کد خبر: 1014891
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری‌اش به تازه‌ترین اخبار قضایی از جمله دستگیری پنج جاسوس، بازداشت یک نماینده مجلس، تشکیل پرونده برای پسر یکی از رؤسای فدراسیون‌ها، دریافت بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده مالیاتی در تهران و نحوه فرار علی اشرف ریاحی پرداخت و توضیحاتی ارائه داد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سی و یکمین نشست خبری غلامحسن اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته به صورت آنلاین برگزار شد.

سراغ بدهکاران بزرگ رفتیم

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص بدهکاران بانکی گفت: وضعیت کشور ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و آن‌ها را که از دادن مالیات فراری هستند، بگیریم و حقوق شهروندان را استیفا کنیم؛ البته در این مسیر باید از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هم کمک می‌گرفتیم که از همکاری این دو سازمان و نهاد هم تشکر می‌کنیم. از اوایل سال ۹۸ تا امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده اخذ شده‌است؛ البته ما به سمت کسبه جزء نرفتیم، بلکه سراغ بدهکاران بزرگ رفته و از آن‌ها بازخواست کردیم.

اسماعیلی تصریح کرد: حدود ۶ هزار میلیارد تومان هم بدهی مالیات در استان‌ها اخذ شد که مجموعاً حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی وصول شده‌است.

وی اضافه کرد: اخیراً در حوزه بدهی بانکی هم در حوزه گروه فرزانه‌راد ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی این گروه به بانک مسکن را تسویه کردیم و ۲۳۰ میلیارد بدهی این گروه به بانک رفاه را هم در دست وصول داریم.

بازداشت یک نماینده

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند ماه است آقای میرسلیم ادعایی را مطرح کرده‌است مبنی بر اینکه رئیس کمیسیون عمران وقت مجلس دهم از شهرداری تهران ۶۵ میلیارد تومان رشوه گرفته و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی نیاورده‌است؛ آقای میرسلیم اخیراً اعلام کرد مدارک این ادعا را به قوه قضائیه ارائه داده‌است، چرا قوه قضائیه در این‌باره اقدام فوری نمی‌کند، گفت: «گزارش ایشان به قوه قضائیه واصل شده و در حال بررسی این ادعا هستیم و رسیدگی‌ها آغاز شده‌است.»

وی ادامه داد: «یکی از نمایندگان بازداشت شده، اما این آغاز کار است و هنوز ماهیت موضوع و جزئیات آن روشن نشده‌است؛ نمی‌شود بدون جمع‌بندی، اطلاع‌رسانی کرد. مطمئن باشید در رسیدگی‌ها، آنچه از تخلفات به دستمان برسد، رسیدگی خواهیم کرد. رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده‌اند پرونده زیر میز نداریم و همه پرونده‌ها روی میز است.»

وی افزود: «نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضایی است که به سمع مردم خواهد رسید؛ موضوعی که هنوز رسیدگی نشده‌است، به جای پرداختن در رسانه باید با اعتماد به دستگاه قضایی رسیدگی شود.»

۲۰ سال حبس برای جاسوسان

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص دستگیری تعدادی جاسوس اظهار کرد: «پنج مورد دستگیری در وزارت امور خارجه، صنایع و شرکت‌های قطعات و پشتیبانی‌کننده حوزه انرژی، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی داشته‌ایم؛ یکی از افرادی که دستگیری وی مثمر ثمر بود، سردسته گروه تندر بود که اقدام تروریستی انجام داده‌بود.

اسماعیلی تصریح کرد: «حکم دو جاسوس صادر شده‌است؛ یکی به نام شهرام شیرخوانی که جاسوس انگلیس بود و اطلاعات پروژه‌های حساس را لو می‌داد که به ۱۰ سال حبس محکوم شد و همچنین مسعود صاحب، دبیر کل انجمن دولتی اتریش در ایران که وابسته به سرویس آلمان و اسرائیل بود، اطلاعات حوزه پزشکی را به دیگران می‌داد که او هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.»

بخش دوم دادگاه طبری، به زودی

وی درباره آخرین وضعیت پرونده و دادگاه طبری هم گفت: «امروز (سه شنبه) آخرین جلسه دادگاه این پرونده است و آخرین دفاع آقای طبری هفته گذشته اخذ شده و در اولین فرصت و تا یکی دو هفته آینده رأی صادر خواهد شد. بخش‌های دیگری از آن در دادسرا مفتوح است و به زودی بخش دوم به دادگاه جهت رسیدگی ارسال خواهد شد.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش هم که گفته شده‌است، رئیس سابق یکی از فدراسیون‌های ورزشی فساد مالی داشته‌است و استعفای وی به دلیل همین موضوع بوده‌است یا خیر، گفت: «اگر منظورتان همان فردی است که در ذهن من است، در این رابطه موضوع ابربدهکاری نداریم. پسر یکی از رؤسای فدراسیون‌ها مشکلاتی داشته که برایش پرونده‌ای تشکیل شده‌است و استعفا و عدم‌استعفا، تأثیری در رسیدگی‌های قضایی ندارد.»

از فرار اشرف تا هزینه سنگین ۶۳ روزه ویلموتس

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده فساد در پتروشیمی و چرایی فرار این فرد گفت: «این فرد ممنوع‌الخروج بوده، اما با اسناد جعلی و غیر گذرنامه خود از کشور خارج شده‌است؛ پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.»

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده سرمربی سابق تیم فوتبال کشور هم گفت: «این قرارداد از سوی سازمان بازرسی بررسی شد و مشخص شد که یک سری اشتباهاتی داشته‌است. برای حضور ۶۳ روزه این مربی هزینه سنگینی به کشور وارد شد و ایرادات و اشکالات کار بررسی شده‌است و تصمیم مقتضی به سرعت اتخاذ خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار