کد خبر: 1013642
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
حسن رشوند
یکی از محور‌های مهم سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز عید سعید قربان، تحریف واقعیت‌هایی بود که دشمن همواره با دو هدف تضعیف روحیه مردم و آدرس غلط دادن درباره راه‌حل تحریم‌ها داشته است. ایشان در رابطه با تضعیف روحیه مردم فرمودند: تضعیف روحیه مردم از ابتدای انقلاب وجود داشته که به مردم القا کند کار شما تمام است. قوت‌ها را کاملاً سانسور و ضعف‌ها را صدبرابر می‌کنند تا جوان‌ها را از تحرک و پیشتازی بیندازند. در بعضی افراد ضعیف در داخل هم اثر می‌کند و در برخی روزنامه‌ها هم منعکس می‌شود.

معظم‌له در خصوص آدرس غلط دادن دشمن با هدف تحریف واقعیت‌های جامعه ایران تأکید کردند که دشمن با این آدرس غلط دادن‌ها می‌خواهد بگوید که راه نجات، کوتاه آمدن است.

نقطه مقابل تضعیف روحیه مردم، تقویت روحیه انقلابی است که در سال‌های گذشته، رهبر معظم انقلاب مکرراً بر آن تأکید داشتند، چراکه وقتی مسئولی، مدیری و حتی فراتر از آنها، آحاد جامعه روحیه انقلابی را در خود تقویت کرده باشند، هم مغلوب خواسته دشمن و آدرس‌های غلطی که آن‌ها می‌دهند نمی‌شوند و هم در ارائه راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات کشور، سراغ برخی نسخه‌های بدلی همچون اینستکس اروپایی یا مذاکره با دشمنی که هدفی جز تحقیر و به ذلت کشاندن ملت ایران ندارد، نمی‌روند.

رهبری هوشمند انقلاب آن روز که داشتن روحیه انقلابیگری را مطرح کردند، به درستی می‌دانستند که دشمن تیغ برکشیده تا اراده مسئولان و ملت را در ادامه راه انقلاب، به‌ویژه با سپری شدن چهار دهه از عمر بابرکت آن را با اخبار جعلی و تبلیغات مسموم دستخوش تغییر و ملت را از کرده خویش در طول این ۴۱ سال پشیمان کند. از این‌رو بود که علاج مسئله را نه در مذاکره با امریکا و نه دلخوش کردن به اینستکس اروپایی، بلکه فقط و فقط برون‌رفت از مشکلات و رسیدن به آرمان‌ها را در داشتن روحیه انقلابی و تقویت این عنصر مهم در مردم معرفی کردند.

رهبر انقلاب در دیدار ۱۱ اردیبهشت سال گذشته با معلمان و فرهنگیان بر ضرورت تقویت روحیه انقلابی‌گری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تأکید کردند و در نقد عملکرد آنانی که در مسیر فراگیری روحیه انقلابی سنگ‌اندازی می‌کنند، فرمودند: «خداوند نخواهد گذشت از آن کسانی که با قلمشان، با بیانشان سعی می‌کنند روحیه انقلابی را در بین مردم ما و جوان‌های ما تضعیف کنند. خدا از این‌ها نمی‌گذرد. روحیه انقلابی جان این ملت و روح این ملت است. آن وقت، آن قلمی که این روحیه را در مردم تضعیف و تشکیک کند در انقلاب، این را خدا خواهد بخشید؟»

 این سطح از تأکید و با این ادبیات انتقادی و هشدارگونه، اذهان عمومی را با این سؤال مواجه می‌سازد که چه دستاورد‌هایی در گسترش روحیه انقلابی‌گری در جامعه نهفته است که تأکید بر آن به یکی از اولویت‌های مدنظر رهبر انقلاب بدل شده است؟ معظم‌له چه خطراتی را مشاهده می‌کرده و می‌کنند که بر این مسئله چنین تأکید ویژه‌ای دارند؟ انقلابی‌گری چه مشکلاتی از کشور را قرار بوده مرتفع کند که تاکنون به دلیل جاری و ساری نبودن آن در همه بخش‌های جامعه چنین اتفاق خوبی نیفتاده است؟

در این مطلب کوتاه، فهرست‌وار به برخی از مواردی که روحیه انقلابی داشتن می‌تواند آثار مثبت خود را بر یک جامعه و اهداف نظام اسلامی مستولی کند، اشاره می‌شود:

۱-تداوم انقلاب اسلامی با روحیه انقلابی ممکن خواهد بود

روحیه مجاهدت و انقلابی‌گری موتور محرکه و دال مرکزی گفتمان تحول است. به فرموده حکیم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با معلمان «روحیه انقلابی، یعنی ترس نداشته باشید، ملاحظه‌کاری نداشته باشید. محافظه‌کاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید عمل کنید، اقدام کنید؛ پیش بروید، به توقف راضی نشوید و کار‌ها را تزیینی انجام ندهید. گاهی انسان یک کاری انجام می‌دهد، حالت تزیینی و تشریفاتی دارد؛ این‌ها سم است؛ نخیر، کار را جدی انجام بدهید. این‌ها تحول را عملی می‌کند، ممکن می‌کند و تحقق پیدا می‌کند.»

۲- پیشرفت کشور فقط با روحیه انقلابی ممکن است

پیشرفت و توسعه کشور و حرکت در مسیر رفع مشکلات جامعه را می‌توان مهم‌ترین اولویت کشور دانست و همه فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف، باید گرهی از مشکلات مردم بگشاید و یک گام، کشور را به اهداف طرح‌ریزی شده نزدیک‌تر کند، وگرنه اقدامی خلاف میثاق ملی و مصالح کشور خواهد بود.

حقیقت آن است که اقدامات بزرگ در کشور محصول اراده‌های قوی بوده است که در مسیر دین و انقلاب دچار انحراف و تزلزل نشده‌اند. آثار نقش‌آفرینی این بزرگان را می‌توان در تاریخ این سرزمین و در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشاهده کرد؛ لذا برای رفع مشکلات کشور باید امور را به دست افرادی سپرد که از روحیه انقلابی برخوردارند و با همه وجود آرمان‌های انقلاب و ملت را باور دارند. از اولویت‌بخشی به افراد متزلزل در راه دین و انقلاب باید پرهیز کرد و در یک کلمه، روحیه انقلابی‌گری را باید رمز و موتور تحول و دال مرکزی گفتمان پیشرفت کشور دانست.

۳- روحیه انقلابی، حافظ کشور در برابر دشمن است

جمهوری اسلامی ایران در طول حیات پربرکت خود در هر مقطعی در معرض تهدیدات بیگانگان و دشمنان اسلام و انقلاب قرار داشته است. تهدیدات از هر سه نوع سخت، نیمه‌سخت و نرم برای ملت ما داستان جدیدی نیست، چراکه انقلاب اسلامی از همان ابتدای شکل‌گیری در تضاد با منافع استکبار بوده است؛ لذا تلاش‌ها برای براندازی این نظام از همان روز‌های آغازین نهضت ملت ایران آغاز شد و تاکنون نیز ادامه داشته است. در این میان، روحیه انقلابی‌گری یکی از ارکان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات دشمن است که دال مرکزی قدرت نرم جمهوری اسلامی را به مثابه پشتوانه قدرت سخت و نیمه‌سخت نظام اسلامی تشکیل می‌دهد؛ لذا حفظ امنیت کشور نیز در گرو تقویت این روحیه است. معظم‌له در تکریم روحیه انقلابی می‌فرمایند: «جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیه انقلابی‌گری تشویق کرد. این روحیه است که کشور را حفظ می‌کند، از کشور دفاع می‌کند. این روحیه است که در هنگام خطر به داد کشور می‌رسد. (۱۸ /۶ /۹۴)

۴- تقویت ساخت درونی نظام در گرو روحیه انقلابی‌گری است

یکی از ضرورت‌های پیش‌روی انقلاب اسلامی در رویارویی با دشمنان و تهدیدات بیرونی، استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بدون تقویت ساخت درونی، استقلال کشور همواره در معرض تهدید خواهد بود و مبارزه با دشمن و استکبارستیزی با تردید‌هایی مواجه خواهد شد؛ لذا در پیشرفت به سمت هدف‌های آرمانی باید ساخت درونی قدرت را استحکام بخشید. در نگاه رهبر حکیم انقلاب «یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت درونی، حفظ روحیه انقلابی‌گری در مردم است، به خصوص در جوان‌ها. سعی دشمنان این است که جوان ما را لاابالی بار بیاورند، نسبت به انقلاب بی‌تفاوت بار آورند، روحیه حماسه و انقلابی‌گری را در او بکشند و از بین ببرند؛ جلوی این باید ایستاد.» (۱۷ /۶ /۹۴)

بنابراین اگر می‌خواهیم در مقابل تحریف واقعیت‌ها از جامعه ایران توسط دشمنان خارجی و داخلی بایستیم؛ اولاً باید با تقویت روحیه انقلابی‌گری در خودمان مانع تضعیف روحیه‌ای که دشمن تمام عده و عدّه خود را به کار بسته تا نگاه مردم را نسبت به انقلاب و نظام اسلامی تغییر دهد، شویم. ثانیاً باید با نگاه تیزبینانه به آدرس‌های غلطی که دشمنان ملت ایران از شرایط کشور می‌دهند، توجه داشته باشیم. در این صورت است که می‌توان نسخه‌های بدلی همچون مذاکره با امریکا را از نسخه‌های واقعی و عملی برای برون‌رفت از مشکلات تشخیص داد و به آن‌ها عمل کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار