کد خبر: 1014748
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: قرارداد ساخت قطار ملی تیر ماه سال گذشته با شهرداری تهران بسته شد و برای این پروژه ۲۰ تا ۳۰شرکت دانش‌بنیان به کار گرفته شدند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سورنا ستاری در مراسم رونمایی از دستاورد‌های طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: هم اکنون ساخت یک واگن نهایی شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم. وی افزود: در این روند از ۲۶‌درصد به ۸۵‌درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم که گام بزرگی است.

ستاری گفت: تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی‌سازی قطعات مترو نشان می‌دهد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.

در همین رابطه پیروز حناچی هم گفت: امسال سال جهش تولید است و قرارداد شهرداری و معاونت علمی ریاست جمهوری که یک سال پیش برای طراحی و اجرای یک رام قطار منعقد شد به نیمه رسیده است. الان این پروژه به ۴۷‌درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بخش زیادی از قطعات در داخل تولید شده و بخش‌های تولید نشده نیز صرفه اقتصادی نداشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۵کلانشهر داریم که راه‌حل اصلی مشکلات آن‌ها توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: مترو یک تصمیم استراتژیک است که امیدواریم با حمایت شرکت‌های داخلی بتوانیم ظرفیت آن را افزایش دهیم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه متروی ملی نماد خودکفایی شهری است، گفت: برای تولید قطار‌های ملی ۴ الی ۵ هزارمیلیارد تومان بودجه لازم است که دولت باید کمک کند. محسن هاشمی گفت: متروی تهران متشکل از دو بخش ساختمانی و تجهیزات است که معمولاً ۵۰‌درصد هزینه‌ها صرف امورات ساخت‌و‌ساز می‌شود که ما در کشورمان سال‌هاست در این امر به خودکفایی رسیده‌ایم، اما ۵۰‌درصد بودجه مترو صرف تجهیزات ثابت و متحرک می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مهندسان ایرانی در بخش تجهیزات ثابت همچون تهویه و ... به خودکفایی رسیده‌اند، گفت: مشکل ما تجهیزات متحرک است و هنوز سرعت خودکفایی خوب نیست چراکه معمولاً تأمین مالی پروژه‌ها به سمت فاینانس سوق داده می‌شد و این مسئله سبب شد عمدتاً این تجهیزات از خارج کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان امسال یک رام قطار ملی وارد ناوگان حمل و نقل شود، اما این راه باید ادامه یابد، تصریح کرد: برای خرید هر قطار یک‌میلیون دلار پول لازم است که اگر این پول را ضرب در ارز نیمایی کنیم، می‌بینیم که برای تولید هر قطار ملی ۴ الی ۵ هزارمیلیارد تومان پول لازم است که باید به صورت تدریجی تزریق شود، به همین دلیل از دولت و شهرداری می‌خواهم از همین حالا قرارداد‌های ساخت قطار‌های ملی بیشتر را آماده کنند تا تأمین اعتبار شود و بتوانیم این قطار را به تولید انبوده برسانیم.

علی امام، مدیر عامل متروی تهران هم گفت: قرار بود قرارداد ساخت ۲ هزار واگن از طریق فاینانس پیگیری شود، اما به واسطه تحریم‌ها می‌توان این فرصت را به شرکت‌های داخلی داد و از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد. امیدواریم با حمایت‌های دولت از شرکت‌های داخلی، بتوانیم این ۲ هزار واگن را داخلی‌سازی کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار