کد خبر: 1012389
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
سرپرست دفتر تألیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) گفت: امسال برای اولین بار طرح بوم با آزاد‌سازی ۵۰ تا ۶۰ ساعته برنامه درسی با هدف آموزش‌های مهارتی در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: افشار بهمنی گفت: ما باید مفهوم مهارت را تبیین کنیم که تقسیم‌بندی شایستگی‌های پایه و نرم و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تخصصی سخت را که به نوعی مهارت‌های شغلی هستند، شامل می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم نگاه ویژه‌ای به مهارت داشته‌باشیم باید به مهارت‌های نرم که مهارت‌های زندگی، نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی، نو ارزش آفرینی را دربرمی‌گیرد، اشاره کنیم. همچنین بخشی از مهارت‌ها مربوط به اخلاق حرفه‌ای، مدیریت منابع و پروژه و ایمنی‌ها را شامل می‌شود. مهارت‌های شغلی هم مشخص است و دوره متوسطه دوم دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در همین راستا ترسیم شده‌است.

وی با بیان اینکه باید به نقش و جایگاه خانواده‌ها در مهارت‌آموزی نیز توجه کنیم، گفت: ۲۳ میلیون خانواده داریم، به نوعی می‌توان گفت ۲۳ میلیون سازمان مهارتی وجود دارد و همه ما اولین مهارت‌ها را از دل خانواده‌ها یاد گرفته‌ایم. در مدرسه که خانه دوم ما بوده و هست نیز این مهارت‌های نرم را دنبال کرده‌ایم.

سرپرست دفتر تألیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تحلیل آمار‌های بین‌المللی برگرفته از بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد از حیث رشد آکادمیک دانش در دنیا در بین ۱۴۱ کشور، چهل و دوم بوده‌ایم، اما از حیث توسعه آموزش‌های مهارتی در رتبه ۱۳۳ قرار داریم.

وی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی مهارت جلسات ممتدی برای بررسی این مشکلات و حل چالش‌های آن برگزار کرده‌اند، گفت: در کمیسیون آموزش آمار دادند که ۹/ ۱ درصد کل بودجه کشور در حوزه مهارت‌آموزی اختصاص داده شده‌است. وی افزود: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی کردیم که شمار دانش‌آموزان در رشته‌های فنی به ۵۰ درصد برسد که اکنون ۳۵ درصد است. قرار بود این شاخص در آموزش عالی به ۳۰ درصد برسد که اکنون ۱۲ درصد است.

سرپرست دفتر تألیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به استقرار دروسی، چون کارآفرینی، کار و فناوری و مانند آن گفت: برنامه ویژه مدرسه نیز اکنون در حال اجراست. سند تحول به آزادسازی سطوح برنامه اشاره می‌کند مبنی بر اینکه به مدارس برای برنامه‌ریزی درسی، تولید محتوا و آموزش چنین مهارت‌هایی اختیار دهیم. امسال برای اولین بار طرح بوم با آزاد‌سازی ۵۰ تا۶۰ ساعته در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و برای همین آموزش‌هاست. بهمنی با تأکید بر اینکه باید گفتمان ملی در همه ما شکل بگیرد، عنوان کرد: هزینه کردن برای مهارت‌آموزی، سرمایه‌گذاری است. در بحث مهارت آموزی سخت باید بر اساس آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی کنیم و آینده کار را ببینیم. مشاغل از حالت سخت و تولیدی به سمت مشاغل جدید می‌رود و باید برای آن‌ها برنامه مدون داشته باشیم. مشاغل سبز دارند شکل می‌گیرند و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار