کد خبر: 1014558
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
رئیس‌جمهور: سلامتی مردم و سوگواری محرم را کنار هم قرار می‌دهیم
زمانی که می‌گوییم تجمع مضر است و خط قرمز ما این موضوع است، والله نگران هستیم که در آن دنیا به ما بگویند شما مسئول بودید و یک بچه هیئتی تب کرد و فوت کرد، یک پیرغلام امام حسین (ع) به عزاداری رفت و مبتلا شد و فوت کرد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: چگونگی برگزاری مراسم عزاداری سید‌الشهدا (ع) در شرایط حاکمیت ویروس تاجدار یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات این روز‌های کشور است. روز گذشته دستورالعمل ستاد کرونا برای محرم و صفر اعلام شد. بر اساس این دستور‌العمل ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از تجمع و استفاده از ماسک، مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها (نظیر یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و...) به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری و همچنین حضور در اماکن مقدس ممنوع است. در این دستور‌العمل بر برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی و با مدت‌زمان کوتاه‌تر تأکید شده است. در عین حال رئیس‌جمهور هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تأکید بر لزوم برپایی مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت اعتدال تأکید کرد: «اصل عزاداری را باید انجام دهیم، اما امسال با جمعیت‌های کمتر مراسم‌ها برگزار شود چراکه باید سلامت مردم و سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم. این کار شدنی است و دستورالعمل‌های لازم صادر شده است.»

روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا اگر چه نسبت به دو روز پیش افزایشی بود، اما همچنان آمار مرگ بیماران کرونایی زیر ۲۰۰ مورد گزارش شد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۶۳بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸هزار و ۴۲۷ نفر رسید. ۴ هزارو ۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ هم در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در همین زمان ۲ هزار و ۲۰بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۱نفر از آن‌ها در مراکز درمانی بستری شدند. طبق روز‌های قبل ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. با ادامه وضعیت قرمز در تهران، استاندار تهران از تمدید تمام محدودیت‌ها و دورکاری کارمندان تا پایان هفته جاری خبر داد. همچنین بنا شد دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی در استان تهران تا روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه تمدید شود.

تأکید رئیس‌جمهور بر برگزاری مراسم محرم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح یک‌شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم گفت: «باید بدانیم حداقل تا شش ماه دیگر با این شرایط مواجهیم و باید خود را آماده کنیم تا روزی که یک واکسنی به دست ما برسد و به اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد و ما بتوانیم آن را تولید کنیم، تا آن زمان که خیلی روشن نیست همه باید مراعات کنیم.»

به گفته وی از اوایل مرداد به تدریج وضعیت کرونا در کشور بهتر شده، اما افت و خیز آمار کرونا بستگی به رفتار مردم و مسئولان دارد ولی در عین حال باید تا یک سال دیگر برای زندگی با ویروس کرونا برنامه ریزی کنیم.

روحانی تأکید کرد: «مسئولی را که کارمند دورکار را مجبور به حضور در محل کار کند، مجازات می‌کنیم. چنین مسئولی مستحق مدتی انفصال است.»

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مصوبات جلسه دیروز ستاد ملی کرونا گفت: «مجدداً تأکید می‌کنم که باید اعتدال در دستور کار ما باشد، اگر بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد، نادرست است و مردم را دلگیر می‌کند و اضطراب و افسردگی برای مردم ایجاد می‌کند، باید این مراسم‌ها با جمعیت‌های کمتر برگزار شود، ما عدد را کم می‌کنیم، اما اصل عزاداری را باید انجام دهیم. امسال باید دقیقاً سلامت مردم و سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم، این کار شدنی است و دستورالعمل‌های لازم صادر شده است.»

افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت کرونا

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت کرونا گفت: «ویروس کرونا که در ماه‌های گذشته در دنیا گسترش پیدا کرده بود، ویروس کرونای نوع B بود. اکنون ویروس جهش‌یافته به عنوان ویروس کرونای نوع G شناخته می‌شود که می‌تواند تعداد بسیار بیشتری را مبتلا کند و اگر در یک جمع یک نفر ناقل باشد، می‌تواند تعداد زیادی را مبتلا کند.»

وی با تأکید بر اینکه از حدود دو ماه پیش هم، چون پروتکل‌های بهداشتی بعد از بازگشایی‌ها به صورت مناسب رعایت نشده است، با توجه به افزایش قدرت انتقال و سرایت ویروس کرونا، تعداد بسیار زیادتری از مردم در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و با ادامه همین روند تعداد بیشتری مبتلا می‌شوند، افزود: «خطر انتشار و گسترش کرونا در مراسم ماه محرم زیاد است و بهتر است تا جای ممکن در خانه بمانند و عزاداری کنند، باید برگزاری مراسم پرجمعیت در حسینیه‌ها و تکیه‌ها، دادن نذری و صف‌های مردم برای گرفتن نذری امسال تعطیل شود.»

به گفته این پزشک در مورد آینده کرونا و بیماری کووید۱۹ نیز هنوز هیچ امیدواری‌ای برای اثربخشی واکسن وجود ندارد.

کاهش مرگ و میر کرونا به صفر یا تک‌رقمی در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به کاهش اندک آمار مرگ و میر‌های کرونایی در کشور تصریح کرد: «این هشدار را به شکل جدی مطرح می‌کنم که کاهش آمار مرگ از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ و... چندان خوشحالی ندارد، زیرا هنوز هم رقم مرگ و میر بر اثر کرونا سه رقمی است.»

به گفته وی، کاهش اندک در آمار مرگ و میر بر اثر کرونا بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است، در حالی که از بیش از ۱۹۲ کشور دنیا در بیش از ۱۰۰کشور اکنون عدد مرگ و میر کرونا به صفر یا اعداد تک‌رقمی رسیده است. آمار مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در ایران باید مانند روز‌های اردیبهشت کاهش یابد و حتی تک‌رقمی شود، اما تا زمانی که ویروس وجود دارد، بی‌احتیاطی سبب شعله‌ور شدن بیماری خواهد شد.

حریرچی همچنین با اشاره به اهمیت ماه محرم و اشتیاق برای شرکت در مجالس عزاداری این ماه، افزود: «زمانی که می‌گوییم تجمع مضر است و خط قرمز ما این موضوع است، والله نگران هستیم که در آن دنیا به ما بگویند شما مسئول بودید و یک بچه هیئتی تب کرد و فوت کرد، یک پیرغلام امام حسین (ع) به عزاداری رفت و مبتلا شد و فوت کرد. دستورالعمل روز چهارشنبه توسط وزیر کشور ابلاغ شده است و مورد تأیید وزارت بهداشت، کشور و کمیته اجتماعی- امنیتی ستاد ملی مبارزه با کروناست.»

به گفته معاون کل وزارت بهداشت تا زمانی که آمار مرگ و میر سه رقمی است، کل ایران قرمز است و همه در هر نقطه‌ای باید نکات را رعایت کنند. تا زمانی که این ویروس حتی در یک نفر وجود داشته باشد، شرایط کشور ما و دنیا متفاوت و سخت است. نباید فکر کنیم راه مقابله با ویروس در بیمارستان است. راه مقابله با کرونا تغییر رفتار اجتماعی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
با سلام درود خدمت شما عزیزان لطفان به فرموده روسا گوش فرا دهیم مریضی به سراقمان نیاید انشالا .
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
0
بالاخره ستاد ملی مبارزه با کرونا چه ابلاغیه رسمی صادر نمود؟
چرا اصل ابلاغیه به ملت ابلاغ نمی شود تا وظیفه خود را بداند؟
ماه محرم ؛ ماه پیروزی خون بر شمشیر رسید .
چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامی عملی نمی نماید؟!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار