کد خبر: 1015072
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
پس از ساخت واکسن روسی کرونا، روز گذشته وزیر بهداشت از موفقیت واکسن کرونای ایرانی در تست‌های انسانی خبر داد. سعید نمکی با تأکید بر اینکه در ساخت واکسن کرونا از دنیا عقب نیستیم، افزود: «چند مورد از واکسن‌های کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرده‌اند و بزودی وارد مطالعات بالینی خواهیم شد.» وی با بیان اینکه میزان ایمنی‌زایی واکسن وطنی کرونا هنوز مشخص نیست به مردم توصیه کرد تا زمان تولید واکسن، مردم اصول بهداشتی استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره تهیه واکسن از کشور‌هایی که قبل از ایران برای تولید واکسن به نتیجه رسیده‌اند، گفت: «ما همچنین سبد خود را برای خرید واکسن خارجی قرار داده ایم، اما تا واکسن و داروی مؤثر برای مقابله و پیشگیری از کووید۱۹ نیامده‌است، مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها را رعایت کنند.» مبتلایان به کرونا در دنیا از ۲۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار و نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. در چنین شرایطی تلاش برای تولید واکسن کرونا به رقابتی میان محافل علمی دنیا تبدیل شده است. پیش از این اعلام شده بود دسترسی به واکسن کرونا حداقل تا پایان سال میلادی‌۲۰۲۰ امکانپذیر نیست. حالا، اما روسیه از نهایی شدن واکسن کرونا در این کشور خبر داده است. روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان هم درباره واکسن ایرانی کرونا گفت: «واکسن کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرد.» وی با تأکید بر اینکه هیچ واکسنی در دنیا صد‌در صد به نتیجه نرسیده است، افزود: «چند مورد از واکسن‌های کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرده‌اند و بزودی وارد مطالعات بالینی خواهیم شد.»

نمکی با بیان اینکه ما سبد خود را برای خرید واکسن خارجی هم در صف قرار داده ایم از مردم خواست تا واکسن و داروی مؤثر برای مقابله و پیشگیری از کووید۱۹ نیامده، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها را رعایت کنند.

۱۸۸ فوتی جدید

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۲۲‌مرداد‌ماه، ۲ هزار و ۵۱۰بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۳‌هزار و ۶۹۹‌نفر رسید.

در طول همین زمان، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸‌هزار و ۹۸۸ نفر رسید. همچنین ۳ هزارو۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۹۰‌هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وضعیت پراکندگی شیوع هم مانند روز‌های گذشته است و ۱۵ استان از جمله استان تهران در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار قرار دارند. ادامه وضعیت قرمز در استان تهران موجب شد تا کمیته انتظامی اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد بدهد، لغو طرح ترافیک و حضور یک‌سوم کارمندان در محل کار خود تا پایان مرداد ماه ادامه یابد. اما طی روز‌های اخیر خبر کشف واکسن روسی کرونا در کشور ما هم با واکنش‌های متعددی همراه بوده است.

واکنش‌های جهانی به واکسن روسی

شمار مبتلایان به کرونا در جهان از ۲۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر گذشت. حالا همه منتظر یک معجزه هستند تا شاید دارو یا واکسنی برای این بیماری کشف شود. در این میان روس‌ها نخستین مدعیان تولید واکسن کرونا هستند.

روسیه می‌گوید واکسنی که در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده مراحل تأیید علمی را پشت سر گذاشته و از چند ماه آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، حتی این واکسن به یکی از دختران رئیس‌جمهور این کشور هم تزریق شده است و بنا بر اعلام رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه، ۲۰ کشور جهان خواستار دریافت یک‌میلیارد دز از واکسن کرونا شده‌اند، اما برخی کشور‌ها درباره اثربخشی این واکسن مرددند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، پیتر پیتس، کمیسر پیشین سازمان غذا و داروی امریکا یکی از افرادی است که نسبت به کارایی واکسن روسیه ابراز تردید دارد و در این خصوص به فاکتورهایی، چون نبود شفافیت و در دسترس نبودن اطلاعات کافی برای اطمینان از ایمن بودن آن اشاره کرده است.

همچنین دکتر «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در امریکا در واکنش به ساخت و تأیید اولین واکسن کرونا در روسیه گفت: «در مورد واکسن کروناویروس که اثربخشی و ایمن بودن آن در روسیه مورد تأیید قرار گرفته است، تردید وجود دارد.»

از سوی دیگر وزیر بهداشت آلمان نیز در واکنش به این خبر گفته است که ما اطلاعات کافی در مورد جزئیات ساخت واکسن روسی کرونا نداریم.

به نوشته روزنامه دیلی میل، «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان می‌گوید: برای اعتماد به چنین واکسنی حتی در دوران همه‌گیری بیماری ضروری است مطالعات، آزمایشات و تست‌های مرتبط به درستی انجام گیرد تا بتوان آن را عمومی ساخت. در حال حاضر ما اطلاعات کافی در مورد این واکسن نداریم؛ چراکه مقامات روس در رابطه با این واکسن هنوز اطلاعات شفافی ارائه نکرده‌اند.

در برابر این‌ها میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه ضمن رد انتقادات به واکسن کرونای ساخت این کشور، آن‌ها را ناشی از رقابت دانست. کیریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه از درخواست بیش از ۲۰کشور برای دریافت حدود یک‌میلیارد دز واکسن روسی کرونا خبر داد.

سازمان جهانی بهداشت، اما با تأکید بر اینکه از همه پیشرفت‌های تحقیق و توسعه واکسن کووید۱۹ استقبال می‌کند، اعلام کرده است در تماس با مقامات و محققان روس هستند تا جزئیات آزمایش و تحقیقات واکسن جدید بیماری کووید۱۹ مورد بررسی قرار گیرد. طبق اعلام این سازمان ۲۸ واکسن در سراسر جهان در مرحله تست انسانی قرار دارند.

واکسن روسی در تراز جهانی نیست

مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تولید واکسن روسی کرونا گفت: «واکسن از یک سو دارای جنبه علمی و از طرف دیگر جنبه نمایش اقتدار و قدرت کشور‌هاست.»

به گفته وی در بخش علمی سازمان بهداشت جهانی وقتی شرایط بسیار اضطراری است اجازه می‌دهد، چند مرحله را کنار بگذاریم و به مرحله انسانی برسیم، در حالی که اگر شرایط عادی باشد، چند سال طول می‌کشد تا واکسن تولید شود.

قانعی با بیان اینکه احتمالاً روسیه تمام قواعد سازمان بهداشت جهانی را رعایت نکرده است، بیان کرد: «روسیه بر اساس تصمیم کشورش بسیاری از مراحل تولید واکسن را کنار گذاشته و با اجازه وزارت بهداشت کشور خود این مراحل را کنار زده است، ولی قطعاً این واکسن در تراز جهانی که بخواهد به کشوری مانند ایران صادر شود، نیست.»

احتمال ماندگاری کرونا تا ۵ سال آینده

قانعی در رابطه با واکسن ایرانی کرونا با تأکید بر اینکه بحث سلامت و اثرگذاری واکسن برایمان مهم است، افزود: «در تعداد محدود انسانی واکسن روسیه اثر گذاشته است، ما در کشور این اجازه را نمی‌دهیم، لذا واکسن‌ساز‌های ما هنوز نتوانسته‌اند به این سرعت به جلو پیش بروند.»

به گفته وی: ویروس کرونا ماندگار است، در بهترین سناریو شاید بتوان بیماری را تا یک سال دیگر کنترل کنیم، لذا سه تا پنج سال دیگر ویروس وجود دارد.

آمادگی سپاه برای کمک به برگزاری کنکور

در آخرین ساعات روز سه‌شنبه بعد از اینکه تعویق یک ماهه کنکور تقریباً قطعی شده بود، خبر ۲۱ سیما، خبر فوری بیانیه مشترک وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره برگزاری کنکور در زمان قبلی را اعلام کرد. رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص تعویق کنکور گفت: «تعویق کنکور در رشته‌های پزشکی منجر به نبود دستیاران می‌شود و خبر برگزار نشدن کنکور علمی نبود.»

از نگاه وی کرونا حالا حالا‌ها ماندگار است، بنابراین کشور را باید طوری اداره کرد که کرونا باشد و تمام نظامات هم سرجایش باشد.

حالا سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کمک به تأمین فضای مورد نیاز جهت برگزاری آزمون کنکور سراسری اعلام آمادگی کرد، سپاه دانشگاه‌ها و مراکز عمده آموزشی و ورزشی خود که از استاندارد‌های لازم برای اجرای پروتکل‌های آزمون و نیز دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا برخوردار هستند در اختیار مجریان آزمون قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Netherlands
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
0
0
کاچی به از هیچی!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار