کد خبر: 1015761
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
رئیس پلیس فتای خوزستان اعلام کرد، در ماه محرم، کلاهبرداران بر شیوه‌های مخصوص کلاهبرداری در این ماه تمرکز و فعالیت‌های خود را دو چندان می‌کنند.
سرویس حوادث جوان آنلاین: سرهنگ شاهین حسنوند توضیح داد: شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده برای برگزاری عزاداری‌های ماه محرم امسال پروتکل‌های بهداشتی خاصی در نظر گرفته شود، بنابراین بیشتر مراسم‌های محرم به صورت غیرحضوری برگزار شده و از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود.

وی افزود: در این شرایط و با توجه به افزایش دانلود نوحه و کلیپ‌های مذهبی در ماه محرم توسط شهروندان، یکی از شیوه‌های شیادان سایبری، ارسال فایل‌ها و اپلیکیشن‌های مخرب در قالب نوحه‌ها و کلیپ‌های محرم در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی است. در برخی از سایت‌های اینترنتی نیز هنگامی که فایل صوتی دانلود می‌شود، همزمان برنامه‌ای برای نصب روی سیستم کاربر ارسال می‌شود که لزوم هوشیاری شهروندان را می‌طلبد. این مقام مسئول ادامه داد: روش دیگر مجرمان سایبری در ایام محرم ارسال پیام‌هایی حاوی لینک جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان دریافت نذورات برای کمک به نیازمندان است. شیادان در این پیام‌ها از شهروندان می‌خواهند به جای پخش نذری، مبلغ آن را برای کمک به نیازمندان واریز کنند. شهروندان مراقب باشند، زیرا لینک معرفی شده در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را به یک درگاه بانکی جعلی (فیشینگ) هدایت می‌کند و پس از آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌کنند.

سرهنگ حسنوند ضمن اشاره به سوءاستفاده از اسامی هیئت‌ها و مؤسسات خیریه شناخته شده گفت: مورد دیگری که شهروندان باید مدنظر قرار دهند این است که هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی شاهد این هستیم که در موارد بسیاری، شیادان خود را به عنوان یکی از مؤسسات خیریه معتبر و شناخته شده جا می‌زنند. آن‌ها با سوءاستفاده از جایگاه و اعتبار آن مؤسسه نزد مردم، اقدام به دریافت وجه می‌کنند.

وی تأکید کرد: شهروندان هیچ توجهی به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نکنند و نذورات و کمک‌های خود را به نیازمندان به حساب مؤسسات خیریه معتبر و دارای مجوز واریز کنند تا با کمک آن‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد. رئیس پلیس فتای خوزستان گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در فضای مجازی به سایت پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice. ir مراجعه و موضوع را در قسمت گزارشات مردمی ثبت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار