کد خبر: 1015085
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
به‌رغم لابی گسترده مسئول دفتر رئیس‌جمهور و یارانش و بسیج تمامی تشکل‌ها و انجمن‌های تحت پوشش وزارت صمت اعم از اصناف و صنعتگران برای حمایت از حسین مدرس‌خیابانی، وکلای ملت با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی ندادند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: پس از اینکه دولت در تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی با سکانداری حسین مدرس‌خیابانی به در بسته خورد، واعظی و یارانش لابی‌های گسترده‌ای برای وزارت مدرس‌خیابانی در وزارت صمت انجام دادند، به طوری که وزیر مستعفی سابق رحمانی نیز به ساختمان سمیه برگشت تا پشت پرده سرپرست وزارت صمت را برای گرفتن سکان صنعت و بازرگانی یاری کند. در میان این رایزنی‌ها با مجلس و راضی کردن تشکل‌ها و انجمن‌ها برای حمایت از حسین مدرس‌خیابانی، دسته‌ای از اصلاح‌طلبان با پیش کشیدن تجربه اندک خیابانی و آشفتگی‌های فعلی این وزارتخانه، رضا ویسه را گزینه بهتری برای وزارت معرفی کردند و با نزدیک شدن به روز رأی اعتماد در مجلس، تمامی بخش‌های وزارت صمت اعم از اصناف، قطعه‌سازان و فولادی‌ها طی بیانیه‌هایی سعی می‌کردند، کار‌های نه‌چندان موفق آقای سرپرست را برجسته و حمایتشان را اعلام کنند. روز گذشته، اما در صحن علنی مجلس ۱۴۰نماینده مخالفت خود را با وزارت مدرس‌خیابانی اعلام کردند. آن‌ها آشفتگی در تنظیم بازار، عملکرد ضعیف وزارت صمت در تمامی بخش‌ها و دلایل اعطای ۲‌میلیارد و‌۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک نفر را دلیل مخالفت‌شان اعلام کردند و نمایندگان مجلس با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی ندادند. خیابانی در حالی معیشت مردم را دغدغه خود می‌دانست که در ماه‌های سرپرستی وی در وزارت صمت، نابسامانی بازار و افزایش قیمت‌ها به اوج خود رسیده و وعده‌هایش مبنی بر کنترل و کاهش قیمت خودرو محقق نشده است.

محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز به‌عنوان موافق خیابانی گفت: مدرس‌خیابانی مدیری مدبر، شجاع و توانمند است و رأی به وی رأی به خودکفایی و ثبات قیمت‌ها و رأی به دوری از حاشیه‌هاست. سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: رویکرد مدرس‌خیابانی به مرز‌های اقتصادی است، نه مرز‌های سیاسی. دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود و وزیر صمت هم باید مجدانه پای کار بیاید. علی بابایی‌کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: مافیای فولاد و خودرو به دنبال این هستند که نمایندگان را مدیریت کنند تا به مدرس‌خیابانی رأی اعتماد ندهند.

بگو ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی کجا خرج شد؟

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه لوازم خانگی در سه ماه گذشته ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: آقای مدرس‌خیابانی می‌گوید ما ۱۹‌درصد افزایش تولید خودرو داشته‌ایم، این در حالی است که نه تنها افزایش تولیدی در کار نبوده، بلکه ۲۰ درصد هم تولید خودرو در ماه‌های اخیر کاهش داشته است.

نماینده مردم سبزوار در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: مدرس‌خیابانی با فشار‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهور و جهانگیری، قائم‌مقام وزارت بازرگانی شد و آن‌ها در تمام این مدت اصرار به تفکیک وزارت صمت داشتند.

او افزود: جای تأسف دارد که قیمت میلگرد از ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت لوازم خانگی در این سه ماه حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند.

از سوی دیگر، قیمت کالا‌های اساسی به ویژه لبنیات و حبوبات بسیار گران شده است. باید به فکر مردم باشید.

عنابستانی گفت: آقای مدرس‌خیابانی، شما یکی از بازداشتی‌های فتنه را در رأس یکی از شرکت‌های بزرگ بازرگانی گذاشته‌اید و بسیاری از مسائل و مصالح کشور را در نظر نگرفته‌اید.

وی اظهار داشت: رئیس‌جمهور سه ماه مجلس را معطل کرد و در دقایق آخر وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کرد تا نمایندگان را تحت فشار قرار دهد، اما ما امروز به وی ثابت می‌کنیم که تحت فشار قرار نمی‌گیریم و رئیس‌جمهور موظف است که سرپرست بعدی وزارت صمت را معرفی کند. همچنین رئیس‌جمهور باید بداند که مجلس انقلابی در دفاع از مردم رأی می‌دهد و به تهدیدات و تطمیع‌ها هیچگونه توجهی ندارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: عملکرد مدرس‌خیابانی در این ۱۵ماه واقعاً اسفناک بود و ما نسبت به مردم مسئول هستیم. باید وزیری در وزارت صمت فعالیت کند که بتواند این شرایط سخت را مدیریت کند، اما مدرس‌خیابانی در این دوران به تولید داخلی به شدت لطمه زده و صادرات هم کاهش بسیار زیادی یافته است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس به عنوان مخالف بعدی گفت که در زمان تصدی مدرس‌خیابانی در وزارت صمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک نفر داده شده که او باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه نیازمند وزیری شجاع هستیم تا بتواند با مافیای تولید و عرضه در کشور برخورد کند که چنین قابلیتی در مدرس‌خیابانی وجود ندارد، تصریح کرد: او باید پاسخگوی انتصابات و تخصیص حجم زیادی ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی افراد در ۱۵ ماه گذشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مدرس‌خیابانی به جای آنکه مسئولیت قاچاق کالا را به عنوان یکی از مسئولان وزارت صمت بپذیرد، در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده، عدد قاچاق را نصف کرده و این عدد برخلاف تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. حال سؤال ما این است که آیا قاچاق کالا با بازی با اعداد حل می‌شود؟

حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: بهترین دلیل برای رأی ندادن به مدرس‌خیابانی، سوابق او است و همه عملکرد وی را در وزارت صمت دیده‌ایم. حدود ۱۵ ماه است که وی با اختیارات وزیر در حال فعالیت است، اما قانون‌شکنی زیادی کرده و در این شرایط باید محاکمه شود، نه اینکه به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود. آقای خیابانی به امین‌حضور بروید و ببینید که کارگران برای خرید جهیزیه دختران خود نمی‌توانند کاری انجام دهند، اگر می‌توانید پاسخ این گرانی‌ها را به آن‌ها بدهید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
1
1
درود بر مجلس و نمایندگان انقلابی! عمر دولت لیبرال دروغگوی برانداز غربگرا رو به پایان است و گرنه اولین اقدام مجلس باید به زیر کشیدن آن می بود.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
2
0
این وزارتخانه نباید بدون مدیر بماند .
لذا نمایندگان محترم ملت در خانه ملت پیگیریهای لازم را از طرق مختلف از دولت داشته باشند تا در اسرع وقت این وزارتخانه حساس ، آنهم در موقعیت حساس جنگ اقتصادی ، مدیر جهادی خود را بیابد و کشور بسمت اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی پیش برود .
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
1
بنام خدا سلام، شایسته وزارت بود ولی رئیس جمهور بانیامدنش حمایتش مورد تردید است. با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار