کد خبر: 1012551
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
طی ۲۴ ساعت منتهی به یک‌شنبه ۵ مرداد ماه، ۲ هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. در طول همین زمان، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: گزارش روزانه سخنگوی وزارت بهداشت از وضعیت شیوع کرونا در کشور از مرگ ۲۱۶ بیمار کرونایی دیگر حکایت داشت. حالا چند وقتی می‌شود که به طور متوسط هر ۳۷ ثانیه یک نفر به جمع بیماران کرونایی افزوده می‌شود و هر ۷ دقیقه یک هم وطن را به واسطه بیماری کرونا از دست می‌دهیم. وضعیت به گونه‌ای است که معاون کل وزارت بهداشت وقتی می‌خواهد شرایط کشور را در مواجهه با ویروس تاجدار توصیف کند، از این جمله استفاده می‌کند «اوضاع اصلاً خوب نیست». به گفته وی تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست. در برخی از شهر‌ها و استان‌ها وضعیت حادتر است. در مشهد آمار ابتلا به کرونا رشد ۳۰۰ درصدی داشته‌است. در پایتخت هم که به عنوان پاشنه‌آشیل درمان کرونا شناخته می‌شد، حالا روزی ۶۰۰ بیمار بستری می‌شوند و یک سوم تخت‌های بیمارستانی این کلانشهر از بیماران کرونایی پر شده‌است. اکنون تهران به منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل‌شده و ویروس به ویژه در شهرستان‌های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم استان‌های نزدیک مانند استان‌های شمالی در حال چرخش است به گونه‌ای که هر کسی که از تهران به شهر‌های اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.

طی ۲۴ ساعت منتهی به یک‌شنبه ۵ مرداد ماه، ۲ هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. در طول همین زمان، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۵۳ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همانند روز‌های گذشته ۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. در استان تهران، ۹ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد بستری روزانه در استان تهران در یک ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته‌است. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار بستری در شهرستان‌هایی مثل تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار شیب تندی دارد. نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در استان تهران تحت اشغال بیماران کرونایی است. پنج ماه تلاش پر تنش، بسیاری از اعضای کادر درمان را هم با کرونا درگیر کرده‌است. آن‌هایی هم که جان سالم به در برده‌اند، خسته و فرسوده شده‌اند.

حریرچی: اوضاع اصلاً خوب نیست

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، با بیان اینکه اوضاع اصلاً خوب نیست از افزایش ۳۰۰ درصدی ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی خبر می‌دهد.

به گفته وی در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجدداً روندی افزایشی دارد. به طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود پنج نفر است و روزانه تقریباً ۴هزار نفر فرد مشکوک یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم. حریرچی تصریح می‌کند: «تا زمانی‌که ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد، زیرا ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانی‌که بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.»

معاون کل با بیان اینکه استفاده از ماسک در میان مردم بهبود‌یافته می‌افزاید: «طبق ارزیابی‌هایی که از ۲۲ تا ۳۱ اردیبهشت ماه انجام شده‌است، در شاغلین ادارات و بانک‌ها ۸۵ درصد، مردم در وسایل نقلیه عمومی ۷۴ درصد و مردم در مراجعه به واحد‌های صنفی ۶۷ درصد ماسک می‌زنند. البته میزان استفاده از ماسک در کشور از ۲۲ درصد به ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش یافته‌است، اما کافی نیست. طبق پروتکل‌ها ۹۵ درصد مردم هنگام خروج از خانه باید ماسک استفاده کنند و نیازی هم نیست که ماسک سه لایه و N۹۵ و... استفاده کنند، بلکه می‌توانند از ماسک خانگی استفاده کنند.» حریرچی با تأکید چند باره بر اینکه حداقل تا یک سال خبری از واکسن نخواهد بود، درباره برگزاری مراسم محرم از کسانی که تریبون دارند خواست تا حرفی نزنند که بعداً خجل شوند! وی تأکید می‌کند: «دین متولی دارد و مقاماتی مانند رهبر و مراجع تقلید سلامت مسلمانان را اولویت قرار می‌دهند و سلامت را با محرم خواهیم داشت. اجازه دهید که سیاستگذاران تصمیم بگیرند.»

روزی ۶۰۰ بستری در تهران

تهران به واسطه جمعیت ۱۲ میلیونی و شناورش به عنوان یکی از حساس‌ترین مناطق در حوزه شیوع کرونا به شمار می‌رود به گونه‌ای که از ابتدا پاشنه‌آشیل درمان این بیماری شناخته می‌شد. بر همین اساس هم ورود این کلانشهر به وضعیت قرمز اوضاع را در تمام کشور بغرنج می‌کند. حریرچی درباره وضعیت تهران، با اشاره به اینکه بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، می‌افزاید: «اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴هزارو۵۰۰ بستری روی تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانی‌که این روند‌ها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود.» به گفته وی کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج الی هفت روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می‌دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد. معاون کل وزارت بهداشت تصریح می‌کند: «اکنون تهران منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده و چرخش زیاد است؛ به ویژه در شهرستان‌های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال. هر کسی که از تهران به شهر‌های اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.»

نیمی از تخت‌های آی سی یو در اشغال کرونایی‌ها

نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران هم با بیان اینکه تقریباً ۳۰ تا ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران به کرونا اختصاص پیدا کرده‌است، می‌گوید: «تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و نیمه دولتی در شرایط کنونی درگیر کرونا هستند، حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی مانند بیمارستان ایثار فقط بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند.»

وی با تأکید بر اینکه در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است، می‌افزاید: «در تهران نیمی از تخت‌های آی سی یو بزرگسالان به بیماران کرونایی اختصاص یافته‌است، دو سوم بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و یک سوم در بخش‌های ویژه بستری هستند.»

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، روند بستری در دو هفته اخیر افزایشی بوده‌است و عمده بیماران نسبت به پیک اول کرونا بدحال‌تر هستند و یکی از چالش‌های بیمارستان‌ها تأمین اکسیژن است و هماهنگی‌های لازم برای تأمین اکسیژن صورت گرفته‌است.

توکلی با بیان اینکه در پیک اول کرونا شاهد موارد بستری در سنین بالاتر بودیم، تصریح می‌کند: «به دلیل اینکه آلودگی نسبت به پیک اول به ویژه در تهران به شدت بیشتر از پیک اول کروناست، شاهد بستری بیماران کرونایی در سنین جوانی هم هستیم. موارد بستری در کودکان هم به دلیل افزایش آلودگی در جامعه افزایش پیدا کرده‌است و مردم باید بدانند کودکان هم مانند بزرگسالان در معرض خط ابتلا قرار دارند.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه هزار تن از پرسنل علوم پزشکی ایرانی یعنی حدود ۱۰ درصد از آن‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند، تأکید می‌کند: «اگر روند بستری‌ها افزایش پیدا کند، در آینده دچار چالش خواهیم شد و برای تأمین تخت بیمارستانی باید بیمارستان‌هایی که در مرحله بهره‌برداری هستند به مدار اضافه کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار