کد خبر: 1014728
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فاقد کارایی لازم ارزیابی کرد و گفت: نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان هر چهار سال یک‌بار است که بهتر است نظارت‌ها در طول دوره نمایندگی ادامه داشته باشد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، دکتر عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به سؤالات متعدد خبرنگاران درباره مرحله دوم انتخابات مجلس، الکترونیکی شدن انتخابات، اصلاح قانون انتخابات، انتخابات ۱۴۰۰، طرح مالیات بر خانه‌های خالی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخ داد. وی اظهار داشت: شورای نگهبان هر چهار سال یک‌بار نظارت خود بر نمایندگان را اعمال می‌کند؛ بهتر است نظارت‌ها در طول چهار سال باشد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: پژوهشکده شورای نگهبان قبلاً مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته اگر بحث جدیدی درباره ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد.

مرحله دوم انتخابات مجلس با رعایت اصول بهداشتی

کدخدایی درباره مرحله دوم انتخابات گفت: با معاون وزیر کشور صحبتی در این باره داشتم ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده مرحله دوم را می‌توانید برگزار کنید ولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. وی افزود: مرحله دوم انتخابات در همان تاریخ قبلی برگزار می‌شود و در شیوه تبلیغات تدابیری اندیشیده می‌شود تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ایرنا گفت: با توجه به شرایط کرونا، روند الکترونیکی شدن انتخابات فعال‌تر شده است همکاری‌های خوبی میان ما و وزارت کشور در این باره انجام شده است. کدخدایی اضافه کرد: سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم برای ما مهم است، در هر مرحله‌ای که وزارت کشور درباره الکترونیکی شدن انتخابات به نتیجه برسد و مشکل امنیتی وجود نداشته باشد، آماده همکاری است. وی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را آماده کند تا اعلام نظر کنیم، اما علاوه بر قانون انتخابات مباحث دیگری مثل وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی ما مؤثر باشد، اما الزاماً بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود و ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم. وی گفت: البته این موضع شخصی من است نه شورای نگهبان. باید همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات اراده جدی داشته باشند تا بتوانیم برخی از مباحثی را که در هنگام انتخابات به وجود می‌آید، حل کنیم. کدخدایی افزود: پژوهشکده شورای نگهبان قبلاً مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته اگر بحث جدیدی درباره ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد. وی ادامه داد: قبلاً مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران جوان پژوهشکده شورای نگهبان آماده‌اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

مصوبات مجلس را با میزان شرع و قانون می‌سنجیم

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مصوبات مجلس در صورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدامریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تأیید خواهد کرد. وی درباره مصوبات مشابه FATF، گفت: در گذشته و آینده ما صرفاً براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد. وی در خصوص واگذاری نظارت بر نامزد‌های شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه آیت‌الله جنتی اشاره کرد نظارت بر نمایندگان بود، نسبت به بحث اول دوستان‌مان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مؤثر در بحث انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند.

کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند، چون در آنجا نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌ایم باید منتظر طرح مجلس باشیم. اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد. وی تأکید کرد: نظارت بر نمایندگان مجلس که ما مطرح کردیم، بحث شخصی شورای نگهبان نیست بلکه موضوعی است که قانون اساسی تأکید کرده است.

افراد رد صلاحیت شده دیگر ثبت نام نکنند

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. وی تصریح کرد: افراد از جهات قانونی می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند، اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

کدخدایی درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه‌گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده‌دار است. سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: متأسفانه از وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به مجلس رفته و هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

کاش قانون اجازه بدهد دلایل رد صلاحیت‌ها را علنی کنیم

کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: مجلس یازدهم همت کرده و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است و امیدواریم ادامه پیدا کند. طبیعتاً طرح‌ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آن‌ها را سریع‌تر بررسی و تأیید کند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تأیید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رأی‌گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند. موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و‌ای کاش قانون این اجازه را می‌داد که نسبت به افرادی که ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار