم را داشته باشد، ادامه داد: «شبکه ترویج کشاورزی شبکه گسترده‌ای در سطح استان است و این مزیتی برای فراگیر شدن کلیه آموزش‌های بخش کشاورزی حتی در دور افتاده‌ترین روستاهاست.» وی پیگیری‌های پس از آموزش را بسیار با اهمیت دانست و افزود: «باید به منظور بررسی تأثیرگذاری آموزش‌ها بر بخش کشاورزی و رفع ابهامات احتمالی، رصد کردن تأثیرپذیری فراگیران امری ضروری می‌باشد.»

سپری استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی و تعاونی‌ها برای پیشبرد بحث آموزش را بسیار مفید دانست و تصریح کرد: «خوشبختانه شبکه تعاونی به صورت مویرگی در تمام نقاط استان گسترده شده و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.»

جهش لرستان برای تولید ۲۸ هزار تن محصولات گلخانه‌ای

اما در بحث تولید محصولات گلخانه‌ای این نکته حایز اهمیت است که آنچه از گلخانه‌ها به دست می‌آید ترکیبی از علم، تولید و پشتکار است. یعنی برای ورود به این عرصه حتماً باید تمام نکات علوم و دانش روز، مورد توجه قرار گیرد. اما بعد از آن حتماً بازده کار می‌تواند دلگرمی خوبی به همراه داشته باشد. درست مثل لرستانی‌ها که در حال حاضر سالانه حدود ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید و برای مصرف به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. اما ظرفیت‌های تولید در این عرصه بسیار بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون وجود دارد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز این مسئله را تأیید کرده و گفته: «امکان تولید ۲۸ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای در لرستان وجود دارد.» علیرضا ادامه داد: «لرستان در حال حاضر ۶۵ هکتار گلخانه در لرستان در حال بهره‌برداری دارد که پیش‌بینی‌شده تا پایان سال‌جاری ۲۸۵ هکتار گلخانه جدید در استان به بهره‌برداری برسد.»

به گفته احمدوند، نزدیک به ۵۰۰ هکتار طرح گلخانه‌ای در استان در حال اجراست که اگر ۵۰ درصد آن‌ها محقق شود در آینده شاهد تحولی عظیم در تولید محصولات کشاورزی استان خواهیم بود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: «تولید بیشتر، استفاده کمتر از آب، تولید انواع محصولات خارج از فصل و اشتغال و درآمد بیشتر از مزیت طرح‌های گلخانه‌ای است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار