کد خبر: 1013348
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
در جلسه CAS از حق ورزش ایران دفاع می‌شود
تلاش‌ها برای رفع تعلیق جودو همچنان ادامه دارد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در حالی که یک ماه دیگر به زمان برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده تعلیق جودو در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش باقی مانده، مسئولان فدراسیون و وزارت امیدوارند مشکل پیش آمده هرچه زودتر حل شود و جودوکاران ایرانی به عرصه رقابت‌های بین‌المللی بازگردند.

جلسه سرنوشت‌ساز

قصه محرومیت جودو ایران زمانی آغاز شد که فدراسیون جهانی این رشته پاییز سال گذشته پس از پایان مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مدعی شد که کشورمان از منشور المپیک تخطی کرده است. به همین خاطر رأی به تعلیق فعالیت‌های جودو ایران داد. IJF در بیانیه خود از کشورمان برای پایبند بودن به اساسنامه فدراسیون جهانی تضمین خواسته که در غیر این صورت جودوکاران ما حق حضور در رقابت‌های‌بین المللی جودو را نخواهند داشت. فدراسیون جودو و مقامات ورزش کشورمان پس از این تصمیم شائبه‌برانگیز فدراسیون جهانی، به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کردند تا از این طریق حق جودو ایران را بگیرند. با اینکه قرار بود جلسه بررسی پرونده تعلیق این رشته فروردین‌ماه برگزار شود، اما با شیوع کرونا زمان‌بندی CAS نیز تغییر کرد و حالا قرار است ۲۶ شهریور این جلسه سرنوشت‌ساز در سوئیس برگزار شود.

مظلومیت جودو

رئیس فدراسیون جودو تصمیمات فدراسیون جهانی را ناعادلانه خوانده است. آرش میراسماعیلی در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه لیگ‌های جودو به این مسئله اشاره کرد: «با وجود تعلیق ناعادلانه از سوی فدراسیون بین‌المللی، لیگ‌های جودو را آغاز کردیم که متأسفانه ویروس کرونا اجازه نداد به سرانجام برسد. از برخی تیم‌ها عذرخواهی می‌کنم، چراکه شاید با اتمام کامل مسابقات به جایگاه بهتری می‌رسیدند. مظلومیت و تنهایی جودو ایران را همه می‌بینند. با این حال ناامید نیستیم و تمام توانمان را علیه این اقدام به کار می‌گیریم. کار سختی روز ۲۶ شهریورماه در دادگاه بین‌المللی ورزش داریم، اما با دلگرمی خانواده جودو و با تمام قدرت تلاشمان را به کار خواهیم بست. از وزیر ورزش و معاونانش هم به خاطر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های‌شان تشکر می‌کنم.»

امیدوار به آینده

عبدالحمید احمدی ابراز امیدواری کرد مشکل تعلیق جودو به زودی حل شود. معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با تأکید بر این موضوع گفت: «با تلاش‌های همکارانمان در فدراسیون جودو، مشکل تعلیق این فدراسیون رفع خواهد شد. جودو با یک تصمیم ناجوانمردانه تعلیق شد. حق جودو ایران محرومیت از حضور در مجامع و مسابقات بین‌المللی نبود. با حمایت‌هایی که وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و سایر بخش‌های ذی‌ربط انجام داده‌اند و تلاش‌های خود فدراسیون مطمئن هستم این تعلیق برداشته خواهد شد.»

تأثیرات رایزنی‌ها

بحث انصراف نصرالله سجادی از حضور در جلسه CAS در شرایطی مطرح شد که نتیجه این جلسه برای کل ورزش کشور حائز اهمیت است. تیم شش نفره‌ای از ایران متشکل از محمدرضا داورزنی، نصرالله سجادی، آرش میراسماعیلی، مجید زارعیان، ساعد (وکیل) و دستیار او برای حضور در جلسه فوق معرفی شده بودند. با وجود این سجادی از همراهی هیئت اعزامی به سوئیس انصراف داد و انتشار این خبر شائبه‌هایی را ایجاد کرد. سجادی که مسئولیت‌های اجرایی زیادی در بحث اعزام کاروان‌های ورزشی ایران به بازی‌های آسیایی و المپیک داشته، قرار بود به عنوان یکی از شهود در سوئیس از حق و حقوق ایران دفاع کند. با این حال رئیس کاروان ورزش ایران در المپیک توکیو از مسئولیتی که به او سپرده شده سرباز زده و هنوز هم معلوم نیست کسی جایگزین او می‌شود یا نه.

اگرچه سجادی انصرافش را اعلام کرده، اما احمدی معاون وزیر ورزش گفته است در صورت نیاز سجادی نیز در دادگاه حکمیت ورزش حاضر خواهد شد: «حسب هماهنگی‌های انجام شده قرار است اگر نیاز به حضور در دادگاه داشته باشیم، حتماً ایشان حضور یابند، اما پیش از برگزاری جلسه دادگاه، جلساتی انجام خواهد شد که می‌تواند در این مورد تأثیرگذار باشد؛ لذا باید منتظر باشیم و ببینیم رایزنی فدراسیون جودو با فدراسیون جهانی به کجا می‌رسد و شرایط تشکیل دادگاه چگونه خواهد بود..»

پیگیری برنامه‌ها

به‌رغم تحمیل تعلیق ناجوانمردانه فدراسیون جودو برنامه‌هایش را پیگیری می‌کند. سعید قمی، رئیس سازمان لیگ این رشته در گفتگو با فارس در خصوص آینده لیگ‌های جودو اظهار داشت: «بدون توجه به تعلیقی که جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی متحمل شده است، برنامه‌هایمان در خصوص برگزاری لیگ را دنبال می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار