کد خبر: 1014904
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه
اتاق فکر صهیونیزم جهانی با زیر بنای فکری استکباری هدف اصلی تهاجم و تخریب خود را جوانان و نوجوانان ایرانی قرار داده و به خوبی تهدید‌های خود را شناخته‌اند. از طرفی فضای مجازی مملو از دستور‌های تولید مواد‌مخدر صنعتی و گیاهی به تعداد زیاد بوده و هر روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شوند. رسیدن سن اعتیاد به ۱۴‌سال و افزایش چشمگیر آمار نوجوانان و جوانان در طیف معتادین همگی نشان از سونامی مرگبار اعتیاد در جامعه دارد.

کمرنگ شدن آموزش‌های معنوی و دینی و کاهش نظارت والدین بر دوست‌گزینی فرزندان و روابط اجتماعی و عاطفی آنان، فقدان آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها، سست شدن مبانی سبک زندگی اسلامی و ایرانی در رسانه‌های دیداری و نوشتاری مجموعه‌ای از دلایل گسترش مواد‌مخدر در جامعه ما هستند.

تبلیغات دروغ دشمنان مبنی بر محاسن و فواید کاذب مواد مخدر صنعتی مثل رشد عضلانی تقویت قوای جسمی وجنسی، افزایش تمرکز فکری و عصبی باعث فریب بعضی از فرزندان ما و سقوط آن‌ها به باتلاق فنا و اعتیاد می‌باشد. لازم است به نکته‌ای عجیب اشاره و توجه ویژه مسئولان ایثارگر کشور و والدین و مربیان را به آن جلب کنم.

همه می‌دانیم در شرایط حاضر اقتصادی بعید است کسی جنس یا کالایی را به شکل نسیه بفروشد. پس چطور قاچاقچیان در آن سوی مرز‌های جمهوری اسلامی ایران به قاچاقچیان ایرانی جنس نسیه و شش‌ماهه می‌دهند؟ این بذل و بخشش نشانه چیست؟ آن‌ها قرص‌های روانگردان مثل اکستازی، وسپا فنخار و... را در شکل‌های مختلف و ظواهر و رنگ‌های متفاوت عرضه کرده و ادعا می‌کنند، این محصولات با دفعه قبل تفاوت کلی دارد، در حالیکه این ادعا دروغ محض و هدف آن فقط فریب نوجوانان و جوانان است.

توهم و جنون غیر قابل درمان که با یک یا دو بار مصرف عاید مصرف‌کننده می‌شود، سکته‌های قلبی و مغزی در سنین ۱۷ تا ۲۰ سال و از دست دادن بینایی عمومی‌ترین واکنش مصرف این مواد خانمان برانداز است.

با توجه به سال‌ها فعالیت در عرصه پیشگیری و درمان مواد مخدر، هنوز نمی‌دانم چرا واقعیت از سوی برخی از کارشناسان به خانواده‌ها وجوانان گفته نمی‌شوند؟ در حالیکه اگر عوارض و نتایج شوم مصرف این مواد به‌طور واقعی برای جامعه گفته و نشان داده شود، یکباره آمار مصرف و اعتیاد به پایین‌ترین حد سقوط می‌کند.

۶۵‌درصد از زندانیان ما را مجرمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند و هزینه‌های سنگین مالی صرف مخارج نگهداری از آن‌ها می‌شود. در حالیکه اگر این نیروی راکد که در بایگانی انسانی معطل مانده‌است، کنار نیرو‌های انتظامی و قضایی قرار گیرد، می‌تواند مشکلات قابل توجهی از کشور را حل کند. البته دیدگاه‌های خلاق و سازنده ریاست محترم قوه قضائیه در تبیین و تعیین کیفر‌های جایگزین یکی از راهکار‌های نوین و مترقی در کاهش ورودی زندان‌ها و خلوت‌سازی این دانشگاه‌های بزه‌آموزی می‌باشد که امید است این پیشنهادات و دستورات با جدیت دنبال و اجرا شود.

زیان‌های شگفت‌انگیز تولید و معامله مواد‌مخدر که بعد از قاچاق اسلحه سود آورترین تجارت در دنیا است، موجب خروج میلیون‌ها دلار در سال می‌شود که در شرایط ظالمانه و ناجوانمردانه تحریم فعلی هر دلار از این سرمایه می‌تواند در جای بهتر و واجب‌تری هزینه شود. صرفنظر از زیان‌های مالی و اقتصادی، لطمات و ضربات انسانی ناشی از خروج نیرو‌های مفید و جوان از چرخه نیروی انسانی بزرگترین فاجعه در جامعه است.

حال چه باید کرد؟

مشکلات ناشی از اعتیاد و آسیب‌ها و عوارض این درد دشوار را بسیاری از افراد می‌دانند، اما در مورد پیشگیری از آسیب و کنترل و درمان آن روش‌های نظری چندان کارایی نداشته و بیشتر در قالب اصول علمی و درسی قابل توجه است. در کنار تشدید مجازات تولید‌کنندگان که با تدابیر جدی و مؤثر ریاست قوه‌قضائیه به زودی شاهد تحولات اساسی و کار آمد در این زمینه‌ها خواهیم بود، نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران آسیب‌شناسی اجتماعی و جرم‌شناسی و روانشناسی و جامعه‌شناسی باید تجارب و دانش مؤثر و کاربردی خود را در اختیار برنامه‌ریزان و مدیران قوقضائیه و معاونت پیشگیری آن نهاد قرار دهند.

تعدد مراکز سیاستگذاری و تنوع سلایق در راستای پیشگیری، نگاه جناحی و سیاسی در تشکیل مراکز برنامه‌سازی و حتی انتخاب همکاران موجب خنثی‌سازی تفکرات متحدالمرکز اصلاحی شده و به‌رغم تقدیم ۳ هزار و ۵۰۰ شهید در راه مبارزه با سوداگران مرگ و بیش از هزار معلول هنوز قافله بزهکاران را سر باز ایستادن نیست.

آموزش مهارت‌های دوست گزینی از سطح مدارس تا دانشگاه‌ها، نظارت بر تردد رفت وآمد فرزندان، ایجاد و عرضه بازی‌ها و ورزش‌های اصیل ایرانی، ایجاد و ارائه امکانات تخلیه انرژی و سرگرمی رایگان یا ارزان‌قیمت گزینه‌هایی از راه‌های پیشگیری است.

به عنوان یک رفتارشناس و مشاوره خانواده به والدین توصیه می‌کنم، امروز با فرزندان فقط باید دوست بود. نگاه پادگانی و رئیس و کارمندی به فرزندان اصلاً جواب نداده و نتایج معکوس دارد. دوستی با فرزندان و قرار گرفتن در موضع دوست و مشاور، نه پدر و مادر برای فرزندان، صحیح است و باید از مقایسه و تحقیر فرزندان جداً خوداری کنند.

بچه‌ها در سنین پیش بلوغ و پسا بلوغ دچار افت و خیز عاطفی و عصبی گشته و اگر برخورد‌های غیر‌اصولی و دور از منطق با آن‌ها صورت گیرد، احتمالاً در تغییر مسیر سرنوشت فرد مؤثر و او را به ناکجا آباد می‌رساند.

آموزش مهارت‌های زندگی یکی از اصلی‌ترین نقشه راه‌های زندگی بوده که با توجه به سن، موقعیت اجتماعی، وضعیت مالی آثار متفاوتی به جای می‌گذارد. نوجوانان و جوانان دارای باور‌های دینی و مقید به رفتار‌های مذهبی، ۸۵‌درصد کمتر از هم‌سن و سال‌های خود گرایش و کشش به مصرف و اعتیاد به مواد مخدر دارند. در حال حاضر در حال جمع‌آوری و تحلیل طیف‌های سنی و شرایط مالی خانوادگی آن‌ها می‌باشم که بعد از حصول نتیجه در همین رسانه اعلام خواهم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار