کد خبر: 1015785
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
همگام با آغاز مرحله دوم کمک‌های مؤمنانه در سراسر کشور، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم خیریه‌ای تحت‌عنوان خیریه شهید حریرچیان افتتاح کرد. با این اقدام هم‌اکنون سه خیریه دانشجویی ثبت شده در کشور وجود دارد که دانشجویان خیران آن هستند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: خیریه دانشجویی التیام در دانشگاه علوم پزشکی ایران دارنده نشان ملی نیکوکاری و تندیس ملی فداکاری و پرافتخارترین خیریه دانشجویی کشور است. مؤسسه فرهنگی خیریه فردای سبز شریف هم که توسط دانشجویان دانشگاه شریف اداره می‌شود، در فعالیت‌های جهادی ید طولانی دارد. 

دغدغه دانشجویان نسبت به محرومان

خیریه دانشجویی التیام در خرداد سال ۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس شد تا تبلوری از انسان‌دوستی و دغدغه‌مندی دانشجویانی باشد که می‌خواستند تا آنجا که دستانشان توان دارد، محنت ناخوشی را که توأمان با رنج تنگ‌دستی است از دوش بیماران نیازمند بردارند.

دانشجویان چنان جانانه در این راه ثابت قدم بودند که نشان افتخاراتی، چون «برترین خیریه دانشجویی وزارت بهداشت» و «دریافت تندیس ملی نیکوکاری از وزیر بهداشت» بر سینه التیام می‌درخشد. اعضای این خیریه شامل تعداد زیادی از دانشجویان دیگر دانشگاه‌های کشور به‌خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.
در کنار زلزله‌زدگان
عملیات ساخت و بازسازی مراکز بهداشت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از مهم‌ترین و عمده‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این مناطق بود که بازسازی کامل یکی از این ۲۷ خانه بهداشت (خانه بهداشت روستای آینه شهرستان سرپل ذهاب) توسط التیام انجام شد که به همین منظور، نشان ملی نیکوکاری توسط وزیر بهداشت به این خیریه تعلق گرفت و نام این خانه بهداشت التیام نامگذاری شد.
انتخاب کانون خیریه دانشجویی التیام به‌عنوان خیریه برتر وزارت بهداشت در ششمین آیین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران هم از دیگر افتخارات این خیریه دانشجویی است.

از مرهم تا ارمغان

طرح مرهم هم از دیگر اقدامات دانشجویان در التیام است. مرهم طرحی است که طی آن، بیماران نیازمند حمایت مالی مستمر، شناسایی شده و برای تأمین هزینه‌های درمانی آن‌ها گروه‌هایی از چندین خیر تشکیل شده و هر گروه یک بیمار مشخص را حمایت می‌کند و ماهانه تمام یا بخشی از هزینه‌های درمانی بیمار توسط این خیران پرداخت می‌شود.

از دیگر خلاقیت‌های دانشجویان خیر در التیام، طرح ارمغان است. در این طرح طی مدت کوتاهی مبلغ مشخصی جمع‌آوری شده و به منظور تأمین هزینه‌های درمان چند بیمار شناسایی و در زمینه خاصی صرف می‌شود.

اولین دوره از این طرح در حیطه جراحی کودکان اجرا و مبلغی بیش از ۵ میلیون تومان جمع‌آوری و هزینه عمل جراحی شش کودک نیازمند تأمین شد. طی دومین طرح ارمغان نیز حدود ۶ میلیون تومان جمع‌آوری شد که به هزینه درمانی ۱۳ خانم مبتلا به سرطان سینه اختصاص یافت. همچنین مبلغ ۷ میلیون تومان، جمع‌آوری شده از محل سومین طرح ارمغان نیز در راستا‌ی حمایت از بیماران نیازمند سوختگی در حال تخصیص است.

از بورسیه دانشجویان تا ازدواج دانشجویی

جامعه اسلامی دانشجویان هم به تازگی اقدام به تأسیس یک خیریه دانشجویی به نام یکی از اعضای شهید‌جامعه اسلامی یعنی شهید حریرچیان کرده است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان انجام فعالیت‌های خیریه‌ای به صورت حضوری و فیزیکی وجود ندارد، به همین دلیل این تشکل دانشجویی سایتی با همین عنوان تأسیس کرده است که تمامی فعالیت‌های خیریه‌ای من جمله بورسیه، کمک به ازدواج جوانان و... از همین طریق انجام می‌گیرد.

این تشکل دانشجویی شناسایی خود را به صورت گسترده توسط دفاتر ۸۰ گانه‌ای که در سراسر کشور دارند، آغاز کرده و با توجه به تعاملاتی که با کمیته امداد دارند، در کمک به افراد موردنظر از کمیته امداد هم کمک می‌گیرند.

پیگیری ازدواج آسان

معاون تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخه‌های دانشجویی فعالیت‌های اجتماعی است، گفت: «ما تلاش کردیم تا بیشتر به ظهور و بروز آن بپردازیم و ایجاد هیئت، گروه‌های جهادی و خیریه همه این‌ها در جهت تأثیر‌گذاری در فضای دانشجویی است. هدف ما این است که همه دفاتر در این حوزه با توجه به رغبت خودشان فعال باشند و برکات این فعالیت‌ها همیشه در کار تشکیلاتی تأثیر بسزایی خواهد داشت و از اهداف ما این است که دانشجویان با قاطبه جامعه دیدار داشته باشند و مشکلات را ببینید و این دغدغه‌ها را در اولویت خود قرار دهند و برای حل آن تلاش کنند.»

توحید تقی‌زاده افزود: «اصلی‌ترین مباحث مدنظر در این خیریه کمک و پیگیری ازدواج آسان است و اینکه یک خیریه دانشجویی این موضوع را سرلوحه خود قرار داده است، نشان‌دهنده کمبود‌های شدید دراین‌باره در کشور است. یکی از کار‌هایی که اعضای اتحادیه انجام دادند و اهداف عالیه دارد، همین تأسیس خیریه بوده است که قطعاً برای دانشجویان مثمر‌ثمر است. یکی از کار‌هایی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، کار برای امام زمان است و این نکته‌ای است که برای امر خیر لازم است با استعانت از حضرت ولیعصر باشد.»

معاون تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی تصریح کرد: «بعضاً به اسم خیریه و ائمه اطهار کار‌های خیر در دانشگاه‌ها با پشت‌پرده سیاسی انجام می‌شود که متأسفانه نه خواسته دانشجویان است و نه مددجویان و همین امر موجب شده است که یک خیریه دانشجویی با این عنوان شکل بگیرد.»

آشناسازی دانشجویان با مشکلات اجتماعی

مؤسسه فرهنگی خیریه فردای سبز شریف هم توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. این مؤسسه در معرفی خود آورده که با توجه به فرهنگ والای قرآنی، همچنین توجهات فراوانی که در فرهنگ اسلامی به عدالت، رسیدگی به محرومان، نیازمندان، یتیمان و اهتمام ورزیدن به احسان و نیکی به دیگران، در فردای سبز برای حرکت در این راستا و همچنین ترویج این فرهنگ تلاش می‌شود.

در همین راستا مسئولان مؤسسه علاوه بر تلاش برای ارتقای سطح فکری و اعتقادی خود، برای آنکه بتوانند در جهت اجرای فرامین الهی و کمک نیازمندان گام بردارند، همچنین جهت آشناسازی جامعه هدف (دانشگاهیان و دانشجویان) با محیط پیرامون و مشکلات اجتماعی و نیز ایجاد الفت آنان با فرهنگ انفاق و تسهیل مسیری برای آن‌ها در جهت احسان و نیکی هموار نمایند، خود را ملزم به شناخت دقیق خانواده‌های محروم و کمک به آن‌ها می‌دانند.
جهاد علمی در کنار جهاد عمرانی

اقدامات جهادی از مهم‌ترین فعالیت‌های خیریه فردای سبز است. گروه جهادی فردای سبز دانشگاه صنعتی شریف با تجربه ۹ سال حضور در مناطق محروم کشور و خدمت‌رسانی به مردم این مناطق، امسال نیز در نظر دارد تا با حضور در مناطق کم‌تر توسعه یافته و محروم استان آذربایجان غربی اندک مرحمی بر بزرگ زخم این مردم باشد تا به گفته این دانشجویان خیر «هم بسازیم و هم ساخته شویم...» اولویت‌های اجرایی این اردو هم به ترتیب عبارت‌اند از: جهاد علمی و آموزشی، جهاد اقتصادی و کار‌آفرینی، جهاد عمرانی و سازندگی از کتیج تا چادگان در کنار محرومان

از سوی دیگر در شرایط سختی‌های بیماری کرونا که موجب بیکاری و مسائلی برای مردم کشورمان به‌خصوص اقشار ضعیف و کم‌در‌آمد شد و در ایام ماه مبارک رمضان گروه فردای سبز شریف برنامه ارزاق خود را توسعه داده و در دو سری با همکاری برخی دوستان برای حدود هزار و ۳۰۰ خانواده نیازمند اقدام به تهیه اقلام معیشتی کرد.

در سری اول حدود ۶۰۰ خانواده نیازمند ساکن شهر‌های تهران، کرج، ایلام، کرمانشاه، اصفهان (چادگان)، خوزستان (شوش)، تربت حیدریه، سیستان و بلوچستان (کتیج) به ارزش کل حدوداً ۲۰۲ میلیون تومان از این اقلام برخوردار شدند و در سری دوم برای حدود ۷۰۰ خانواده دیگر در شهر‌های تهران، کرج، اصفهان (چادگان)، تربت حیدریه، لرستان (چم گردله، اسلام آباد و فیروزآباد)، تهران، قم، همدان، کرمانشاه و ملایر به ارزش کل حدوداً ۱۸۸میلیون تومان ارزاق تهیه شد.

فعالیت دانشجویان در عید قربان

حجم بسته‌ها در برخی نقاط بسته به تعداد خانوار و در برخی نقاط بسته‌ها به مبلغ حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر خانواده خریداری شد. با کمک‌های نقدی و برخی کمک‌های غیر‌نقدی دانشجویان و دیگر افراد این اقلام تهیه شد و با همکاری چندین گروه در شهر‌های مختلف کار تهیه، بسته‌بندی و توزیع بین نیازمندان به پایان رسید.
خیریه دانشجویی فردای سبز اخیراً هم با مبالغ اهدایی برای انجام فریضه قربانی روز عید سعید‌قربان، گوشت قربانی‌ها را در بین خانواده‌های نیازمند استان‌های تهران، قم، کرج، ایلام و لرستان توزیع کرد.

این در حالی است که گروه فردای سبز در برنامه اهدای ارزاق خود به خانواده‌های نیازمند که حدوداً هر دو الی سه ماه یک بار انجام می‌شود، به‌طور معمول مقداری گوشت یا مرغ نیز در بسته‌های ارزاق در نظر گرفته است و به خانواده‌های نیازمند تقدیم می‌کند.

بنا به اعلام دانشجویان این مؤسسه برای اهدای گوشت به خانواده‌های نیازمند، تلاش می‌شود که از طریق قربانی کردن گوسفند، گوشت مورد‌نیاز تأمین شود تا به این ترتیب افرادی که قصد مشارکت در قربانی را دارند، بتوانند نیت خود را عملی نموده و ضمناً در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.

فعالیت براساس پروتکل‌های بهداشتی

در سایت این مؤسسه در‌این‌باره آمده است: «برای انجام کار براساس پروتکل‌های بهداشتی، به‌طور معمول انجام قربانی و تأمین گوشت از طریق یک مؤسسه دامپروری مورد اطمینان انجام می‌شود که پس از قربانی گوسفندان، دو شقه گوشت قربانی‌ها را جداگانه و باقی قسمت‌ها (کله‌پاچه، دنبه، جگر و...) را نیز جداگانه و به‌صورت کاملاً بهداشتی پاک و بسته‌بندی شده تحویل می‌دهد.

هزینه نیز بر‌اساس وزن و قیمت اجزای مختلف قربانی پس از ذبح و پاک شدن محاسبه و پرداخت می‌شود و بر‌اساس قیمت دام زنده نمی‌باشد و به این ترتیب گوشتی مناسب و به صرفه تهیه می‌شود. به منظور رعایت نیت برخی اهداکنندگان برای قربانی کامل، کل اجزای خوراکی قربانی خریداری و به همراه بسته‌های ارزاق بین نیازمندان توزیع می‌شود. ضمناً در این مجموعه دامپروری دام‌ها به صورت صنعتی پرورش یافته و همینطور فرآیند ذبح و پاک کردن نیز به صورت کاملاً صنعتی و بهداشتی انجام می‌شود.»

دانشجویان حامی دانشجویان

از دیگر اقدامات دانشجویان خیر دانشگاه شریف حمایت از دانشجویان نیازمند و برگزاری کلاس‌های آموزشی و کمک‌های مشاوره‌ای به دانشجویان است.

ضمن اینکه گروه خیریه فردای سبز با استفاده از نیرو‌های مجرب و کارآزموده و دانشجویان نخبه اقدام به برگزاری کلاس‌های درسی و مشاوری برای دانش‌آموزان نیازمند، مستعد و کوشا در مقطع دوم و سوم دبیرستان رشته ریاضی و تجربی کرده است.

دانشجویان خیر علاوه بر بحث آموزشی از دانش‌آموزان کوشا که از لحاظ درسی پیشرفت داشته باشند، به صورت‌های مختلف (از جمله بورسیه مالی، بن کتاب، سفر‌های تفریحی زیارتی و...) حمایت می‌کنند.

نظر کارشناس
 
کمک خیرخواهانه فارغ از سیاست

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه فضای تشکل‌های دانشجویی نیازمند خیریه و سازماندهی کردن امور خیر است، گفت: «تا‌کنون شاهد این بودیم که در فضای دانشگاهی یا خارج از آن معمولاً خیریه‌هایی که تأسیس می‌شدند و فعالیت می‌کردند، وابسته به جناح خاصی بودند و معمولاً از سمت‌و‌سوی خاصی برای فعالیت‌هایشان حمایت می‌شدند.»

محمد زادمهر ادامه داد: «ضرورت حضور یک خیریه دانشجویی که بدون جناح‌بندی سیاسی صرفاً برای انجام امور خیر فعالیت کند، احساس می‌شد. به همین دلیل جامعه اسلامی دانشجویان که سابقاً دو شهید نیز داشته است، اقدام به تأسیس یک خیریه دانشجویی به نام شهید‌جامعه اسلامی، شهید حریرچیان کرده است.»

زادمهر گفت: «یک بخش دیگر از کار خیریه دانشجویی ما بحث ازدواج است که تمام فرایند‌های مشاوره ازدواج برای دانشجویان به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین در بحث جهیزیه نیز دانشجویانی که بضاعت مالی ندارند، سنجیده می‌شوند و در حد بضاعت مجموعه به آن‌ها کمک می‌شود.»

وی تصریح کرد: «در ارتباط با مرکز ما آیین‌نامه مفصلی نوشتیم که تأیید شده، با توجه به اینکه مجوز آن از کمیته امداد گرفته شده است و اعضای هیئت مدیره پنج عضو دارد که دو نفر از ادوار اتحادیه جامعه اسلامی هستند.» زادمهر ادامه داد: «دو عضو دیگر از اعضای شورای مرکزی اتحادیه هستند که فعالیت می‌کنند، در خصوص مباحث مالی، گردش مالی آن هیچ ارتباطی به اتحادیه ندارد و قرار نیست که درآمد این مرکز صرف اتحادیه شود و برعکس و هر سه ماه یک‌بار گردش مالی این مرکز نیکوکاری گزارش داده می‌شود و مردم می‌توانند روی سایت ببینند. مرکز ذیل اتحادیه است، سیار بودن خود را خواهد داشت و سال به سال تغییرات در آن صورت می‌گیرد و ارتباط آن با دانشگاه حفظ می‌شود.»

مسئولیت‌های اجتماعی التیام

دبیر مؤسسه خیریه دانشجویی التیام درباره اهداف این مؤسسه به «جوان» گفت: «حمایت از بیماران نیازمند اولین و اصلی‌ترین محور فعالیت التیام است که سایر اقدامات این خیریه همه و همه در راستای تحقق همین هدف در جریان است.»

یکی دیگر از مسئولیت‌های اجتماعی التیام به‌عنوان تشکل دانشجویی فعال در زمینه درمان، ارتقای فرهنگ خیریه و یاری نیازمندان است.

آموزش ارتباط صحیح کادر درمان با بیمار منطبق بر اصول اخلاق پزشکی هم از دیگر محور‌های فعالیت التیام به شمار می‌آید. بهبود سطح دانش و آگاهی عموم مردم در زمینه بهداشت، به‌عنوان یکی از اصول کاهش هزینه‌های کلان جامعه هم از اهداف مورد‌نظر دانشجویان در التیام است.

عاطفه نجار با بیان اینکه این خیریه دانشجویی از ابتدای امسال ۶۵ میلیون تومان کمک مالی جذب کرده و ۶۱۰ دانشجوی ثابت خیر دارد، گفت: «طرح پنج در پنج وعده هر ماه التیامی‌هاست. در این طرح هر نفر با پرداخت تنها ۵ هزار تومان در پنجم هرماه می‌تواند نقشی بزرگ در یاری بیماران نیازمند داشته باشد.» 

دانشجویان و دیگر افراد در صورت تمایل یادآوری شرکت در طرح پنج در پنج به صورت ماهانه می‌توانند درخواست خود را برای دریافت پیامک از طریق فرم درخواست پیامک از منوی اصلی سایت التیام ثبت کنند. فروشگاه قاصدک هم از دیگر فعالیت‌های ماست که وسایل دست‌ساز دانشجویان مثل انواع دستبند و پیکسل و ... را برای فروش عرضه کرده‌ایم تا عواید آن را خرج فعالیت‌های خیریه کنیم. 

طرح گلریزان مجازی هم به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی برای هزینه‌های مراقبت، درمان و داروی بیماران نیازمند شناسایی شده و مورد تأیید خیریه دانشجویی التیام کلید خورده است و با همراهی دانشجویان و سایر افراد در زمان‌بندی‌های مشخص برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار