کد خبر: 1014250
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
مخالفت تلویحی دولت با طرح نمایندگان مجلس
در حالی که مجلس در حال بررسی توزیع کالابرگ در میان اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اعلام مخالفت دولت با توزیع کالابرگ گفت: شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت کالابرگ برویم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طی دو هفته گذشته، مجلس طرح توزیع کالابرگ برای کالا‌های اساسی مخصوص دهک‌های پایین جامعه را در دستور کار خود قرار داده است. در راستای این طرح کالابرگی برای کالا‌های اساسی طراحی می‌شود تا دولت درخصوص کالا‌های اساسی، حمایتی را از اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشته باشد. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که معاون اولی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه دولت با این طرح مخالف است، گفت: دولت تا این لحظه موافق کالابرگ نیست، چراکه در آن صورت دولت باید خود تأمین‌کننده و توزیع‌کننده کالا به اقصی نقاط کشور باشد. در دوران جنگ ستاد بسیج اقتصادی وجود داشت که شامل تشکیلات و کارگروه‌هایی برای تهیه و توزیع کالا بود، یعنی خود کالا را تأمین و در سیستم توزیع به سراسر کشور می‌رساند و بعد با کالابرگ تسویه می‌کرد.

وی افزود: چنین سیستمی در سال‌های گذشته کاملاً بهم خورده است و اکنون یک نظام تقریباً آزاد به لحاظ کالا در کشور شکل گرفته است. وقتی کسی از کالابرگ سخن می‌گوید، باید اول ساز و کار‌های دولتی آن را ایجاد کند که چنین ساز و کاری هزینه‌های سنگین، نیروی انسانی بسیار زیاد و شبکه توزیع مناسب نیاز دارد.

جهانگیری گفت: شرایط کنونی ما هنوز در حدی است که می‌توانیم کالا‌های مورد نیاز مردم را به وفور به دستشان برسانیم، شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت کالابرگ برویم و با محدودیت‌های این چنینی روبه‌رو شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: همین امروز که درحال گذران سخت‌ترین شرایط تحریم هستیم، حجم تجارت خارجی کشور سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است، باوجود چنین حجم تجاری در مقطع فعلی نیازی به ضرورت این اقدام احساس نمی‌کنیم.

وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت دنبال می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط شیوع کرونا، تحریم و مسائل اقتصادی پیش آمده، اظهار داشت: تلاش دولت این است که گره‌ها را از زندگی مردم باز کند و همچنین وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت دنبال می‌شود.

جهانگیری با اشاره به شرایط کشور گفت: به لحاظ اقتصادی به دلیل مسائل تحریم شرایط ویژه‌ای داریم؛ امروز مشکلات اقتصادی کشور جدی و موضوع معیشت مردم برای ما جدی است؛ به عنوان دولت اولویت اول ما رسیدگی به مسائل معیشتی مردم است. وی همچنین افزود: تلاش برای توسعه کشور نیز در دستور کار دولت قرار دارد، در زمینه معیشت نیز در سال جاری دولت تصمیمات خوبی گرفت و همچنان ارقامی که دولت به عنوان کمک معیشت، یارانه یا افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان پرداخت می‌کند در باره همه اقشار تغییر جدی داشته است تا بتوانیم فشار را کاهش بدهیم.

آقای جهانگیری گفت: به لحاظ اقتصادی تلاش بر این است که در شرایط تحریم گره‌ها از زندگی مردم باز شود و همچنین تلاش دستگاه‌ها این است مردم به کالا‌های مورد نیازشان دسترسی داشته باشند؛ البته ممکن است گاهی قیمت‌ها بالا باشد، اما بالاخره تلاش دولت این است که وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت مورد توجه باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حمایت از تولید از بحث‌های جدی و مورد توجه دولت است، اظهار داشت: ما شورا‌های متعددی داریم که کارشان رفع موانع تولید است؛ اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان مهم‌ترین سیاست در دستور کار دولت بوده که مهم‌ترین هدف آن رسیدگی به امر تولید و اشتغال کشور است. جهانگیری در ادامه با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید گفت: در جلسه روزگذشته سران سه قوه مقرر شد، یک کارگروه برای جهش تولید و کمک به حل مسائل پیش روی تولید تشکیل شود که این کارگروه احتمالاً تا هفته آینده تشکیل می‌شود، البته اگر نتوانیم کار را در کارگروه‌های موجود حل کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار