کد خبر: 1015603
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
وزیر دفاع در نشست خبری:
امیر حاتمی گفت: هیچ کشوری از تحریم استقبال نمی‌کند، اما محدودیت برای ما مانع نبوده و آنچه امروز ما داریم در اوج تحریم به دست آمده و اگر فرصتی ایجاد شود که خواهد شد چراکه حق ماست، از ظرفیت‌های دنیا برای تأمین نیاز‌های فناورانه‌مان و هم برای فروش محصولات‌مان استفاده خواهیم کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی است، به همین مناسبت روز گذشته امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در یک نشست خبری حضور یافت. او در این نشست گفت که ایران «پس از برجام» به لحاظ تسلیحاتی تحریم نبوده بلکه «محدود» بوده است و برای خرید و فروش باید از شورای امنیت «اجازه» می‌گرفتیم که البته هیچ وقت لازم نشده است به این دلیل به شورای امنیت مراجعه کنیم. حاتمی البته دلیل این عدم‌مراجعه به شورای امنیت را این‌گونه توضیح می‌دهد که «ابزار‌های بین‌المللی تحت نفوذ قدرت‌های غربی قرار دارد.» وزیر دفاع در مورد عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی هم گفت که شر به خود این کشور‌ها بازخواهد گشت که راه ورود اسرائیل به منطقه را هموار می‌کنند. وی در ابتدا از فرمانده معظم کل قوا، قوای سه‌گانه و فرماندهان نیرو‌های مسلح که از صنعت دفاعی پشتیبانی می‌کنند، تشکر کرد و خبر داد که تا پایان سال و با تأیید دفتر رئیس‌جمهور، دستاورد‌های جدیدی در عرصه صنعت دفاعی رونمایی خواهد شد. او در مورد تهدیدات سایبری هم گفت که تاکنون مشکلی جدی در این زمینه نداشته‌ایم.

امیر حاتمی عنوان کرد: ما با تحولات گسترده و سریعی در عرصه بین‌الملل و منطقه مواجه هستیم که ما را با یک محیط سیال مواجه کرده است. رسانه‌ها در این شرایط سیال نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند چراکه دشمن تلاش می‌کند بر افکار عمومی تأثیر بگذارد، آن‌ها تلاش می‌کنند ضرر را به جای نفع بنشانند و بر تصمیم‌سازی نخبگان تأثیر بگذارند. وزیر دفاع گفت: در این سوی میدان هم رسانه‌های خودی تلاش می‌کنند تا با این راهبرد رسانه‌ای دشمن مقابله کنند. در حادثه‌ای که در لبنان به وقوع پیوست، انتظار مؤمنانه و انسان‌دوستانه این بود که به آن‌ها کمک کنیم، اما دیدیم که دشمن از همین حوادث هم می‌خواست سوءاستفاده کند. امیر حاتمی در تشریح ویژگی‌های صنعت دفاعی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های ما توان تولید تسلیحات راهبردی است، گفت: امروز نیاز‌های دفاعی‌مان را بالای ۹۰درصد و با کیفیت خوب خودمان می‌توانیم تولید کنیم و در حالی که با چشم‌انداز ۱۴۰۴ پنج سال فاصله داریم، توانسته‌ایم به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم و هیچ تهدید و تحریمی نمی‌تواند این توانمندی را از دست ملت ایران خارج کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان، شریک ما هستند

وزیر دفاع با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان شریک ما هستند، عنوان کرد: خواست قلبی ما این است که آن‌ها خود را در افتخار و منافع این کار‌ها سهیم بدانند و در سال‌های اخیر هم شراکت بسیار خوبی داشته‌ایم. در دستاورد‌های اخیر هر کدام که معرفی شوند، سهم قابل توجهی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

تحریم تسلیحاتی نبودیم، محدودیت بود

وی در پاسخ به سؤالی درباره پایان تحریم تسلیحاتی و برنامه وزارت دفاع برای این موضوع عنوان کرد: واقعیت این است که ما در این دوره یعنی بعد از برجام، تحریم نبودیم، تحریم‌ها ظالمانه بودند، اما ما محدود بودیم چراکه برای خرید و فروش باید از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم، اما ما هم هیچ‌گاه به شورای امنیت مراجعه نکرده‌ایم چراکه ابزار‌های بین‌الملل تحت نفوذ قدرت‌های غربی قرار دارد.

امیر حاتمی گفت: هیچ کشوری از تحریم استقبال نمی‌کند، اما محدودیت برای ما مانع نبوده و آنچه امروز ما داریم در اوج تحریم به دست آمده و اگر فرصتی ایجاد شود که خواهد شد چراکه حق ماست، از ظرفیت‌های دنیا برای تأمین نیاز‌های فناورانه‌مان و هم برای فروش محصولات‌مان استفاده خواهیم کرد.

شر رژیم صهیونیستی دامن امارات را خواهد گرفت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی و حضور ناو‌های خارجی در سواحل لبنان و همچنین انتقال فناوری دفاعی به محور مقاومت، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و کودک‌کش و «شَر» به تمام معناست. این کاری که اتفاق افتاد، خیانت در حق مردم فلسطین و مردم منطقه است و اگر بخواهند پای این رژیم را به منطقه باز کنند، ناامنی را ایجاد خواهند کرد که مسئولیت آن به عهده کسانی است که این ناامنی را ایجاد کردند و شر آن دامن‌شان را خواهد گرفت.

به همه کسانی که با ظلم اسرائیل مبارزه می‌کنند، کمک می‌کنیم

امیر حاتمی گفت: مردم عزیز لبنان دوست ما هستند و در دوره مقاومت به آن‌ها کمک کرده‌ایم و به همه کسانی که با ظلم اسرائیل مبارزه می‌کنند کمک می‌کنیم. با توجه به شرایط خوبی که در تولید سلاح داریم، آماده‌ایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تأمین کنیم، اما انتخاب با خود آنهاست.

وی تصریح کرد: درباره خروج امریکا از منطقه گام‌های مؤثری برداشته شده و این خواست همه مردم منطقه است. این اتفاق اخیر در سازمان ملل هم صدای شکستن استخوان‌های ابرقدرتی امریکا را به گوش رساند. امیر حاتمی در پاسخ به این سؤال که آیا حلقه مفقوده‌ای بین نیاز‌های نیرو‌های مسلح و دستاورد‌های دفاعی وجود دارد، گفت: واقعیت این است که به میزان قابل توجهی نیازمندی‌ها با تحقیقات تطابق دارد، البته ممکن است در برخی موارد این موضوع وجود نداشته باشد.

وی افزود: حدود ۷۵ تا ۸۰درصد محصولاتی که رونمایی می‌شود وارد خط تولید می‌شود، اما ممکن است برخی محصولات به دلایل مختلف وارد خط تولید نشود، در دنیا هم این موضوع وجود دارد و حتی می‌بینیم که برای برخی سامانه‌ها مانند هواپیما‌ها هم این اتفاق می‌افتد.

رونمایی از یک موشک کروز

وزیر دفاع درباره موشک‌های کروز تولید شده توسط وزارت دفاع با بیان اینکه حرکت ما در این زمینه حرکت افتخارآمیزی بوده و انواع کروز زمینی، دریایی، هوا به سطح، سطح به سطح، زیرسطح به سطح و... را در اختیار داریم، گفت: یکی از محصولاتی که برای رونمایی در روز صنعت دفاعی معرفی شده، یک محصول کروز است.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درباره نصب کروز بردبلند روی جنگنده‌ها، گفت: در این باره کار می‌کنیم و جزو کار‌های تحقیقاتی ماست و امیدواریم تا اواسط سال آینده بتوانیم یک محصول در این زمینه به ثمر برسانیم.

از پاسخگویی به حملات سایبری چه خبر؟

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پاسخگویی به تهدیدات سایبری عنوان کرد: یکی از تهدیداتی که دشمنان ما علیه جمهوری اسلامی دارند، تهدیدات سایبری است و دشمنان سرمایه‌گذاری جدی روی این حوزه دارند، لذا ما هم برنامه‌های مؤثر پدافند سایبری داریم و باید با اجرای رزمایش‌ها و تمرینات آمادگی خود را بالا ببریم و تا امروز مسئله‌ای در حوزه‌های جدی در حوزه سایبری نداشته‌ایم.

همکاری ایران و ونزوئلا علیه تحریم‌ها

وی درباره افتتاح فروشگاه اتکا در ونزوئلا نیز گفت: ونزوئلا یک کشور ضداستکبار است و به همین دلیل مورد دشمنی امریکایی‌ها قرار گرفته است. ما هر دو در باشگاه تحریمی‌ها قرار داشته‌ایم و این همکاری از قدیم بوده و امروز هم تقویت شده است. همکاری کشور‌های دوست بر اساس منابع متقابل است. از جمله مواردی که بخش خصوصی ونزوئلا درخواست کرده بود، فروشگاهی برای فروش محصولات ایرانی بود که این کار توسط یک نهاد عمومی اتفاق افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار