کد خبر: 1013141
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵
از چراغ خاموش جیره‌بندی برق تا تکذیب وزیر نیرو
خبر‌های رسیده از پایتخت و حومه آن حاکی از آن است که وزارت نیرو چراغ خاموش جیره‌بندی برق را با اعمال خاموشی‌ها در ساعاتی از روز (دو تا سه ساعت) در اسلامشهر، شهرری، شهریار، صفادشت و حتی برخی مناطق استان تهران آغاز کرده و این وضعیت در سایر شهر‌های و استان‌ها وجود دارد. این در حالی است که وزیر نیرو جیره‌بندی برق و خاموشی‌های دو تا سه ساعته را همچنان تکذیب می‌کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هر ساله، پیش از فرارسیدن فصل گرما و تابستان مسئولان وزارت نیرو از برنامه‌ریزی برای تأمین برق تابستان و عدم‌خاموشی‌ها سخن می‌گویند، اما با ورود به فصل گرما، هشدار‌های وزارت نیرو آغاز می‌شود. مردم در سه ماهه تابستان بیش از هر زمان دیگری به برق و وسایل سرمایشی نیاز دارند که متأسفانه وزارت نیرو در هیچ سالی نتوانسته برق مورد نیاز را در این سه ماه تأمین کند. این وزارتخانه هر سال بهانه‌ای برای توجیه عملکرد ضعیف خود دارد. یک سال مصرف بالای صنایع، سال بعد تولید ارز رمز‌ها دلیل کمبود برق در شبکه توزیع اعلام می‌شود. موضوع فرسودگی شبکه نیز بهانه همیشگی است که هرگز برطرف نمی‌شود. امسال نیز وزارت نیرو در فصل بهار از عدم قطعی برق در تابستان خبر داد، اما با گرم شدن هوا در کشور خاموشی‌ها در تمام شهر‌ها و استان‌ها به صورت چراغ خاموش آغاز شده است. وزیر نیرو سخنگوی این وزارتخانه خاموشی‌های سه ساعته را تکذیب می‌کند و تأکید دارد، هر منطقه‌ای که بار مصرف افزایش یابد به صورت خودکار شبکه قطع می‌شود. اکنون این سؤال مطرح است که آیا با قطع سه ساعته برق بار مصرف در آن منطقه که دچار خاموشی شده برطرف می‌شود؟ چرا این وزارتخانه با اعلام جدول خاموشی‌ها خیال مردم و خودش را راحت نمی‌کند؟

۵/ ۴ میلیون مشترک برق در تهران و تأثیر این تعداد در مصرف برق سراسری، غیرقابل‌انکار است که در صورت تداوم افزایش دمای هوا و با کوچک‌ترین تغییر در الگوی رفتار مصرف مشترکان، شبکه برق پایتخت با وضعیتی نامساعد یعنی خاموشی مواجه می‌شود.

به گفته برخی از عوامل در صنعت برق در صورتی که مشترکان اصول مدیریت مصرف برق را رعایت نکنند، کنترل شرایط برای کشور به خصوص شهر تهران دشوار‌تر خواهد بود. آمار مصرف انرژی برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که هیچ سالی فکری برای تأمین برق در این دو ماه پر مصرف نشده است. صرفاً از مردم می‌خواهند که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

خاموشی‌هایی که بی‌سر و صدا غوغا می‌کند!

نکته بسیار مهم این روزها، کروناست. معضلی که با گرما و افزایش رطوبت هم سر و کار داشته و خاموشی‌های بی‌برنامه‌ریزی منجر به افزایش دمای محیط و تنفس عموم و در نهایت زمینه‌ساز رشد ویروس‌ها خواهد شد. سر‌و‌صدای بسیاری از مناطق پایتخت مبنی بر آغاز بی‌سر‌و‌صدای جیره‌بندی برق به گوش می‌رسد، خاموشی‌هایی که بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشد.

براساس این گزارش یکی از ساکنان محله تهرانپارس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما در طول روز به‌خصوص در شب‌ها حدود دو ساعت بدون برق سپری می‌کنیم، به طوری که دیروز صبح هم حدود یک‌ساعت قطعی برق داشته‌ایم. وی افزود: خواهش می‌کنم به این اوضاع برق رسیدگی کنید و صدای مردم را به گوش اداره برق یا هرجایی که بهش مربوط می‌شود، برسونید... لااقل طبق جدول زمان‌بندی این کار انجام شود که قبل از آن مردم وسایل خود را قطع و خاموش کنند. تو این دوره زمانه کسی پول ندارد وسیله جدید بخرد. این خاموشی‌های بی‌قید و شرط به همین منطقه در تهران ختم نمی‌شود بلکه نقاطی دیگر در تهران هم حتی در منطقه شهرری و غرب تهران ساعت‌ها در خاموشی به سر می‌برند. به طوری که به گفته آن‌ها روزانه حتی تا سه ساعت هم برق ندارند. خانم خانه‌داری در پیامی نوشته است: اداره برق شهرری هر روز بدون اطلاع‌رسانی برق مناطق رو قطع می‌کند و این کار باعث شده کلی از وسایل ما بسوزد.

داستان تکراری جیره بندی این بار با چاشنی تکذیب!

نکته قابل تأمل اینجاست که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور هفته‌های قبل، با اشاره به خبری مبنی بر جیره بندی برق در کشور گفت: جیره‌بندی برق به هیچ وجه صحت نداشته و اجرای آن در تابستان ۹۹ را تکذیب می‌کنم. سخنگوی صنعت برق کشور با ارائه راهکار‌هایی در خصوص کاهش مصرف مانند تنظیم کولرگازی روی دمای ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولر‌های آبی و عدم استفاده از وسیله‌های پر مصرف برقی در ساعات پیک بیان کرد: در صورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف مشکلی برای تأمین نیاز برق نخواهیم داشت.

تشکیک وزیر نیرو در خاموشی پایتخت!

رضا اردکانیان وزیر نیرو هم خبر خاموشی برق در کشور به خصوص تهران را تکذیب کرد و گفت: به همان میزان که احتمال عدم رعایت مصرف صحیح وجود داشته باشد، به همان میزان احتمال وقوع خاموشی نیز وجود دارد بنابر این امیدواری ما این است که مردم و صنایع بزرگ همکاری لازم را داشته‌باشند تا بتوانیم این تابستان گرم را بدون خاموشی پشت‌سر بگذاریم. اگر مصرف به بهینه و به صورت زمان بندی شده باشد قطعاً گرفتار خاموشی نخواهیم شد.

همچنین کامبیز ناظریان قائم مقام شرکت توزیع برق تهران در خصوص قطع شدن برق در برخی از نقاط تهران گفت: در حال حاضر در کشور چیزی بالغ بر ۱۵هزار کیلومتر شبکه برق داریم که ممکن است با گرم شدن هوا این کابل‌ها ذوب یا با مصرف بیش از حد فیدر برق از شبکه خارج شود. با توجه به اینکه استفاده از برق در هوای گرم بیشتر می‌شود فشار مضاعفی بر تجهیزات وارد می‌شود و ممکن است از دسترس خارج شوند. برنامه‌ریزی برای خاموشی از جهت تولید نداریم، اما مصرف بیش از حد برق باعث اُفت ولتاژ می‌شود و ناچار برای اعمال مدیریت بار و خاموشی می‌شویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار