کد خبر: 1012552
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور این‌بار خارج از تهران و در مشهد ادامه یافت. متهمی که بیش از یک دهه در پوشش فعالیت‌های فرهنگی و به دنبال سوء‌استفاده از تب مدرک‌گرایی، جعل مدارک دانشگاه‌های داخلی و خارجی را انجام می‌داد به دام قانون افتاد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مدت‌ها قبل مؤسسه متهم را لغو مجوز کرده‌بود، اما متهم به شیوه‌های مختلف تخلفاتش از جمله پولشویی و فرار مالیاتی را ادامه می‌داد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب به ریاست قاضی سید هادی منصوری روز گذشته و در شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد برگزار شد. در این دادگاه علاوه بر متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات، جمعی از شکات و وکلای آنها، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی حضور داشتند.

پرونده ۶ هزار سندی

در ابتدای جلسه قاضی با اشاره به نحوه تشکیل پرونده و قرائت اسامی متهمان گفت: پرونده دارای ۱۵ متهم و بیش از ۴۰ جلد و بیش از ۶ هزار برگ و اسناد است. پس از آن رئیس دادگاه از نماینده داستان خواست تا به قرائت کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نسبت به متهمان بپردازد. نماینده دادستان مرکز خراسان رضوی با قرار گرفتن در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهمین گفت: متهم ردیف اول امیررضا ثابت، باتشکیل یک شبکه بزرگ اقدام به انجام اقدامات غیرقانونی از جمله جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی می‌کرده‌است. طبق اعلام نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرارمالیاتی از جمله اتهامات متهم است.

۴ نوع جعل

محمدصادق غرابادیان افزود: متهم ردیف اول در اوایل سال ۱۳۸۰ شمسی در مؤسسه‌ای تحت عنوان پیک آفتاب فعالیت خود را در زمینه تبلیغات آغاز کرده و در سال ۱۳۸۸ اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای تحت عنوان فرهنگ و هنر آفتاب در حوزه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌کند. وی تصریح کرد: امیررضا ثابت در راستای فعالیت‌های خود با اقدامات پوششی از طریق مؤسسات دیگری مانند مؤسسه غیرتجاری فرهنگ و هنر آبنوس، شرکت آفتاب فرهنگ و هنر سامان، مؤسسه سلام همشهری و... عمل می‌کرده‌است. نماینده دادستان شیوه ارتکاب بزه جعل در شبکه کلاهبرداری توسط متهم ردیف اول را تشریح کرد و گفت: امیر رضا ثابت از چهار طریق جعل مدارک مؤسسات علمی آموزشی داخلی، ارائه مدرک از سوی مؤسسات جعلی و کاغذی، ارائه مدرک از سوی مؤسسات و دانشگاه‌های جعلی خارجی و جعل مدارک صلاحیت شغلی، فعالیت می‌کرده‌است. انعقاد قرارداد با مؤسسات و مراکز آموزش عالی و دستیابی به آخرین نمونه گواهینامه‌ها، مهر‌ها و نمونه امضا‌ها از جمله شیوه‌های به کارگرفته شده توسط متهم است. متهمین با اقدامات شبکه‌ای ضمن کلاهبرداری، به ساحت علمی کشور صدمه زده و موجب اخلال در نظام اقتصادی شده‌اند.

روگردانی آفتاب از مالیات

پس از این قاضی از نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری خواست تا به عنوان شاکی در جایگاه قرار گیرد و به بیان شکایت مطروحه بپردازد. با اعلام شکایت نماینده وزارت آموزش عالی، در ادامه دادگاه کارشناس مسئول هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی و نماینده اداره کل بازرسی خراسان رضوی هم در جایگاه قرار گرفتند و به تشریح اقدامات خلاف قانون متهم ردیف اول پرداختند. در این هنگام با درخواست نماینده دادستان و موافقت رئیس جلسه، کلیپی از نحوه فعالیت هلدینگ آفتاب و اقدامات متهم ردیف اول درصحن علنی دادگاه به نمایش درآمد که طی آن به صدمات مختلف وارد شده مادی و معنوی به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده‌بود. پس از ارائه گزارش توسط کارشناس رسمی دادگستری در خصوص تخلفات صورت پذیرفته در این پرونده، نماینده سازمان امور مالیاتی نیز به دستور ریاست دادگاه در جایگاه قرار گرفت و صدمات مالی ناشی از اقدامات متهمان این پرونده را تشریح کرد و گفت: فرار مالیاتی صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصادکشور وارد می‌کند و در این پرونده متأسفانه شاهد چنین بلیه‌ای هستیم.

اقدامات متهم حدود ۹۰ میلیارد تومان صدمه به بیت‌المال وارد کرده‌است. این جمله بخش‌هایی از گفته‌های نماینده سازمان امور مالیاتی بود که در صحن علنی دادگاه مطرح شد.

از پولشویی تا هک ۹۹ سایت

نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز که به دستور رئیس دادگاه در جایگاه نمایندگان ادارات و سازمان‌ها قرار گرفته بود، خاطر نشان کرد: گزارش تخلفات متعدد این مؤسسه پس از طرح و رسیدگی در نهاد ذیصلاح منجر به لغو مجوز مؤسسه می‌شود، اما پس از لغو مجوز مؤسسه متأسفانه متهم ردیف اول به تخلفات خود به شیوه‌های مختلف ادامه داده‌است. براساس کیفرخواست صادر شده از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، اخلال در نظام اقتصادی از طریق فرار مالیاتی، پولشویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهر تأییده مدارک وزارت مزبور، نشر اکاذیب رایانه‌ای، جعل مهر و علامت شرکت شاکی خصوصی و مشارکت در جعل رایانه‌ای ۹۹ سایت، از اتهامات مطرح‌شده در این پرونده است.

در نهایت با اعلام قاضی، اولین جلسه رسیدگی تمام و ادامه دادگاه به روز دوشنبه (امروز) موکول شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار