کد خبر: 1013434
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
قیمت میوه علی رغم قول مسؤولان همچنان از دوران اوج خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين:  قیمت میوه در بازار چند وقتی است سر به فلک کشیده، در حالی که ایران سالانه ۱۸.۵ میلیون تن محصولات باغی تولید می‌کند و تنوع فراوانی هم دارد، اما قیمت‌ها آنقدر گران است که از سبد خانوار‌ها پر کشیده و قشر متوسط توان خرید آن را ندارد.

میوه به عنوان یک محصول اصلی و مهم در افزایش ایمنی افراد بوده به ویژه در دوران کرونایی همواره مورد تأکید مسؤولان بهداشتی است. از سوی دیگر آنطور که کارشناسان بهداشتی می‌گویند کمبود این محصولات در سبد خانوار باعث بیماری و مشکلاتی می‌شود که فرد مجبور خواهد بود چند برابر آن به دوا و دکتر بدهد.

چند هفته پیش مسؤولان بازار در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد افزایش قیمت میوه همواره می‌گفتند صبر کنید، قیمت‌ها پایین می‌آید و بازار میوه ارزان خواهد شد، به طوری که کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد؛ تب افزایش قیمت‌ها فروکش می‌کند و به زودی قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

از نظر این مسؤول با سپری شدن دوره میوه‌های نوبرانه و رسیدن به فصل تابستان و عرضه بیشتر میوه‌ها، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، اما در حقیقت اینطور نشد.

بررسی کارشناسی دلیل افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که ریشه آن را در جا‌های دیگری باید جستجو کرد. قیمت تمام‌شده بالا، وجود دلالی و واسطه‌گری بیش از اندازه در این حوزه، عدم نظارت بر بازار از سوی مسؤولان از دلایل عمده بالا رفتن قیمت‌ها است، بنابراین، چون این عوامل اصلاح نشده، قیمت‌ها هم فروکش نمی‌کند.

قیمت از سر مزرعه تا میدان مرکزی میوه و تره‌بار چندین برابر می‌شود و از میدان مرکزی تا رسیدن به مغازه‌ها قیمت‌ها باز دو برابر افزایش می‌یابد.

میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در جنوبی‌ترین منطقه تهران کنار اتوبان آزادگان قرار دارد و روزانه صد‌ها یا شاید هزاران تن میوه از اقصا نقاط کشور به این مکان می‌آید و مغازه‌های شهر تهران و حتی دیگر استان‌ها از آن تزریق می‌شود.

بر اساس مصوبه قیمت از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا مغازه‌ها باید بر اساس فاکتور نهایتا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد در حالی که مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است این افزایش‌ها برخی مواقع تا صد درصد است.

جدیدترین قیمت میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در زیر آورده می‌شود، اما مخاطبان توجه کنند که قیمت مغازه‌های سطح شهر بسیار بیشتر از این‌ها است.
 
قیمت میوه علی‌رغم قول مسؤولان پایین نیامد+ جدول
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار